Ruokamaailman uusi hitti Boltsi saatavilla huomenna kaikista S-kaupoista

Kaurasta ja siemenistä leivottu ja paistettu vegepyörykkä Boltsi voitti ruokainnovaatioita metsästävän ensimmäisen Suomalainen Menestysresepti -kilpailun. Trendeissä kiinni oleva, maultaan lihapullamainen Boltsi koukuttaa niin vegejä kuin sekasyöjiäkin. Kilpailu synnytti markkinoille muitakin hitti-innovaatioita: härkäpapujäätelön, kalajauhelihan, kvinoasmoothien, punajuurilevitteen sekä tattarisnacksit -ja murot.

Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu päättyi tänään, kun voittaja paljastettiin tv-sarjan finaalijaksossa. Sarjassa on kesän ajan seurattu kuuden yrittäjän matkaa, kun he ovat rakentaneet ideasta kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.

– Boltsi on kuin ruoan JVG, särmikäs ja kiinnostava. Boltsi on hieno esimerkki siitä, mitä saadaan aikaiseksi, kun yhdistetään voimia ja osaamista ruokaketjun eri ammattilaisilta tuotekehityksestä markkinointiin, toteaa kilpailun tuomari ja tv-sarjan juontaja Jyrki Sukula.

Leivon Leipomon Anssi Räntilä johti kisaa pistetaulukossa koko kisan, mutta niin pienellä piste-erolla, että useammalla finalistilla oli koko ajan mahdollisuus voittaa. Tuomaristo harkitsi voittajaa finaalissa pitkään, sillä kilpailijoille yllätyksenä tulleet kunkin tuomarin 5 lisäpistettä tekivät kisasta tiukan.

– Kilpailu on ollut meille yksi suurimpia mahdollisuuksia Leivon Leipomon yli satavuotisen historian aikana. Tuotteen idea syntyi vahingossa, kun yritimme tehdä pientä sämpylää Jyväjemmarin innostamana. Sämpylöistä ei tullut mitään, mutta testipallerot olivat todella hyvän makuisia. Tästä lähti Boltsin kehitys, kertoo Boltsin isä, Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä (kuvassa).

Kilpailussa suurta draamaa

Finaalivaiheessa koettiin myös draamaa, kun selvisi, että Annika Ikosen edustama Härtelö menetti voittomahdollisuutensa tuotepakkausten myöhästyneen toimituksen vuoksi.

– Tv-sarjassa pääsi kotisohvalta seuraamaan kuinka kovaa työtä elintarvikeyrittäjien arki on ja miten moni asia pitää saada kohdalleen ennen kuin tuote on valmis kauppoihin. Työ on onnistumista ja joskus epäonnistumistakin, mikä kuvaa tuotekehityksen ja menestystuotteen rakentamisen haastavuutta, kilpailua tuomaroinut kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kuvaa.

Finaalissa Alarodun haastattelussa paljastui, että myös muiden finalistien tuotteet tulevat lähiviikkoina myyntiin S-kauppoihin.

– Kilpailu todella näytti, miten kovatasoista ideointikykyä ja innovaatiotaitoa Suomesta löytyy. Ajattelemme turhan helposti, että kaiken uuden suunnittelun pitää kestää vuosia. Kilpailussa näimme, että koko ruokaketjun yhteistyöllä ideasta ruokakaupan hyllyyn -aikajana saadaan puolitettua. Ja kun ruoka-alan yrityksillä on tukenaan eri alojen ammattilaisia, myös kyky ottaa isompaa riskiä hallitusti kasvaa. Siitä seuraa se, että markkinassa päästään nopeammin ja reippaammin eteenpäin, Alarotu pohtii.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä.

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille suunnattuun kilpailuun haki yli 100 yritystä syksyllä 2018. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin alussa mainitut 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Kilpailun palkintona on paikka S-ryhmän ruokakauppojen valtakunnallisessa valikoimassa.

S-ryhmän ja Aito Median kehittämä tv-sarja on katsottavissa Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssa.

Mikä Boltsi?

• Laktoositon, lisäaineeton, runsaskuituinen, soijaton ja vegaaninen pyörykkä
  • Sisältää auringonkukan-, pellavan- ja kurpitsansiemeniä sekä kauraa
  • Kaksi makua: Boltsi Original ja Boltsi chili-tomaatti

Boltsin tarina: https://yhteishyva.fi/artikkeli/ajatus-lahti-havyttoman-pienista-sampyloista-pian-/F9sluxyvjKq5zJsxibj3f

Muiden finalistien tarinat: https://yhteishyva.fi/artikkeli/kenelta-heista-loytyy-suomalainen-menestysresepti-/2gnphF5bvD1vDlpQGUNHoa

Jyrki Sukula, Suomalainen Menestysresepti -kilpailu tuomari, 040 046 4372, jyrki@sukula.com

Anssi Räntilä, tuotantopäällikkö, Leivon Leipomo Oy, p. 0500 237 316, anssi.rantila@leivonleipomo.fi

Ilkka Alarotu, kaupallinen johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 5038, ilkka.alarotu@sok.fi

Leivon Leipomoa edustanut Anssi Räntilä ja Boltsi.

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.