Ruokaviennin kannattava kasvu on välttämätöntä maatilojen tulevaisuudelle

Ruoka-alan kasvu, kannattavuus ja viennin edistäminen tarvitsevat lisäpotkua myös valtiovallan taholta, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tänään pidettävässä MTK-Etelä-Pohjanmaan kevätkokouksessa. Marttila toivoo ensi viikon hallituksen puoliväliriihestä maatalousyrittäjien toimintaympäristöä vakauttavia ja kehittäviä linjauksia.

Suomalaisella ruoka-alalla on historiallinen mahdollisuus toimia vastuullisen tuotannon lippulaivana kansainvälisillä markkinoilla. Ruokaketjumme on ympäristö- ja ilmastokestävä pellolta pöytään ja lopputuotteet läpinäkyvästi tuotettuja sekä turvallisia.

– Edellytyksemme kehittää tuotantoa vielä paremmaksi ovat suotuisammat kuin muualla maailmassa. Puhdas pelto, runsaat vesivarat ja osaavat ihmiset ovat valtava vahvuus, mutta kehittämisen pullonkaula on maatilatalouden heikko kannattavuus, Marttila toteaa.

Marttila vaatii, että valtion on oltava mukana ruokaviennin keskeisissä kehittämishankkeissa, kuten elintarvikeyritysten vientipalvelujen tuottamiseen tarvittavan palveluekosysteemin luomisessa. Näin voidaan tehostaa yritysten myyntikykyä ja läsnäoloa kohdemaissa.

Nopeasti uudistuva ala tarvitsee lisää resursseja myös maataloustutkimukseen ja Maatilatalouden kehittämisrahastoon. Maatalouspolitiikan uuden ohjelmakauden valmistelussa on painotettava ohjauskeinoja, joilla vahvistetaan ruuantuotannon kansainvälistä kilpailukykyä.

Marttila ihmettelee puheita, joiden mukaan ruokavientiä epäillään, koska maataloutta tuetaan valtion ja EU:n toimesta.

– Maatalouden saamat erilaiset korvaukset ovat pitkälle tuotannosta irrotettuja. Sama potti jaetaan tuotannon volyymista riippumatta. On kansantalouden etu, jos ala kykenee kasvamaan ja työllistämään. Myös ilmasto kiittää tuotannosta, jossa tähdätään resurssitehokkuuteen, Marttila painottaa.

MTK korostaa maatalouden digitalisaation merkitystä kilpailukyvyn peruspilarina. Kiinteiden laajakaistayhteyksien hidasta rakentamisvauhtia on kiihdytettävä. Yrittäjien osaamisen kehittäminen, jatkuva oppiminen sekä ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden parantaminen edellyttävät luonnonvara-alan erityispiirteiden nykyistä parempaa huomioon ottamista sekä koulutuksessa että työmarkkinoiden toiminnassa.

Turpeen energiakäytön hallitsematon alasajo on järjetöntä huoltovarmuuden ja maaseudun elinvoiman kannalta. Kuiviketurpeen tuotannon loppuminen vaarantaa eläinten hyvinvoinnin ja Suomen laatuun perustuvan ruokastrategian. Kasvuturpeen saatavuuden ehtyminen uhkaa puutarhatuotantoa ja havupuiden taimituotantoa.

– Kotimaisen turvealan pelastamiseksi tarvitaan välittömät linjaukset juuri nyt hallituksen puoliväliriihessä, vaatii Marttila lopuksi.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167

Suomen metsänieluilla ei saa maksattaa muiden EU-maiden ilmastotavoitteisiin pääsyä22.4.2021 14:29:12 EEST | Tiedote

EU:n ilmastolaista saavutettiin alustava sopu EU:ssa. Lain myötä EU:n tavoite ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä kirjataan oikeudellisesti sitovaksi velvoitteeksi ja ilmastolakiin sisällytetään EU:n vähintään 55 prosentin ilmastotavoite vuodelle 2030. MTK:n mielestä EU-ilmastotavoitteiden kiristäminen on tarpeen ja on hyvä, että hiiliviljelylle luodaan mahdollisuuksia. Hiiliviljely on kuitenkin määriteltävä selkeästi. Hiiliviljelynä MTK näkee kaiken viljelytoiminnan, joka pyrkii vähentämään maan multavuuden katoa tai lisäämään maan hiilipitoisuutta.

MTK:n viesti hallituksen puoliväliriiheen: Hallituksen varmistettava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioinvestoinnit sekä biotalouden kasvupotentiaali19.4.2021 14:44:11 EEST | Tiedote

Hallituskauden toisella puoliskolla on varmistettava, että suomalaiset yritykset pääsevät mukaan kansainväliseen kasvuun. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa hallituksen tavoitetta TKI-investointien kasvattamisesta neljään prosenttiin BKT:stä ja Suomen kehittämisestä maailman parhaaksi innovaatio- ja kokeiluympäristöksi. MTK muistuttaa, että Suomen menestys kytkeytyy tänään ja tulevaisuudessakin uusiutuviin luonnonvaroihin ja niihin liittyvään osaamiseen. Alkutuotanto, ruokajärjestelmä sekä metsäklusteri tarjoavat mittavan ja tuottavan potentiaalin TKI-varojen kohdentamisessa.