
Ruokahävikin vähentäminen on elintarvikeketjun yhteispeliä

Päivittäistavarakauppa on mukana viime vuonna julkaistussa Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa, jonka tarkoituksena on vähentää ruoan valmistuksen, jakelun ja kulutuksen ympäristövaikutuksia. Sitoumuksessa Päivittäistavarakauppa ry on asettanut tavoitteekseen laskea kaupan ruokahävikin 1,75 prosentin tasolle vuoteen 2021 mennessä. Päivittäistavarakauppa on mukana myös koko kaupan alan vähähiilisyystiekartassa, jonka visiona on kaupan hiilineutraalius vuonna 2035.
– Ilmastotyölle asetettuihin tavoitteisiin pääseminen edellyttää tiivistä yhteistyötä kaikkien elintarvikeketjun toimijoiden kesken. Päivittäistavarakaupan keinoja ruokahävikin vähentämiseksi ovat esimerkiksi kehittyvä kysynnän ennakointi ja tilausten hallinta, ja vaikkapa pakkausten suunnittelu yhdessä elintarvike- ja pakkausteollisuuden kanssa. Kehitys edellyttää vähittäistä toiminnan tehostamista, mutta myös innovaatioita ja investointeja tarvitaan, sanoo johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä.
Päivittäistavarakauppa on mukana myös tänään käynnistyvässä Hävikkiviikossa.
Osana Hävikkiviikkoa järjestetään Ruokaketjun hävikkiwebinaari, joka lähetetään keskiviikkona 9. syyskuuta klo 9.00–12.15 Ässäkeskuksesta. Webinaarin järjestävät Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto, Elintarviketeollisuusliitto, Päivittäistavarakauppa ry, Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry, Suomen pakkausyhdistys, maa- ja metsätalousministeriö sekä Motiva.
– Kauppa on aktiivisesti mukana elintarvikeketjun ilmastotyössä, ja yritykset kehittävät työkaluja ja toimintatapoja parantaakseen materiaalitehokkuuttaan. Alustavien raportointitulosten mukaan kaupan yritykset ovat Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumukseen liittyvillä toimilla vähentäneet ruokahävikkiä yli kaksi miljoonaa kiloa vuodessa. Hävikkiwebinaarissa kuullaan lisää tuloksista, lupaa kiertotalouden asiantuntija Tiia Merenheimo Motivasta.
Webinaariin voi ilmoittautua vielä tänään tästä linkistä. Tervetuloa!
Vähittäiskaupan ruokahävikki pysytellyt edellisen vuoden tasolla
Henkilöstön ammattitaidon lisäksi kaupan ruokahävikin hallinnassa tärkeää ovat sähköiset ennuste- ja tilausjärjestelmät, hyvät logistiikkaratkaisut ja laajat aukioloajat. Ruokahävikkiä hyödynnetään ensisijaisesti ruoka-apuna. Vuonna 2019 PTY:n jäsenyritysten myymälöissä ja niitä palvelevassa kaupan omassa logistiikassa hävikiksi päätyi 2,00 prosenttia elintarvikkeista.
Hävikkilukuun lasketaan myynnistä esimerkiksi myyntiajan loppumisen, laadun heikkenemisen tai pakkausten rikkoutumisen takia poistetut elintarvikkeet. Siihen ei lasketa varkaushävikkiä tai hinnanalennuksia. Ruoka-apu on luvussa mukana hävikkinä. Luku ei koske foodservice-tukkukauppaa, joka toimittaa elintarvikkeita mm. ravintoloille ja julkishallinnon keittiöille.
PTY on koostanut luvun jäsenyritysten ilmoittamista tiedoista koskien myymälöihin toimitettujen elintarvikkeiden määrää ja hävikin määrää tonneina.
Foodservice-tukkukaupan yritysten oman logistiikan ja myymälöiden hävikki vuonna 2019 oli 0,81 prosenttia. Foodservice-tukkukaupassa hävikin vähentäminen edellyttää erityisesti tehokasta valikoimien hallintaa, tarkkuutta ennuste- ja tilausjärjestelmissä sekä kylmäketjun hallintaa.
Katso videoita ja lue lisää kaupan toimista hävikin vähentämiseksi Saa Syödä -sivustolta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johtaja Ilkka Nieminen, Päivittäistavarakauppa ry, p. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Päivittäistavarakauppa ry kehittää myös toimialan yhteisiä, tehokkuutta ja yhteiskuntavastuun toteutumista edistäviä ei-kilpailullisia toimintamalleja sekä yhteistyötä koko arvoketjussa. Poikkeusolojen elintarvikehuoltoa kehitetään huoltovarmuuden valtakunnalliseen organisaatioon kuuluvan kauppa- ja jakelupoolin kautta.
Päivittäistavarakaupan, tavaratalokaupan ja foodservice-tukkukaupan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen vuosittain satoja miljoonia euroja. Vuonna 2019 päivittäistavaroiden myynti oli 18,6 miljardia euroa.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenet ovat Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni-konserni ja Wihuri Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.