Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Ruokakoulussa kuudensadan lapsen ruokailoa

”Kokkaaminen on kivaa, tahdon tulla ensi vuonna uudestaan!” Ruokakoulussa 8–12-vuotiaat tytöt ja pojat nauttivat kaikin aistein terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan riemusta. Leiri on lasten ruokakasvatusta sillä hauskimmalla tavalla – yhdessä tekemällä.

Sadat lapset tutustuvat kokkailuun pilkkomalla, paistamalla, maistamalla ja haistamalla. Lisäksi lapset oppivat ruoan reitistä pellolta pöytään ja terveellisestä syömisestä.

Lasten ruokakouluja toteuttavat suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea, ja niihin osallistuu lähes 600 lasta. Tänä kesänä lapsille järjestetään neljäkymmentä 4-5 päivän mittaista ruokakoulua, suurin osa elokuussa. Ruokakoulun ohjaamisessa on mukana noin 150 nuorta apuohjaajaa, joille ohjaajana toimiminen on hieno työkokemus.

Teemana kala

Ruokakouluissa edistetään terveellistä ravitsemusta. Teemana tämän kesän ruokakouluissa on kala. Ruokakouluissa lapset oppivat kalan oikeaa käsittelyä ja tapoja valmistaa herkullisia ruokia eri kalalajeista. Yhteistyökumppaneina teemassa toimivat Pro Kala ry ja Kalatalouden keskusliitto.

”Kalastus ja luonnossa liikkuminen on ollut tänä keväänä erityisen suosittua. Kala sopii siten hyvin Ruokakoulun teemaksi. Itse pyydetty kala on mitä mainiointa lähiruokaa, sanoo kalastusbiologi Malin Lönnroth Kalatalouden Keskusliitosta.

”Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa: tämähän pätee myös kalan syöntiin. Kun kalankäsittelytaidot oppii jo lapsena, ei kalaruoan teko tunnu vaikealta jatkossakaan. Kala on herkullinen, ympäristöystävällinen ja terveellinen raaka-aine. Monipuolisen ravintoainekoostumuksensa ja myös D-vitamiinipitoisuutensa takia kala on meille kaikille, mutta erityisesti kasvuikäiselle erittäin hyvää ravintoa.”, kertoo toiminnanjohtaja Katriina Partanen Pro Kala ry:stä.

Ruokakoulut kesällä 2020

Covid 19 -epidemiasta johtuen Ruokakouluissa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan, vaikka poikkeusolot ovatkin jo ohi. Lasten hakemiseen ja noutamiseen liittyvät ohjeistukset, ruuanvalmistuksen ryhmäkoot, turvavälit ja ulkoliikunnan korostaminen luovat turvallisuutta. Varotoimenpiteet eivät poista iloista tekemistä, vaan ovat osa normaalia leiriarkea.

4H:n Ruokakoulu-toimintaa järjestetään kesän ja syksyn aikana eri puolilla Suomea, muun muassa seuraavilla paikkakunnilla: Hausjärvi, Kangasniemi, Kannonkoski, Kinnula, Kuusamo, Kyyjärvi, Lahti, Lapinjärvi-Myrskylä-Orimattila-Pukkila, Loimaa, Loppi, Marttila, Masku-Rusko-Vahto, Muhos, Multia, Naantali, Pihtipudas, Tammela, Tampere, Tervola, Turku, Tuusula (suomenkielisiä ruokakouluja) sekä ruotsinkielisiä Porvoo, Helsinki, Inkoo, Isnäs, Kemiönsaari, Luoto-Pedersöre, Mustasaari, Myrskylä, Närpiö, Kruunupyy, Parainen, Raasepori, Sipoo, Uusikaarlepyy, Teerijärvi ja Vöyri.

Ruokakoulujen tarkat ajankohdat ja yhteyshenkilöt löytyvät Ruokakoulun omilta sivuilta: http://ruokakoulu.fi/ilmoittaudu/

Toimittajat ovat tervetulleita tutustumaan

Toimittajat ja valokuvaajat ovat tervetulleita vierailemaan eri puolilla Suomea järjestettäviin Ruokakouluihin. Voitte haastatella lapsia, ohjaajaa tai apuohjaajina toimivia nuoria. Voitte sopia vierailuajankohdan valitsemaanne Ruokakouluun ottamalla yhteyttä kyseisen Ruokakoulun vastuuhenkilöön.

Ruokakoulu – Matskolan -toimintaa koordinoivat yhdessä Suomen 4H-liitto ja Finlands svenska 4H.

Marika Sarha
marika.sarha@4h.fi

Finlands svenska 4H
Petra Ingo
petra.ingo@fs4h.fi

Ruokakoulu on ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää tekemistä, kokemuksia, elämyksiä sekä liikuntatuokioita.
Ruokakouluissa lapset oppivat ruoanlaitosta ja terveellisestä ruokavaliosta käytännön kautta, itse tekemällä.

Oulun seudun nuoret saivat 10 000 taimen istutusurakkansa päätökseen – Kynkäänsuolle nousi Kiitollisuuden metsä11.6.2020 14:05:55 EESTTiedote

Pottiputki sujahtaa maahan ja taas yksi 10 000 männyntaimesta pääsee aloittamaan juurtumisensa Kynkäänsuolla. Yli-Iissä, Tannilan kylässä sijaitseva Kynkäänsuo on yksi Suomen 4H-liiton Taimiteko-toimintamallin tämän kesän 23:sta istutuskohteesta. Tämän kesän uudet hiilinielut ovat tarjonneet töitä yli 200:lle nuorelle. Kynkäänsuon Kiitollisuuden metsä sai lähes 200 hakemusta, joista kahdeksan tuli valituksi.

Akavan liitot mukana Taimiteossa nuorten työllistymisen ja ilmaston puolesta19.5.2020 08:10:45 EESTTiedote

Korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava ja sen 14 jäsenliittoa ovat tänä kesänä lähdössä mukaan Suomen 4H-liiton Taimiteko-toimintamalliin. Akava-metsää istutetaan kesäkuun alussa Kärsämäelle, Pohjois-Pohjanmaalle yhteensä 4,6 hehtaaria Silosaaren vanhalle turvetuotantoalueelle. Tämä tarkoittaa lähes 9000 taimea. Taimia istuttavat suomalaiset nuoret, ja monelle kesätyö on ensimmäinen kosketus työelämään.