Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on saattanut Euroopan pitkäaikaiseen epävakauteen, jossa yhteiskunnan laaja huoltovarmuus tulee olemaan Suomen tulevien hallitusten työn ydintä vielä pitkään. Tämän turvaamiseksi MTK teki tiistaina aloitteen lainmuutoksesta, joka nostaisi ruuan ja energian julkisissa hankinnoissa kriittisiin tekijöihin puolustus- ja turvallisuushankintojen tapaan. Aloite tuotiin esille MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilan puheessa ministeri Heikki Haaviston muistoseminaarissa tiistaina Helsingissä.

-Meille tämän seminaarin järjestäjille, MTK:lle ja Pellervolle, tällä on vielä erityisen suuri merkitys: meidän jäsenillämme, maatalousyrittäjillä, metsänomistajilla ja osuustoiminnallisilla yrityksillä on keskeinen rooli isänmaamme huoltovarmuuden tuottamisessa. Kriittisten resurssien tuottaminen ei saa olla kansainvälisten markkinoiden ja kasvottoman kvartaalitalouden varassa, Marttila totesi.

Valtioneuvosto antoi viime elokuussa Huoltovarmuusselonteon eduskunnan käsittelyyn. Tulevan hallituksen tärkeitä tehtäviä on huoltovarmuuslainsäädännön uusiminen. Nykyinen laki on 30 vuotta vanha.

Marttila muistutti, että ruuan huoltovarmuus perustuu Suomessa alkutuotteiden osalta kannattavaan maataloustuotantoon, jonka ehtona ovat toimivat markkinat.

-Ruokamarkkinoiden toimivuuden ja maatalouden kannattavuuden kannalta on kriittisesti arvioitava EU:n maatalouspolitiikan ohella myös nykyistä elintarvikemarkkina- ja kilpailulainsäädäntöä, Marttila sanoi.

Marttila tiivisti puheensa loppuun viime heinäkuussa edesmenneen MTK:n hallituksen ja Pellervo-Seuran hallintoneuvoston pitkäaikaisen puheenjohtajan ja Suomen ulkoministerin, ministeri Heikki Haaviston perinnön.

-Heikki Haavisto päätti Talonpojan muistelmansa siihen, että ”Suomen ei tule koskaan laskea omaa suojaustaan alas, on kyse sitten turvallisuudesta, energiantuotannosta tai ruoan saatavuudesta. Varmin turva tulee läheltä. Vapaus on näennäistä sellaisella valtiolla, jonka tulevaisuus riippuu muiden valtioiden armeliaisuudesta.”

-Tähän tiivistyy erinomaisen hyvin Heikin elämäntyö ja perintö meille Maalaistentalossa työtä tekeville. Kaikki oheiseen lainaukseen kirjoitettu on ja pysyy edunvalvontamme ytimessä. Suojausta ei lasketa, Juha Marttila vakuutti.

LIITE: Juha Marttilan puhe kokonaisuudessaan

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167

Perttu Pyykkönen, järjestötoiminnan johtaja, 0400 754 928

Markus Lassheikki, kehitysjohtaja, 040 779 9680

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.