EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

EMMA has started cooperation negotiations31.3.2020 11:55:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art has started cooperation negotiations on Thursday 26 March 2020. The negotiations include the entire staff of 44 employees. The reason for the cooperation negotiations is the loss of entrance ticket fees and other income due to the coronavirus, as well as the discontinuation of customer service activities for the duration of the exceptional circumstances. EMMA has been closed from the public in accordance with instructions from the Finnish government and the City of Espoo since 17 March 2020. The cooperation negotiations may result in downsizing the operations and temporary lay-offs. Museum Director Pilvi Kalhama states that the goal is to secure the museum’s operating capability in the future.

EMMA har inlett samarbetsförhandlingar27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum har torsdagen 26.3.2020 inlett samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna gäller hela personalen, det vill säga 44 arbetstagare. Orsaken till samarbetsförhandlingarna är förlusten av biljettintäkter och andra intäkter förorsakade av coronasituationen, samt att kundservicen har stängts ner för den tid undantagstillståndet är i kraft. EMMA har sedan den 17.3.2020 varit stängt, i enlighet med Finlands regerings och Esbo stads anvisningar. Samarbetsförhandlingarna kan innebära nedskärningar i museets funktioner och permitteringar. Enligt museidirektör Pilvi Kalhama är målet att trygga museets framtida verksamhetsförmåga.

EMMA on aloittanut yt-neuvottelut27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut torstaina 26.3.2020. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa eli 44 työntekijää. Syynä yt-neuvotteluille ovat koronatilanteen aiheuttamat pääsylippu- ja muiden tulojen menetykset sekä asiakaspalvelutoiminnan lakkaaminen poikkeustilanteen ajaksi. EMMA on ollut suljettuna yleisöltä Suomen hallituksen ja Espoon kaupungin ohjeiden mukaisesti 17.3.2020 alkaen. Yt-neuvottelut saattavat merkitä toimintojen supistamista ja lomautuksia. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan tavoitteena on turvata museon toimintakyky tulevaisuudessa.

Lasten museofestarit siirtyvät maaliskuusta syksylle 202012.3.2020 14:24:08 EETTiedote

Näyttelykeskus WeeGeen toimijat ovat yhteisesti päättäneet, että tapahtuma siirretään syksylle 2020 Suomen hallituksen suosituksen mukaisesti. Festivaali järjestetään syksyllä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Muutoksesta huolimatta Näyttelykeskus WeeGee on edelleen auki normaalisti. Päätös siirtämisestä tehtiin museovieraiden, esiintyjien ja henkilökunnan terveyden turvaamiseksi vallitsevassa koronavirustilanteessa.

Nastja Säde Rönkön videoteos for those yet to be käsittelee ympäristötuhon herättämiä tunteita25.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Vuoden nuori taiteilija 2019, Nastja Säde Rönkkö, kuvaa videoperformanssissaan ympäristökatastrofien ja ilmastonmuutoksen koskettamia paikkoja ympäri maailmaa. Jokaiseen paikkaan liittyy viesti, jonka taiteilija jakaa pitelemässään pahvinpalassa. For those yet to be kuuluu EMMA-kokoelmaan ja se esitetään kokonaisuudessaan ensimmäistä kertaa. Teos on esillä 26.2.–23.8.2020.