Ruskeasuolle nousevan raitiovaunu- ja bussivarikon rakentaminen on pitkällä

Ruskeasuon varikon työmaalla on parhaillaan useita työvaiheita käynnissä. Raitiovaunujen osalta sekä korjaamossa että vaunujen säilytyshallissa tehdään raidetöitä. Varikolle tulee säilytystilaa sadalle raitiovaunulle. Säilytystilan lisäksi raitiovaunuille on kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa sekä sorviraide.
Kokoonsa nähden varikko on erittäin kompakti. Muun muassa myötäpäiväinen kulkusuunta tehostaa varikon toimintaa, sillä päivähuollosta raitiovaunut voidaan ajaa suoraan säilytykseen ilman, että varikolla täytyy tehdä ylimääräistä kierrosta.
Lisäksi varikon erikoisuutta, katolle tulevaa bussikantta rakennetaan. Kannelle mahtuu 220 kappaletta 14-metrisiä busseja. Lisäksi varikolle tulee kaksi bussien vuorokausihuoltopaikkaa. Myös bussien tarvitseman ajoluiskan rakennustyöt ovat käynnissä.
Julkisivun osalta varikko alkaa saamaan sille suunniteltua puuverhousta. Lisäksi varikolla tehdään erilaisia maanrakennustöitä ja asennuksia sekä toimistotilojen rakenteita.
Ruskeasuon varikkoa rakennetaan ympäristö huomioiden. Rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia, ja rakennusjätteestä 90 prosenttia menee hyötykäyttöön. Lisäksi uusi varikko lämpenee maalämmöllä. Hankkeelle haetaan BREEAM-ympäristöluokituksen toisiksi korkeinta Excellent-tasoa, millä voidaan varmistaa varikkohankkeelle asetetut kestävän ja ympäristövastuullisen rakentamisen tavoitteet.
Valmistuttuaan varikko on keskeinen raitiovaunu- ja bussiliikenteen solmukohta
Ruskeasuon varikon rakennustyöt aloitettiin talvella 2021, ja kokonaisuudessaan varikko valmistuu alkuvuonna 2024. Rakentaminen ja sen aikataulu sekä hankkeen kustannusarvio noudattavat yhdessä tilaajan ja pääurakoitsijan keskenään sopimia tavoitteita.
Valmistuttuaan Ruskeansuon varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Koskelan varikon ohella. Uusi varikko tulee palvelemaan Helsingin länsiosien raitiolinjojen sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueellisen bussiliikenteen tarpeita.
Ruskeasuon varikkohanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua sekä kantakaupungin lisääntyvän raitioliikenteen että tulevien pikaraitoteiden kalustojen tarpeisiin.
Varikon tilaaja on Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy ja pääurakoitsijana toimii Skanska.
Yhteyshenkilöt
Anu Pajala, toimitusjohtaja, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy
anu.pajala@kaupunkiliikenne.fi, puh. 040 825 8126
Antti Nousiainen, hallituksen puheenjohtaja, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy
antti.nousiainen@kaupunkiliikenne.fi, puh. 040 579 6074
Petri Mälkiä, projektinjohtaja, Skanska Infra Oy
petri.malkia@skanska.fi, puh. 050 370 4728
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme