Ruotsissa kiinniotetun aktivistin maahantulokielto peruttu

Ruotsin rajalla kiinniotetun ilmastoaktivisti Anders Brandtin jättämä valitus on hyväksytty, ja hänelle asettu karkotus ja maahantulokielto peruttu. Ruotsin poliisi myöntää tehneensä tapauksen käsittelyssä virheen.

Ruotsiin matkalla ollut Vihreiden nuorten aktiivi Anders Brandt otettiin kiinni Tukholman satamassa keskiviikkona 24. elokuuta. Brandt oli matkalla Gotlantiin Take Concrete Action -mielenosoitukseen, jonka tarkoituksena oli vastustaa betoniyhtiö Cementan luonnolle tuhoisaa toimintaa. Poliisi kuitenkin keskeytti Brandtin matkan ja kertoi epäilevänsä hänen olevan tulossa Ruotsiin tekemään rikoksen. Poliisilla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista näyttöä Brandtin väitetyistä aikeista rikkoa lakia.

Brandtia pidettiin kiinniotettuna Ruotsissa neljän päivän ajan, kunnes hänet karkotettiin Ruotsista ja asetettiin kahden vuoden pituiseen maahantulokieltoon. Nyt sekä karkotus että maahantulokielto on peruttu perusteettomina.

“Olen hyvin iloinen päätöksestä. Kumoamispäätöksen mukaan poliisilla ei ollut laillisia perusteita karkotukselle ja maahantulokiellolle, mikä antaa uskoa asian jatkokäsittelyyn. Aion tehdä saamastani kohtelusta kantelun ja rikosilmoituksen”, Brandt toteaa.

“Hyvä, että virhe myönnettiin ja asian käsittely etenee. Mielenosoitusoikeus on erottamaton osa demokratiaa, minkä vuoksi perusteet sen rajoittamiselle ja vapauden riistolle on oltava erittäin painavat”, toteavat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Peppi Seppälä ja Jami Haavisto.