Ruokakouluissa sadat lapset oppivat mistä ruoka tulee

Ruokakoulu – Matskolan on kaksikielinen lasten päiväleiri, jota järjestävät suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset ympäri Suomea. Vuonna 2021 Ruokakouluja järjestetään kymmeniä ja tämän kesän teemana on lähiruoka.

Ruokakoulut tarjoaa lapsille kivaa kesätekemistä ja ruoan parissa oppimista.

Ruokakoulut keskittyvät tänä vuonna lähellä tuotettuun ruokaan. Teeman toteutukset vaihtelevat sen mukaan, millaista lähiruokaa kullakin Ruokakoulun alueella tuotetaan. Voisikin sanoa, että jokainen Ruokakoulu on tänä vuonna erityinen!

Ruokakouluun ovat tervetulleita kaikki 8–12-vuotiaat lapset. Ruokakoulussa lapset oppivat valmistamaan terveellistä, lähellä tuotettua ruokaa ja ymmärtävät, mistä ruoka tulee. Ohjelmaan kuuluu maatilavierailu, leikkiä ja liikuntaa sekä yhteinen perhepäivällinen.

Esimerkiksi Pihtiputaan Ruokakoulussa tehdään yhteistyötä lähiruokatuottajien kanssa ja lapset pääsevät tutustumaan muun muassa paikalliseen jäätelöyrityksen tuotteisiin. Masku-Rusko-Vahdon Ruokakouluissa suunnataan maatilavierailulle lähitiloille ja tutustutaan luomuruokaan. Kaakonkulman Ruokakoulussa lapset pääsevät sen sijaan tutkimaan, mitä on pihapiiristä löytyvä villiruoka.

”Suomen luonto on täynnä puhtaita, herkullisia ja terveellisiä villivihanneksia. Ruokakoulussa tutustumme lasten kanssa muutamaan helposti tunnistettavaan villiyrttiin ja hyödynnämme yrtit ruoanvalmistuksessa. Tavoitteena on oivaltaa, että jopa omalta pihalta voi löytää monipuolisen salaatin ainekset” kertoo Heli Hyypiä, joka työskentelee toiminnanjohtajana Kaakonkulman 4H-yhdistyksessä.

Ruokakoulussa lapset perehtyvät ruuan alkuperään yhdessä ruuan tuottajien, maanviljelijöiden kanssa. Maatilavierailut havainnollistavat ruuan reitin pellolta ja navetoista ruokalautasille. Nykyaikainen maatalous tulee Ruokakoulussa tutuksi: Osallistujat näkevät, millaista on maanviljelijän työ, tai miten esimerkiksi tuotantoeläimiä hoidetaan.

Ruokakouluja järjestetään tänä vuonna ennätysmäärä

Ruokakouluissa sadat lapset oppivat ruuasta tekemällä ja kokemalla. Tänä vuonna leirejä toteutetaan ennätysmäärä ja niitä järjestetään koulujen loma-ajalla, kesäkuusta elokuuhun sekä syyslomalla lokakuussa.

”Kunnissa toteutetun harrastekyselyn mukaan ruuan valmistus on yksi lasten suosituimmista toiveharrastuksista. Ei olekaan ihme, että Ruokakoulut täyttyvät vuosi vuoden jälkeen yhä uudestaan innokkaista pikku kokkailijoista”, sanoo Suomen 4H-liiton kasvatuspäällikkö Marika Sarha.

Tekemisen ilon ohella lapset oppivat hyödyllisiä arjen taitoja.

”Ruokakoulu on oppimiskokemus vailla vertaa. Erityisesti näinä aikoina tuntuu tärkeältä luoda lapsille osallistumisen mahdollisuuksia”, kertoo Harriet Sundholm, HR-päällikkö Finlands svenska 4H:sta.

Ruokakouluissa työllistetään myös nuoria, sillä leirit mahdollistavat nuorten ensimmäiset työkokemukset apuohjaajana toimisen kautta.

Suomen 4H-liiton ja Finlands svenska 4H:n koordinoima Ruokakoulu-Matskolan tekee yhteistyötä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n ja SLC:n (Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund) kanssa.

MTK ry:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen on iloinen Ruokakoulu-yhteistyön jatkumisesta.

”Esittelemme mielellämme maataloutta ja suomalaisen ruuantuotannon hyviä erityispiirteitä lapsille ja nuorille. Kotimainen sato kypsyy kesän mittaan, ja esimerkiksi kotimaiset avomaan kasvikset ovat nyt sesongissa, samoin marjat. Satokauden mukaisia herkkuja on helppo ottaa mukaan ruokapöytään”, Siivonen toteaa.

“Ruokakoulu on mukava konsepti, sillä aikaa perehtyä asioihin on enemmän kuin kerhossa tai oppitunnilla, ja 4H-järjestöllä on vankkaa osaamista laadukkaan lapsi- ja nuorisotoiminnan järjestämisestä”, hän jatkaa.

Tutustu lisää Ruokakouluihin: www.ruokakoulu.fi

Marika Sarha
kasvatuspäällikkö
marika.sarha@4h.fi

Ruokakoulut tarjoaa lapsille kivaa kesätekemistä ja ruoan parissa oppimista.
Ruokakoulujen maatilavierailut havainnollistavat ruuan reitin pellolta ja navetoista ruokalautasille.
Ruokakouluja järjestetään nyt ennätysmäärä ja vuoden teemana on lähiruoka.

Reilu Teossa maanviljelijät tekevät ympäristötekoja ja nuoret työllistyvät paikallisesti31.5.2021 08:28:29 EEST | Tiedote

Reilu Teko -lannoitesäkkikeräys alkaa jälleen. Koronapandemian vuoksi nuorten kesätyöllistäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Paikallisten keräyspisteiden hoitaminen ja maanviljelijöiden kierrättämien säkkien vastaanottaminen onkin nuorille hyvä ja helppo tapa työllistyä. Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen kesällä 2021 yhdessä päärahoittajansa Yara Suomen kanssa. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Hankkija, Lantmännen Agro, Peltosiemen, Tilasiemen, A-Rehu ja Lassila & Tikanoja. Reilu Teko -säkkikeräystä ovat tukemassa myös Maaseudun Tulevaisuus ja Landsbygdens Folk.

Nordea ja 4H-järjestö työllistävät nuoria 4H-yrittäjiä Taimiteossa20.5.2021 09:10:04 EEST | Tiedote

Nordea ja 4H palkkaavat nuoria 4H-yrittäjiä istuttamaan viisi hehtaaria uutta metsää Virroille Taimiteko-yhteistyössä. Yhteistyön tavoitteena on tukea yrittäjyydestä kiinnostuneita nuoria ja käydä samalla heidän kanssaan vuoropuhelua siitä, minkälaisilla teoilla voidaan vaikuttaa tulevaisuuden ympäristökysymyksiin. Jalmari Koskinen, 16, odottaa oppivansa istuttajana taitoja 4H-yrityksensä pyörittämistä varten.

4H lupaa työllistää 250 nuorta Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa17.5.2021 10:28:15 EEST | Tiedote

Koronapandemia varjostaa nuorten työllistymistä myös vuonna 2021, minkä vuoksi 4H-järjestö on käynnistänyt Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjan nuorten kesätyöllistymisen tukemiseksi. 4H tarjoaa kesätyömahdollisuuksia 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei toistaiseksi ole vielä kesätyöpaikkaa. 4H lupaa työllistää 200 nuorta 4H-yrittäjinä ja 50 nuorta 4H-työpalvelun kautta työsuhteeseen.