Ruotsissa kiinniotetut ilmastoaktivistit vapautettu!

Kaikki kuusi Ruotsissa keskiviikkona kiinniotettua suomalaista ympäristöaktivistia on vapautettu, ja he matkustivat takaisin Suomeen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Yksi aktivisteista on Vihreissä nuorissa toimiva 24-vuotias syöpätutkija ja opiskelija Anders Brandt. Brandt asetettiin kahden vuoden maahantulokieltoon, sillä Ruotsin poliisi pitää häntä uhkana yleiselle turvallisuudelle.

"Aktivistina tiedostan varsin hyvin kansalaistottelemattomuuden ja lain rajat. Olin matkalla Ruotsiin lailliseen ja väkivallattomaan mielenosoitukseen, en rikkomaan lakia. Siksi pidän perusteita kiinniotolleni vähintäänkin kyseenalaisina. On vakava ihmisoikeusloukkaus, että ihmisen vapauksia rajoitetaan ilman painavia perusteita", Brandt ihmettelee.

"Sadattuhannet suomalaiset ovat osoittaneet tänäkin vuonna mieltään jonkin tärkeäksi kokemansa asian puolesta. Se oikeus kuuluu jokaiselle, eikä poliisi voi sitä evätä. Jos Ruotsin poliisi voi mielivaltaisesti riistää vapauden mielenosoitukseen matkaavilta, olen todella huolissani Ruotsin demokratian tilasta. Minun osaltani asia ei ole vielä loppuun käsitelty", toteaa Brandt.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto tukee Brandtia tapauksen läpikäymisessä ja jälkipuinnissa.

"Tapahtumien kulku ja kiinnioton oikeutus on selvitettävä huolellisesti. Tuemme Brandtia viemään asian tarvittaessa vaikka Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen asti, jotta tapaus saadaan tutkittua perinpohjaisesti", linjaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Jami Haavisto.