Ruokakaupan myynnin kasvu jatkuu, muut toimialat toipumassa

S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 5 595 miljoonaa euroa, jossa oli vähennystä edelliseen vuoteen verrattuna 1,3 prosenttia. Koronakriisistä huolimatta kokonaismyynnin laskua on jarruttanut suurin liiketoiminta-alue marketkauppa, joka on kasvanut alkuvuoden aikana 8,4 prosenttia.

– Koronakriisi nosti päivittäistavarakaupan myynnin uudelle tasolle, jolla se on pysynyt maaliskuusta lähtien. Sen osana ruoan verkkokauppa on kasvanut erittäin suurin kasvuluvuin. Rajoitusten purun myötä myös muut kovia kokeneet toimialat elpyvät vähitellen. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria, kun esimerkiksi pääkaupunkiseudun hotellit kärsivät merkittävästä matkailijakadosta, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Päivittäistavarakaupassa voimakas kasvu alkoi maaliskuussa, jolloin kasvu edelliseen vuoteen oli 10,4 prosenttia. Sen jälkeen myynnin kasvu on vaihdellut kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin. Ruoan verkkokaupassa kasvuluvut ovat olleet kuukausitasolla parhaimmillaan jopa yli kolminkertaisia.

Päivittäistavarakaupan ohella S-ryhmän käyttötavarakauppa on käynyt pirteästi viime aikoina. Koko alkuvuonna se supistui 2,5 prosenttia viime vuodesta, mutta ihmisten lähdettyä liikkeelle ja harrastamaan Suomen kesään, kasvua oli kesäkuussa jo 13,6 prosenttia viime vuoteen. Myös käyttötavaroiden verkkokauppa on kasvanut viime kuukausina selvästi: kevään kampanjoiden aikoina siinä oli jopa 10–15 kertaisia myyntipiikkejä viime vuoteen verrattuna.

Rajoitusten purku on alkanut nostaa myös ABC-ketjun myyntiä kohti normaalimpia lukuja, vaikka viime kesän lukuihin ei vielä päästäkään.

Eniten koronakriisistä ovat kärsineet ravintolat ja hotellit vielä kesänkin aikana. Ravintoloiden myyntiä ovat supistaneet kiinniolot ja rajoitukset ja hotelleja vaivaa edelleen asiakaskato. Kevään aikana muun muassa työmatkustajien puuttuminen vaikutti koko hotelliverkostoon. Joissain osissa Suomea hotellimyynti käy jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2020

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos 1–6/2019 (%)

Marketkauppa*

4 329,97

+ 8,4

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

- 18,1

Matkailu- ja ravitsemiskauppa**

- 51,1

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

- 24,9

Muut

- 6,4

S-ryhmä yhteensä

5 594,56

- 1,3

* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608

S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan perjantaina 7.8.2020, jolloin lukuja ja niiden taustoja avataan tarkemmalla tasolla.

Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön21.7.2020 08:07:00 EESTTiedote

Yhdessä hedelmärasiassa käytetyn muovin määrä voi vaikuttaa pieneltä asialta, mutta kun volyymit ovat suuria, on pienilläkin muutoksilla suuri merkitys. Viinirypälerasioiden kansien vaihtaminen ohuisiin muovikalvoihin säästää yli miljoonan muovikassin verran muovia vuodessa. Kotimaista-merkin jauhelihapakkauksen vaihtaminen ohuempaan muoviin säästää vuodessa lähes 80 tonnia muovia. S-ryhmä kehittää jatkuvasti pakkauksiaan yhä vastuullisemmiksi yhdessä tavarantoimittajien kanssa.