POP Pankkikeskus osk

Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille

Jaa

Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.

Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes

Vaikka elintarvikkeiden hintatason kehitys on Suomessa muuhun Eurooppaan nähden maltillista, on ruoan hinta meillä POP Pankin Kansalaisbarometrin sekä Pellervon Taloustutkimuksen (PTT) mukaan yleiseen hintakehitykseen verrattuna korkealla*. Muun muassa kausityöntekijäpulasta ja logistiikasta johtuva hedelmien, marjojen ja vihannesten voimakas kuluttajahintojen kiristyminen on erityisesti vaikuttanut keskimääräiseen ruoan hinnan nousuun. Korona-aikaan ruoan kysyntä on yleisesti kohdistunut edullisempiin tuotteisiin.

Monipuolinen ruoka on haaste vähävaraisille perheille

Ravitseva ruoka on Vennerin perustajan Tuulia Järvisen mukaan yksi suomalaisperheiden suurimpia eriarvoistavia tekijöitä, sosioekonomisen aseman vaikuttaessa terveyteen voimakkaasti. Lapset tarvitsevat monipuolista ruokaa kehityksensä tueksi. Hinta on yksi tekijä, mutta perheissä kaivataan myös ohjausta ja taloudellisia kokkailutaitoja. Runsaat Venner-ruokalaatikot on suunniteltu siten, että ne sisältävät viikon ateriasuunnitelman 4-6 hengelle raaka-aineineen ja resepteineen. Lisäksi perhe saa kutsun yhteiseen ruoanlaittoon kutsuvalle e-kokkikurssille.

”Ruoka-avun tarve on jopa kaksin- tai kolminkertaistunut tämän haasteellisen vuoden aikana eri lähteiden mukaan. Kevät suorastaan räjäytti perheiden yhteydenotot meidän ja kumppaniemme suuntaan. Nyt, jos koskaan perheissä tarvitaan ravitsevia, iloa tuottavia hetkiä keittiössä, ja taloudellisia, terveellisiä kokkailutaitoja, jotka tukevat hyvinvointia, voimauttavat ja auttavat jaksamaan,” toteaa Vennerin Tuulia Järvinen.

POP Pankki ohjaa perinteisen joulumuistamisensa tänä vuonna Vennerille mahdollistaen   yli 50 ruokalaatikon jakamisen.

”Suomalaisen hyvinvoinnin tukeminen on yksi POP Pankin perusarvoista. Meillä on Suomessa rikkaat ruokaperinteet, joten ruoan nouseminen perheiden eriarvoistavaksi tekijäksi on huolestuttavaa. Venner tekee tärkeää työtä suomalaisten perheiden monipuolisen ravitsemuksen eteen. Haluamme konkreettisten raaka-aineiden lisäksi innostaa perheitä kokeilemaan erilaisia makuja ja edullisia reseptejä. On rohkaisevaa, kuinka Vennerin laatikkoa koskevien palautteiden mukaan perheissä on aidosti opittu uusia taitoja”, sanoo POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes.

*Ruoan hinta nousee tänä vuonna 1,5 prosenttia, kun PTT:n kansatalouden ennusteen mukaan yleinen inflaatio on tänä vuonna 0,3 prosenttia. Lähde: https://www.ptt.fi/ennusteet/maa-ja-elintarviketalous.html

POP Pankin Kansalaisennuste, https://bit.ly/36Prell, julkaistiin kesäkuun lopulla, seuraava julkaistaan joulukuussa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Hanna Siimes, markkinointipäällikkö, POP Pankki, puh. 040 484 6300, hanna.siimes@poppankki.fi

Tuulia Järvinen, perustaja, Venner, 050 300 1390, tuulia@venner.fi

Kuvat

Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Lataa

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 21 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö Suomen Vahinkovakuutus Oy (POP Vakuutus), POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2021 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät henkilö- ja yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

KUTSU MEDIALLE: tutkimuksen etäläpikäynti ke 29.9., klo 13.30-14.15 – suomalaisten kuluttaminen ja ympäristövaikutukset, miksi vaikutuksiin tulisi kiinnittää huomiota taloutensa kannalta22.9.2021 15:48:33 EEST | Tiedote

EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman tavoitteena on suunnata yksityistä pääomaa ympäristön kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Miltä suomalaisten ostoaikeet näyttävät tältä osin? POP Pankin rahoituksen asiantuntijat Niina Jolkkonen ja Pekka Maskuniitty käyvät läpi ke 29.9. klo 13.30-14.15 IROResearchin kanssa elokuussa tehtyä kuluttajatutkimusta, joka selvitti, miten suomalaiset ottavat hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutukset huomioon ostopäätöksissään.

POP Pankki -ryhmän puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2021: Erinomainen puolivuositulos, kaikki liiketoiminnan tuottoerät kasvoivat16.8.2021 09:52:10 EEST | Tiedote

POP Pankki -ryhmä teki tähän asti parhaan puolivuosituloksensa. Tulos ennen veroja oli 49 miljoonaa euroa, kun se koronapandemian heikentämällä vertailukaudella oli 1,5 miljoonaa euroa. Ryhmän luottokanta kasvoi alkuvuonna 5,2 prosenttia ja kipusi yli neljän miljardin euron rajapyykin. Ydinvakavaraisuus 19,8 prosenttia on erinomainen. Sekä ryhmän pankki- että vakuutussegmenttien asiakasmäärät olivat kasvussa.

Valtakunnallinen kysely kertoo, että alle 20 prosenttia työntekijöistä tietää etätyöskentelykäytäntöjen jatkumisesta1.7.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Vain 16 prosentilla POP Pankin teettämän valtakunnalliseen kyselyyn vastaajista on työpaikoilla sovittu etätyöskentelykäytännöistä korona-ajan jälkeen. 34 prosenttia saattaisi harkita muuttoa kauemmas työpaikaltaan jos he tietäisivät työpaikkansa etätyökäytännöistä. 55 prosenttia vastaajista arvioi, että etätyön mahdollisuus ei vaikuttaisi heidän nykyasumiseensa mitenkään.

Korona ei vaikuttanut muuttoihin määrällisesti, mutta suuntaan sitäkin enemmän1.7.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Muuttoja oli suurin piirtein saman verran kuin aikaisemminkin. Sen sijaan muuttojen suuntautumiseen korona vaikutti varsin paljon, mikä näkyy alueiden väestön muutoksessa selvästi. Pääkaupunkiseudun väestönkasvu noin puolittui ja pääkaupunkiseudun kehyskuntien väestön kasvu puolestaan nopeutui selvästi. Suurin muutos tapahtui kuitenkin maaseutualueilla, joissa väestön määrän väheneminen hidastui selvästi. POP Pankki tutki, miten korona vaikutti suomalaisten kodin vaihtamiseen osana kansalaissuhdanne-ennustettaan.

POP Pankki -ryhmä ja Oy Samlink Ab purkavat sopimuksen peruspankkijärjestelmän uudistamisesta23.6.2021 08:46:07 EEST | Tiedote

POP Pankki -ryhmä ja Oy Samlink Ab ovat päättäneet purkaa yritysten välillä vuonna 2019 solmitun sopimuksen peruspankkijärjestelmän uudistamisesta. Oy Samlink Ab maksaa POP Pankki -ryhmälle korvauksen sopimuksen purkamisesta. POP Pankki -ryhmä jatkaa edelleen Samlinkin asiakkaana. Sopimuksen purkamisella ei ole vaikutusta POP Pankki -ryhmän asiakkaiden pankkipalveluihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme