Ruskeasuolle nousevan raitiovaunu- ja bussivarikon rakentaminen on pitkällä

Ruskeasuon varikon työmaalla on parhaillaan useita työvaiheita käynnissä. Raitiovaunujen osalta sekä korjaamossa että vaunujen säilytyshallissa tehdään raidetöitä. Varikolle tulee säilytystilaa sadalle raitiovaunulle. Säilytystilan lisäksi raitiovaunuille on kuusi vuorokausihuoltopaikkaa, kahdeksan korjauspaikkaa sekä sorviraide.
Kokoonsa nähden varikko on erittäin kompakti. Muun muassa myötäpäiväinen kulkusuunta tehostaa varikon toimintaa, sillä päivähuollosta raitiovaunut voidaan ajaa suoraan säilytykseen ilman, että varikolla täytyy tehdä ylimääräistä kierrosta.
Lisäksi varikon erikoisuutta, katolle tulevaa bussikantta rakennetaan. Kannelle mahtuu 220 kappaletta 14-metrisiä busseja. Lisäksi varikolle tulee kaksi bussien vuorokausihuoltopaikkaa. Myös bussien tarvitseman ajoluiskan rakennustyöt ovat käynnissä.
Julkisivun osalta varikko alkaa saamaan sille suunniteltua puuverhousta. Lisäksi varikolla tehdään erilaisia maanrakennustöitä ja asennuksia sekä toimistotilojen rakenteita.
Ruskeasuon varikkoa rakennetaan ympäristö huomioiden. Rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia, ja rakennusjätteestä 90 prosenttia menee hyötykäyttöön. Lisäksi uusi varikko lämpenee maalämmöllä. Hankkeelle haetaan BREEAM-ympäristöluokituksen toisiksi korkeinta Excellent-tasoa, millä voidaan varmistaa varikkohankkeelle asetetut kestävän ja ympäristövastuullisen rakentamisen tavoitteet.
Valmistuttuaan varikko on keskeinen raitiovaunu- ja bussiliikenteen solmukohta
Ruskeasuon varikon rakennustyöt aloitettiin talvella 2021, ja kokonaisuudessaan varikko valmistuu alkuvuonna 2024. Rakentaminen ja sen aikataulu sekä hankkeen kustannusarvio noudattavat yhdessä tilaajan ja pääurakoitsijan keskenään sopimia tavoitteita.
Valmistuttuaan Ruskeansuon varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko Koskelan varikon ohella. Uusi varikko tulee palvelemaan Helsingin länsiosien raitiolinjojen sekä Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueellisen bussiliikenteen tarpeita.
Ruskeasuon varikkohanke on osa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on varautua sekä kantakaupungin lisääntyvän raitioliikenteen että tulevien pikaraitoteiden kalustojen tarpeisiin.
Varikon tilaaja on Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy ja pääurakoitsijana toimii Skanska.
Yhteyshenkilöt
Anu Pajala, toimitusjohtaja, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy
anu.pajala@kaupunkiliikenne.fi, puh. 040 825 8126
Antti Nousiainen, hallituksen puheenjohtaja, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy
antti.nousiainen@kaupunkiliikenne.fi, puh. 040 579 6074
Petri Mälkiä, projektinjohtaja, Skanska Infra Oy
petri.malkia@skanska.fi, puh. 050 370 4728
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kaksi laadukkainta tarjoajaa etenee Koskelan varikon kilpailutuksessa12.5.2023 08:00:04 EEST | Tiedote
Koskelan varikolla vuonna 2024 alkavan mittavan uudishankkeen kilpailutus on edennyt välipäätökseen. Valmistuttuaan Koskelasta tulee toinen pääraitiovaunuvarikko rakenteilla olevan Ruskeasuon varikon ohella. Varikkoa rakennuttaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.
Kaupunkiliikenne mukana valtakunnallisella pyöräilyviikolla 5.–14.5.5.5.2023 12:18:51 EEST | Tiedote
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 5.–14.5.2023. Sen tavoitteena on kannustaa ihmisiä pyöräilemään sekä tarjota hyödyllisiä pyöräilyyn liittyviä vinkkejä ja tapahtumia. Myös me Kaupunkiliikenne Oy:llä olemme osaltamme mukana rakentamassa parempaa pyöräilykaupunkia.
Matkustajakysely: Vastaajat pitivät Rautatientorin metroaseman liukuportaiden uutta järjestystä toimivampana5.5.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Lokakuussa 2022 käynnistimme Rautatientorin metroasemalla kokeilun, jonka tarkoituksena oli selvittää, muuttuuko asemalla liikkuminen sujuvammaksi ja nopeammaksi liukuportaiden kulkusuuntia muuttamalla. Muutoksen vaikutusta tutkittiin matkustajille suunnatulla kyselyllä sekä havainnoimalla tilannetta paikan päällä.
Askel kohti kestävää kasvua – Kaupunkiliikenne Oy:n vuosikertomus 2022 on julkaistu28.4.2023 15:29:55 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy aloitti toimintansa hieman yli vuosi sitten 1.2.2022. Jatkamme HKL:n työtä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ylläpitäjänä ja tuottajana sekä tulevaisuuden joukkoliikenneinfran kehittäjänä.
Kruunuvuorenrannan lauttaliikenne alkaa vapunpäivänä 1.5.19.4.2023 11:57:55 EEST | Tiedote
Laajasalon Kruunuvuorenrannan ja Kauppatorin lähellä Aleksanterinkadun ja Pohjoisrannan risteyksessä sijaitsevan Meritullintorin välillä käynnistyy HSL:n lipuilla toimiva lauttaliikenne. Lauttamatkalle käy HSL:n AB-vyöhykkeet sisältävä lippu. HSL kehottaa matkustajia ostamaan lipun ennakkoon tai käyttämään lipun ostoon HSL-korttia tai HSL-sovellusta. Lautalla tai lauttarannoissa ei ole lipunmyyntiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme