EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

EMMAs nya utställning utforskar gränslandet mellan konst och formgivning, samt samspelet mellan tekniskt kunnande och kreativitet4.6.2019 12:01:15 EESTTiedote

Utställningen Interwoven – Sammanvävda belyser textil som material genom att ta fasta på konstnärers och formgivares arbetssätt, samt genom att förmedla historier. Hantverkets uråldriga traditioner sammanfogas i utställningen med vår föränderliga värld: olika tekniker, material och ny teknologi tar fram nya möjligheter för konsten och utformningen. Interwoven – Sammanvävda visas på EMMA 5.6.2019–1.3.2020.

EMMAssa avautuva näyttely tutkii taiteen ja muotoilun rajapintaa sekä teknisen taidon ja luovuuden yhteensovittamista 4.6.2019 11:55:00 EESTTiedote

Interwoven – Yhteen kudotut -näyttely avaa tekstiiliä materiaalinaan hyödyntävien taiteilijoiden ja suunnittelijoiden työskentelyä, ja välittää tarinoita taideteosten kautta. Näyttelyssä käsityön ikiaikainen perinne yhdistyy muuttuvaan maailmaan: tekniikat, materiaalit ja uudet teknologiat tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia taiteeseen ja suunnitteluun. Interwoven – Yhteen kudotut on esillä EMMAssa 5.6.2019–1.3.2020.

EMMA’s new exhibition explores boundaries between art and design, unions of craft and creativity4.6.2019 11:55:00 EESTPress release

The Interwoven exhibition sheds light on the work of artists and designers utilising textile as a material, conveying stories through the artworks. In the exhibition, the ancient tradition of handicraft meets a changing world, as techniques, materials and new technologies create new possibilities for art and design. Interwoven will be on display at EMMA during 5 June 2019 – 1 March 2020.

KUTSU medialle: Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyn ennakkoesittely ti 4.6. klo 1022.5.2019 13:13:33 EESTKutsu

Tervetuloa tutustumaan Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyyn EMMAan tiistaina 4.6. klo 10. Näyttelyssä on esillä teoksia 12 suomalaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta. Ryhmänäyttely tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta luo katseen tämän päivän rohkeaan ja kehittyvään materiaalien maailmaan. Näyttely avautuu Bryk & Wirkkala -katseluvaraston ympäröimään tilaan. Katseluvaraston puolella esillä on vastikään konservoituja Rut Brykin Seita-kankaita. Saastamoisen säätiön Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu Pilvi Takalan videoteos Players (2010).