POP Pankkikeskus osk

Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille

Jaa

Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.

Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes

Vaikka elintarvikkeiden hintatason kehitys on Suomessa muuhun Eurooppaan nähden maltillista, on ruoan hinta meillä POP Pankin Kansalaisbarometrin sekä Pellervon Taloustutkimuksen (PTT) mukaan yleiseen hintakehitykseen verrattuna korkealla*. Muun muassa kausityöntekijäpulasta ja logistiikasta johtuva hedelmien, marjojen ja vihannesten voimakas kuluttajahintojen kiristyminen on erityisesti vaikuttanut keskimääräiseen ruoan hinnan nousuun. Korona-aikaan ruoan kysyntä on yleisesti kohdistunut edullisempiin tuotteisiin.

Monipuolinen ruoka on haaste vähävaraisille perheille

Ravitseva ruoka on Vennerin perustajan Tuulia Järvisen mukaan yksi suomalaisperheiden suurimpia eriarvoistavia tekijöitä, sosioekonomisen aseman vaikuttaessa terveyteen voimakkaasti. Lapset tarvitsevat monipuolista ruokaa kehityksensä tueksi. Hinta on yksi tekijä, mutta perheissä kaivataan myös ohjausta ja taloudellisia kokkailutaitoja. Runsaat Venner-ruokalaatikot on suunniteltu siten, että ne sisältävät viikon ateriasuunnitelman 4-6 hengelle raaka-aineineen ja resepteineen. Lisäksi perhe saa kutsun yhteiseen ruoanlaittoon kutsuvalle e-kokkikurssille.

”Ruoka-avun tarve on jopa kaksin- tai kolminkertaistunut tämän haasteellisen vuoden aikana eri lähteiden mukaan. Kevät suorastaan räjäytti perheiden yhteydenotot meidän ja kumppaniemme suuntaan. Nyt, jos koskaan perheissä tarvitaan ravitsevia, iloa tuottavia hetkiä keittiössä, ja taloudellisia, terveellisiä kokkailutaitoja, jotka tukevat hyvinvointia, voimauttavat ja auttavat jaksamaan,” toteaa Vennerin Tuulia Järvinen.

POP Pankki ohjaa perinteisen joulumuistamisensa tänä vuonna Vennerille mahdollistaen   yli 50 ruokalaatikon jakamisen.

”Suomalaisen hyvinvoinnin tukeminen on yksi POP Pankin perusarvoista. Meillä on Suomessa rikkaat ruokaperinteet, joten ruoan nouseminen perheiden eriarvoistavaksi tekijäksi on huolestuttavaa. Venner tekee tärkeää työtä suomalaisten perheiden monipuolisen ravitsemuksen eteen. Haluamme konkreettisten raaka-aineiden lisäksi innostaa perheitä kokeilemaan erilaisia makuja ja edullisia reseptejä. On rohkaisevaa, kuinka Vennerin laatikkoa koskevien palautteiden mukaan perheissä on aidosti opittu uusia taitoja”, sanoo POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes.

*Ruoan hinta nousee tänä vuonna 1,5 prosenttia, kun PTT:n kansatalouden ennusteen mukaan yleinen inflaatio on tänä vuonna 0,3 prosenttia. Lähde: https://www.ptt.fi/ennusteet/maa-ja-elintarviketalous.html

POP Pankin Kansalaisennuste, https://bit.ly/36Prell, julkaistiin kesäkuun lopulla, seuraava julkaistaan joulukuussa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:

Hanna Siimes, markkinointipäällikkö, POP Pankki, puh. 040 484 6300, hanna.siimes@poppankki.fi

Tuulia Järvinen, perustaja, Venner, 050 300 1390, tuulia@venner.fi

Kuvat

Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Vennerin perustaja Tuulia Järvinen (vas.) ja POP Pankin markkinointipäällikkö Hanna Siimes
Lataa

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 21 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö Suomen Vahinkovakuutus Oy (POP Vakuutus), POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankin nimissä on lähetetty kalasteluviestejä, viestin linkkiä ei pidä aukaista3.3.2021 12:32:29 EET | Tiedote

POP Pankin nimissä on lähetetty sähköposteja, joissa kehotetaan siirtymään verkkopankkiin viestissä olevan linkin kautta. POP Pankki muistuttaa, että verkkopankkiin tulee aina turvallisuussyistä kirjautua pankin omilta sivuilta. Viesteissä ollutta linkkiä ei pidä aukaista. Kaikista POP Pankin tietoon tulleista viesteistä ja kalasteluverkkosivuista on lähetetty sulkemisilmoitukset.

POP Pankki -ryhmä onnistui uuden kasvustrategiansa aloituksessa koronasta huolimatta15.2.2021 09:00:00 EET | Tiedote

POP Pankki -ryhmän tase ylitti 5 miljardin euron rajan. Ryhmän luottokanta kasvoi vuoden aikana 6,4 prosenttia 3,9 miljardiin euroon. Asiakkaiden muuttunut ostokäyttäytyminen ja lisääntynyt säästäminen kasvatti ryhmän talletusten määrää 9,1 prosenttia 4,1 miljardiin euroon. Yhteenliittymän vakavaraisuus säilyi vahvana CET1-vakavaraisuus ollessa tilikauden päättyessä 19,9 prosenttia.

POP Pankin ennuste: taloudella on aineksia toipumiseen, osalla toimialoja voidaan nähdä nopeitakin muutoksia28.12.2020 08:30:00 EET | Tiedote

Suomen talous pääsee ensi vuonna tämänvuotisia käynnistysyrityksiä parempaan kasvuun. Elvytystoimien purevuus, koronarokotteen saatavuus, Suomen viennin elpyminen sekä kulutuspaineiden purkautuminen vaikuttavat viriämisen tahtiin. Osalla toimialoista, kuten matkailussa, voidaan nähdä nopeitakin muutosliikkeitä. Valtioiden nopea velkaantuminen lisää edelleen riskiä epävakaasta talouskehityksestä.

Naisten työllisyystilanne on niiannut miehiä syvempään; kulutus kohdentuu koteihin ja tavaroihin10.12.2020 09:30:00 EET | Tiedote

POP Pankin Kansalaissuhdannebarometrin ennakkoinfosta selviää, että naistyöllisten määrä laski koronan seurauksena miehiä enemmän. Vaikka työllisyys on yleisesti noussut verrattain hyvin keväästä, on naisten työllisyys palautunut huomattavasti miehiä hitaammin. Naisten työllistymistä painaa erityisesti palvelualojen heikko tilanne, sillä suomalainen kulutusrakenne on muuttumassa palveluiden kustannuksella tavarapainotteiseksi.

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi25.11.2020 08:15:00 EET | Tiedote

65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme