Ruotsia vavahdutti törkeä eläkehuijaus

Ruotsalaisilta on huijattu rahastoeläkkeen säästöjä. Naapurissa luottamusta koettelee kaikkien aikojen suurin talousrikosepäilys. Uusimman Työeläke-lehden reportaasista välittyy hämmentyneet tunnelmat kansankodista.

Kahden rahasto- eli premiepension-eläkkeitä hoitavan yhtiön epäillään Ruotsissa petkuttaneen eläkesäästäjiltä pitkälle toista sataa miljoonaa euroa. Epäillyt rikokset liittyvät lakisääteisen työeläketurvan itsesijoitettavaan osaan.

Ruotsin eläkeviranomaisen Pensionsmyndighetenin mukaan eläkesäästäjien varoja on huijattu poikkeuksellisella tavalla.

Moni menetti varojaan

Reportaasissaan Työeläke-lehti välittää lukijoilleen tavallisten ruotsalaispalkansaajien tuntoja ja kertoo senkin, mihin toimiin viranomaiset ovat tapauksen vuoksi ryhtyneet.

Moni on menettänyt varojaan, joskaan ei koko eläkekertymää.

Tähän mennessä 150 miljoonaa euroa eläkkeensäästäjien varoista on saatu takaisin. Uusia epäselvyyksiä on ilmennyt kolmessa muussa yhtiössä. Ennen oikeuden ratkaisua on aikaista sanoa, löytyykö lisää hassattua rahaa jo tuhkana tuuleen kadonneiden miljoonien lisäksi.

Ruotsin järjestelmässä palkansaajat voivat itse päättää, mihin sijoittavat 2,5 prosenttiyksikköä eläkemaksustaan. Tämä itse sijoitettu premieosuus kertyy työuran aikana yksilölliselle eläketilille. Rahastoja on satoja ja niitä voi seurata ja vaihdella itse vaikkapa puhelimeen asennettavan sovelluksen avulla.

Skandaali käynnisti ripeät lakimuutokset

Eläkehuijaus järisytti luottamuksen perustaa. Mutta ihmiset eivät kääntäneet selkäänsä eläkejärjestelmälle. Jälkipyykkiä pesevät nyt viranomaiset ja päätöksentekijät. Rahastoeläkkeitä koskeva lakipaketti tullee voimaan jo kesällä.

–Tarvittiin tällainen skandaali, jotta säännöt saatiin muutettua, toteaa Pensionsmyndighetenin mediayhteyksiä hoitava Jimmy Larsson Hagberg.

Digilehteen, Työeläke1:2018

Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehteä julkaisee Eläketurvakeskus.

päätoimittaja Kati Kalliomäki, 050 330 1343, kati.kalliomaki(at)etk.fi
toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi
reportaasin kirjoittanut tiedottaja Antti Karkiainen, 050 911 3269, antti.karkiainen(at)etk.fi

Eläketurvakeskus on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.