Runsasproteiininen ruokavalio ja proteiinivälipalat rehevöittävät Itämerta

Jätevedenpuhdistamoihin päätyvä typpikuorma on kasvanut pääkaupunkiseudulla viimeisen 20 vuoden aikana 50 prosenttia, väestönkasvu ei riitä sitä selittämään. Vaikka typpeä poistetaan tehokkaasti Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpuhdistamoilla, Itämereen päätyvä typpi kuormittaa ja rehevöittää sitä entisestään.

Typpikuorman kasvun syynä on pääkaupunkiseudulla asuvien liian proteiinipitoinen ruokavalio. Aikuisen sopiva proteiinintarve on noin 1–1,4 g painokiloa kohden ja sen saa ilman proteiinilisiä, lautasmallin mukaisella ruokavaliolla. Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään proteiinia määräänsä enempää. Ylimääräinen proteiini ei varastoidu kehoon tai muutu lihakseksi, vaan osa siitä muuttuu rasvaksi ja loput poistuu elimistöstä muun muassa typpenä virtsan mukana. Jätevedenpuhdistamon typpikuorman kannalta ei ole merkityksellistä, onko proteiini kasvi- vai eläinperäistä.

#protskuraja TikTokissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY haluaa herätellä ihmisiä pohtimaan proteiinin liiallisen syömisen kääntöpuolia typpikuormakampanjallaan. Osana kokonaisuutta HSY on toteuttanut yhteistyössä PING Helsingin kanssa nuorille kohdennetun, somevaikuttajavetoisen #protskuraja-kampanjan TikTokissa.

Kampanjassa mukana oleva somevaikuttaja Joona Hellman heräsi pohtimaan proteiinin määrää omassa ruokavaliossaan joitain vuosia sitten:

- ”Nuorempana ajattelin itsekin niin, että ruokavalion tulisi koostua laajasti proteiinista. Kaikkien vanukkaiden ja rahkojen piti olla aina proteiinivanukkaita tai -rahkoja. Myöhemmin opin, että hiilihydraatti on se polttoaine, jota tarvitsen aivoilleni sekä urheillessani kestävyyspainotteisia urheilulajeja”, Hellman kertoo.

- ”Ylimääräisen proteiinin syöminen ei ole tarpeellista ja proteiinin saantisuositus täyttyy syömällä ihan tavallista ruokaa.”, Hellman painottaa.

Typpimäärän kasvu ei ole suhteessa väestömäärän kasvuun

- ”Pelkkä pk-seudun väestömäärän kasvu ei selitä jäteveden typpimäärän kasvua, sillä typpimäärä on kasvanut enemmän kuin virtaamamäärät ja lisäksi asukasmäärään suhteutettu typpimäärä on kasvanut nopeammin kuin esimerkiksi asukaskohtainen fosforin määrä”, kertoo jätevedenpuhdistuksen tuotantoyksikön päällikkö Marina Graan HSY:stä.

Vaikka HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamoilla saadaan poistettua typestä noin 90 %, silti typpeä päätyy Itämereen puhdistetun jäteveden mukana ja aiheuttaa rehevöitymistä. Typen poisto kuluttaa myös erittäin paljon energiaa ja lisää kemikaalien käyttömääriä.

Marina Graan
HSY:n jätevedenpuhdistuksen tuotantoyksikön päällikkö
marina.graan@hsy.fi
puhelin 0503363330

Joona Hellmanin haastattelupyynnöt:
Sanna Suonpää
sanna@pinghelsinki.fi
PING Helsinki

Jätevetemme paljastavat, että pääkaupunkiseudulla syödään proteiinia enemmän kuin tarpeeksi. Proteiinin liikasyönti näkyy jätevesien typpikuorman kasvuna.

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia ilmastoystävälliseen elämään ja taloyhtiöitä sekä pk-yrityksiä ilmastoystävällisiin ratkaisuihin. Toimintamme pohjana on neljä pääteemaa: asuminen ja energia, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen. Tuomme teemoja esiin erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja kampanjoissa eri puolilla pääkaupunkiseutua. Teemme kokeiluja, tarjoamme uusia ratkaisuja ja viemme ne sinne, missä hiilijalanjälkeen vaikuttavia valintoja tehdään. Toimimme yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin24.1.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Ruoan kasvatus, tuotanto ja valmistus ovat maailman suurimpia päästölähteitä. Ravinnon tuotantoketju syö valtavat määrät energiaa ja ketjun loppupäässä vain osa ruoasta päätyy sinne, minne se kuuluu. Suomalaisissa kotitalouksissa vuosittainen ruokahävikki on yli 130 miljoonaa kiloa – tämä on noin 500 miljoonan euron edestä ruokaa! Neljän hengen perheessä määrä vastaa usean sadan euron heittämistä roskiin. Hyvä uutinen on se, että pienillä käytännön teoilla asiaan voi vaikuttaa. HSY:n Toinen Kattaus –kampanjassa ravintoloiden huippukokit antavat ammattitaitonsa kaupunkilaisten käyttöön hävikin hillitsemiseksi.

Proteiinin liikasyönti rehevöittää Itämerta – tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia18.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mikä rasittaa jätevedenpuhdistusta ja Itämerta. Ylimääräinen proteiini, jota elimistö ei tarvitse, poistuu muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, typpeä joutuu silti Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä. Tavallisen perusruoan syöminen vähentää turhaa typpikuormaa ja auttaa ympäristöä.

#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?29.4.2021 14:08:01 EEST | Tiedote

Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta21.10.2020 08:03:00 EEST | Tiedote

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote