Ruoka-avun tarpeen arvioidaan kaksinkertaistuneen pandemian aikana – Nyt avun tarjonta vähenee

Pienituloisille ihmisille tärkeän ruoka-avun määrä uhkaa supistua samaan aikaan, kun ruoka, asuminen ja liikkuminen kallistuvat nopeasti ja paljon. EU:n elintarvikepakettien jakelu päättyi maaliskuun lopussa 2022. Uusi tapa tukea vähävaraisimpia EU-varoin elintarvikkeiden maksukorteilla saadaan käyttöön pahimmillaan vasta ensi vuoden alussa.

"Useat SOSTEn jäsenjärjestöt ovat huolissaan pienituloisten ihmisten avunsaannin nopeasta heikkenemisestä. Hintojen huomattavan nousun vuoksi ruoka-avun tarve kasvanee edelleen, samaan aikaan kun avusta noin 10 prosenttia käsittänyt EU-ruokajakelu on katkolla. Työ- ja elinkeinoministeriön ja Ruokaviraston on ratkaistava nyt, miten kahden avustusjärjestelmän väliin jäävästä ajasta selvitään. Pienituloiset, ruoka-avun varassa elävät ihmiset eivät voi odottaa uutta järjestelmää ensi vuoden alkuun”, vetoaa SOSTEn erityisasiantuntija Anna Järvinen.

”Avuntarvitsijoiden määrä kasvaa ja toisaalta kauppojen hävikki vähenee, kun kaupat yrittävät pienentää sen määrää. Aiemmin EU-elintarvikkeilla on voitu kompensoida hävikin määrän vaihteluja, mutta nyt sitä vaihtoehtoa ei enää ole”, sanoo projektipäällikkö Reetta Nick Kirkkopalveluista. ”Tulevat maksukortit eivät korvaa elintarvikkeita yksi yhteen. On mahdollista, että maksukortteja jakavien tahojen määrä vähenee verrattuna EU-elintarvikejakeluun, sillä tämän hetken tiedoilla korttijakelu voi edellyttää sellaista hallinnollista työtä, johon paljolti vapaaehtoisvoimin toimivilla järjestöillä ei ole resursseja”.

Jo ennen pandemiaa viidennes mietti, ostaako ruokaa vai lääkkeitä

Ruokaan ja energiaan kuluu yli puolet pienituloisimman viidenneksen menoista. Energian ja ruoan roima kallistuminen nostaa edelleen osuutta. Lähes viidennes ihmisistä joutui jo ennen pandemiaa miettimään, ostaako ruokaa vai lääkkeitä.

”Pienituloisilla ihmisillä ei yleensä ole säästöjä, joiden turvin he selviäisivät nopeasti heikentyneestä tilanteesta. Ruoka-apu on ollut yksi tukimuoto, jonka avulla rahaa on riittänyt vaikkapa vuokraan tai lääkkeisiin. Se on epätäydellinen järjestelmä, mutta valitettavasti jo monen työttömän ja pienituloisen elinehto”, muistuttaa toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski Työttömien Keskusjärjestöstä.

EU:n ruoka-avun keskeytys koskee yli 300 000 ihmistä

EU-ruoka-apu on ollut Ruokaviraston keskitetysti hankkimia elintarvikkeita, joita se on toimittanut kumppaniorganisaatioille, kuten järjestöille ja seurakunnille. Elintarvikkeet on jaettu vähävaraisille ihmisille joko elintarvikepaketteina tai aterioina. Apua on voinut hakea anonyymisti.

Ruokaviraston vuoden 2020 täytäntöönpanoraportin mukaan EU-elintarvikkeita jaettiin 714 jakelupisteen kautta. Arvion mukaan EU-ruokajakelun piirissä oli 317 490 henkilöä, ja avunsaajista noin 15 prosenttia oli lapsia ja kolmannes yli 65-vuotiaita.

Lisätietoja:

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.

Järjestöbarometri 2022: Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat huolissaan riippumattomuudestaan – “Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta”9.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 71 prosenttia on huolissaan järjestöjen autonomian tulevaisuuden näkymistä. Vaikka nykytilanne nähdään varsin hyvänä, selvä enemmistö järjestöistä tunnistaa autonomiaansa eli riippumattomuuttaan uhkaavia riskejä. Tieto käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n tammi-helmikuussa tekemän Järjestöbarometri-kyselyn ennakkotiedoista. Järjestöbarometri 2022 julkaistaan lokakuussa.

SOSTE vaatii hallitusta kiirehtimään sosiaaliturvaetuuksien indeksitarkistusta5.4.2022 19:13:22 EEST | Tiedote

Suomen hallitus valmisteli tulevien vuosien taloutta erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikuttaa myös Suomeen elinkustannusten, kuten energian, ruuan ja liikkumisen kallistumisella, sekä henkisen kuormituksen kasvulla ja kriisinsietokyvyn koettelemuksilla. Viime vuoden leikkauspäätösten ja 370 miljoonan euron julkisen talouden leikkauksien lisäksi julkista taloutta elvytetään niin, että talouspolitiikan yleisviritys on aiheellisesti ja tarkoituksenmukaisesti elvyttävä vuonna 2023. “On hyvä, että hallitus onnistui tasapainottamaan julkista taloutta kriisin keskellä, ja rohkeasti myöskin päätti suurista menopäätöksistä, jotka varmistavat suomalaisten terveyden ja turvallisuuden”, korostaa SOSTEn pääekonomisti Anni Marttinen. SOSTE on erittäin tyytyväinen hallituksen päätökseen tehdä sosiaaliturvaetuuksiin aikaistettu indeksikorotus. Päätöksellä helpotetaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien ihmisten talouskurimusta. ”SOSTEn keskeiset viestit rii

Hallitusohjelmassa sovittu selvitys kansanterveyttä edistävästä verosta vaarassa jäädä tyhjäksi kirjaukseksi1.4.2022 10:15:13 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmassa sovitun kansanterveyttä edistävän veron selvittäminen etenee hitaasti. Asia kokosi yhteen huolestuneita terveyden ja ravitsemuksen asiantuntijoita, päättäjiä sekä järjestökenttää SOSTEn järjestämään keskustelutilaisuuteen. Puheenvuoroissa nousi esiin huoli siitä, ettei laajapohjaisemman veron selvittelyä välttämättä ehditä tälläkään hallituskaudella edes käynnistää. Lisäksi korostettiin ravitsemuksen ja kansanterveyden asiantuntemuksen saamista mukaan veroasiantuntijoiden rinnalle valmistelemaan uudenlaista laajempaa veroa, joka ohjaisi kulutusta ja tuotekehitystä.