Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt käyntiin

Varikko edistää Helsingin tavoitteita raitioliikenteen laajentamisesta ja mahdollistaa Helsingin tulevien pikaraitioteiden, esimerkiksi Länsi-Helsingin raitioteiden, kaluston säilyttämisen ja kunnossapidon.
Hankkeessa rakennettava uudisrakennus on suunniteltu 100 pitkälle, 28–45 metriselle raitiovaunulle. Varikolla on tilat vaunujen päivittäisille tarkastuksille, puhdistukselle sekä säännölliselle huollolle ja tarvittaville korjauksille. Rakennukseen sijoitetaan myös kuljettajien ja varikkohenkilökunnan toimisto- ja sosiaalitilat. Varikon katolla on noin 200 bussin pysäköintialue ja niitä palveleva vuorokausihuoltorakennus.
Tärkeä osa raitiotieverkoston kokonaisuutta
Hanke käynnistyi vuonna 2021 kehitysvaiheella, ja toteutusvaihetta valmistelevat maanrakennus- ja purkutyöt aloitettiin viime vuoden marraskuussa. Rakennusvaiheen alkaessa tehdään perustus- ja runkotöitä.
Uuden varikon kokonaislaajuus on yhteensä noin 23 200 neliömetriä, ja rakennustyöt valmistuvat alkuvuodesta 2024. Kaupunginhallituksen hyväksymä hankkeen kokonaisbudjetti on 151,2 miljoonaa euroa.
“Ruskeasuon uusi raitiovanuvarikko tulee olemaan Kaupunkiliikenteen toinen päävarikko ja siten erittäin tärkeä osa raitiotieverkoston kokonaisuutta. Ruskeasuo on osa kokonaisuudistusta, jossa koko Kaupunkiliikenteen varikkoverkosto uusitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ja otetaan uusi askel uudistuvaan raitiotietoimintaan” kertoo hankejohtaja Jarno Köykkä.
Ympäristövastuullisuus huomioidaan monilla tavoin
Vähähiilisyystavoitteet otetaan huomioon hankkeessa muun muassa tavoittelemalla BREEAM-laatustandardin excellent-tasoa. BREEAM on brittiläisen BRE:n ylläpitämä energia- ja ympäristöaiheinen sertifiointijärjestelmä, jonka mukaan sertifioituja rakennuksia on Suomessa noin 270 kappaletta. Järjestelmä asettaa tavoitteita hankkeelle muun muassa jätehuollon, luontoarvojen, energia- ja materiaalitehokkuuden osalta.
Varikon ympärivuorokautinen käyttö mahdollistaa rakennuksen sisäisen energiankierrätyksen. Tämä toteutuu siten, että maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt kierrätetään ja hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä.
Energia- ja materiaalitehokkuutta
Varikon ulkovalaisinvalinnoilla on mahdollista pienentää niiltä vaadittavaa käyttötehoa ja toteuttaa kansitason valaistus jopa puolet normaalia pienemmällä valaisinmäärällä. Tällöin päästään energiatehokkuuden lisäksi materiaalitehokkuuteen, eikä naapurialueillekaan näy liian voimakasta ja häiritsevää valoa varikolta.
Hankkeelle on tehty myös purkukartoitus, jossa purettaville materiaaleille pyritään löytämään paras käyttötarkoitus: tuotteen uudelleenkäyttö kohteella tai sen toimittaminen takaisin raaka-ainekiertoon. Tämän lisäksi kohteen luontoarvot on kartoitettu ennen töiden aloitusta ja luonnon monimuotoisuutta ja ekologista arvoa pyritään varikon alueella lisäämään hankkeelle palkatun ekologin avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja Jarno Köykkä, puh. 0400 442753
Skanska Infra Oy, projektijohtaja Petri Mälkiä, puh. 050 370 4728
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä joukkoliikenneinfran ja kaluston ylläpitäjänä ja kehittäjänä sekä metron ja raitiovaunujen liikennöijänä. Vastaamme myös Suomenlinnan lautan liikennöinnistä sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitiovaunujen hankintapäätös etenee markkinaoikeuteen – hylkäämisen perusteina kymmenen pakollista vaatimusta20.10.2025 17:00:05 EEST | Tiedote
Markkinaoikeudelta 20.10. saadun tiedon mukaan pääkaupunkiseudun uusia raitiovaunuja koskevasta hankintapäätöksestä on valitettu. Hankintapäätöksen mukaisesti Skoda Transtechin tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön pakollisista vaatimuksista kymmentä, vaunujen tekniseen ominaisuuteen liittyvää vaatimusta. Valituksi tullut Stadlerin tarjous oli siis kahdesta saadusta tarjouksesta ainoa, joka täytti kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.
Pääkaupunkiseudun raitioliikenne laajenee - Helsingin ja Vantaan uudet raitiovaunut toimittaa Stadler6.10.2025 16:13:10 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun uusien raitiovaunujen toimittajaksi on valittu Stadler. Kaupunkiliikenne Oy:n hallitus päätti asiasta 6.10.2025 kokouksessaan. Hankinta on merkittävä koko pääkaupunkiseudulle.
Itäkeskuksen metroaseman kunnostus alkaa6.10.2025 09:22:01 EEST | Tiedote
Itäkeskuksen metroaseman kunnostuksella varmistetaan aseman turvallisuus ja toimintavarmuus, sekä parannetaan viihtyvyyttä. Työt aloitetaan kattotöillä lokakuun alussa 2025.
Junatien metrosillan projektinjohtourakan toteuttajaksi valittiin Kreate Oy3.10.2025 14:01:53 EEST | Tiedote
Junatien metrosillan uusimisen projektinjohtourakan toteuttajaksi on valittu Kreate Oy. Asiasta päätti Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta 3.10.2025. Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027.
Tutut kaupunkipyörät jatkavat Helsingissä ja Espoossa vielä seuraavalla kaudella3.10.2025 09:18:51 EEST | Tiedote
Seudullisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöönotto siirtyy, ja nykyistä kaupunkipyöräpalvelua jatketaan Helsingissä ja Espoossa. Samat kaupunkipyörät ovat siis asiakkaiden käytettävissä myös keväällä 2026 alkavalla pyöräilykaudella, mikä takaa sujuvan kokemuksen asiakkaille ilman katkoksia. Kaupunkipyöräpalvelu on tärkeä osa Helsingin ja Espoon joukkoliikennettä. Helsingissä ja Espoossa kaupunkipyörillä tehdään vuosittain yhteensä yli 2,5 miljoonaa matkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme