Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon rakennustyöt käyntiin

Varikko edistää Helsingin tavoitteita raitioliikenteen laajentamisesta ja mahdollistaa Helsingin tulevien pikaraitioteiden, esimerkiksi Länsi-Helsingin raitioteiden, kaluston säilyttämisen ja kunnossapidon.
Hankkeessa rakennettava uudisrakennus on suunniteltu 100 pitkälle, 28–45 metriselle raitiovaunulle. Varikolla on tilat vaunujen päivittäisille tarkastuksille, puhdistukselle sekä säännölliselle huollolle ja tarvittaville korjauksille. Rakennukseen sijoitetaan myös kuljettajien ja varikkohenkilökunnan toimisto- ja sosiaalitilat. Varikon katolla on noin 200 bussin pysäköintialue ja niitä palveleva vuorokausihuoltorakennus.
Tärkeä osa raitiotieverkoston kokonaisuutta
Hanke käynnistyi vuonna 2021 kehitysvaiheella, ja toteutusvaihetta valmistelevat maanrakennus- ja purkutyöt aloitettiin viime vuoden marraskuussa. Rakennusvaiheen alkaessa tehdään perustus- ja runkotöitä.
Uuden varikon kokonaislaajuus on yhteensä noin 23 200 neliömetriä, ja rakennustyöt valmistuvat alkuvuodesta 2024. Kaupunginhallituksen hyväksymä hankkeen kokonaisbudjetti on 151,2 miljoonaa euroa.
“Ruskeasuon uusi raitiovanuvarikko tulee olemaan Kaupunkiliikenteen toinen päävarikko ja siten erittäin tärkeä osa raitiotieverkoston kokonaisuutta. Ruskeasuo on osa kokonaisuudistusta, jossa koko Kaupunkiliikenteen varikkoverkosto uusitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ja otetaan uusi askel uudistuvaan raitiotietoimintaan” kertoo hankejohtaja Jarno Köykkä.
Ympäristövastuullisuus huomioidaan monilla tavoin
Vähähiilisyystavoitteet otetaan huomioon hankkeessa muun muassa tavoittelemalla BREEAM-laatustandardin excellent-tasoa. BREEAM on brittiläisen BRE:n ylläpitämä energia- ja ympäristöaiheinen sertifiointijärjestelmä, jonka mukaan sertifioituja rakennuksia on Suomessa noin 270 kappaletta. Järjestelmä asettaa tavoitteita hankkeelle muun muassa jätehuollon, luontoarvojen, energia- ja materiaalitehokkuuden osalta.
Varikon ympärivuorokautinen käyttö mahdollistaa rakennuksen sisäisen energiankierrätyksen. Tämä toteutuu siten, että maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt kierrätetään ja hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä.
Energia- ja materiaalitehokkuutta
Varikon ulkovalaisinvalinnoilla on mahdollista pienentää niiltä vaadittavaa käyttötehoa ja toteuttaa kansitason valaistus jopa puolet normaalia pienemmällä valaisinmäärällä. Tällöin päästään energiatehokkuuden lisäksi materiaalitehokkuuteen, eikä naapurialueillekaan näy liian voimakasta ja häiritsevää valoa varikolta.
Hankkeelle on tehty myös purkukartoitus, jossa purettaville materiaaleille pyritään löytämään paras käyttötarkoitus: tuotteen uudelleenkäyttö kohteella tai sen toimittaminen takaisin raaka-ainekiertoon. Tämän lisäksi kohteen luontoarvot on kartoitettu ennen töiden aloitusta ja luonnon monimuotoisuutta ja ekologista arvoa pyritään varikon alueella lisäämään hankkeelle palkatun ekologin avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja Jarno Köykkä, puh. 0400 442753
Skanska Infra Oy, projektijohtaja Petri Mälkiä, puh. 050 370 4728
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä joukkoliikenneinfran ja kaluston ylläpitäjänä ja kehittäjänä sekä metron ja raitiovaunujen liikennöijänä. Vastaamme myös Suomenlinnan lautan liikennöinnistä sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kivenlahden aseman lasiseinää korjataan 7.7.–8.8. – aseman liukuportaat eivät ole käytössä korjaustöiden aikana2.7.2025 15:16:20 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnin liukuporraskuilun seinälasien korjaaminen alkaa maanantaina 7.7.2025. Seinälasien asennus valmistuu viimeistään 8.8. Korjaustöiden aikana kaikki metroaseman liukuportaat ovat poissa käytöstä. Matkustajien käytössä on aseman hissit.
Viherseinät ja -katot ihastuttavat kesällä Mannerheimintiellä ja Herttoniemen metroasemalla2.7.2025 12:36:01 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on osana kahta eri viherkokeilupilottia, joissa toteutetaan viherratkaisuihin satsaavaa kaupunkiympäristöä. Toisessa hankkeista toteutetaan viherseinät ja pölyttäjäkatot Herttoniemen metroasemalle. Toinen hanke sijoittuu Mannerheimintien raitiovaunupysäkeille.
Salamoinnin aiheuttama asetinlaitevika haittaa metron liikennöintiä - korjaustyöt saattavat kestää tiistaihin30.6.2025 10:26:29 EEST | Tiedote
Sunnuntain kesämyrskyn vuoksi metroliikenne ei jatka vielä maanantaiaamuna Kaitaan asemaa edemmäs. Liikenne palautetaan heti, kun viat on saatu korjattua ja tarvittavat turvallisuustestit tehtyä.
Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissi pois käytöstä 30.6. alkaen24.6.2025 09:43:19 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy uusii Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissin. Hissi on pois käytöstä maanantaista 30.6.2025 alkaen. Sisäänkäynnin portaat pysyvät käytössä töiden ajan.
Koskelan varikko valmistautuu sähkömarkkinoille – kysyntäjousto tuo säästöpotentiaalia17.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt hyödyntää sähkön kysyntäjoustoa Koskelan varikkohankkeessa. Kysyntäjouston toteutuksen suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista vastaa Rejlers.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme