EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

INBJUDAN till medierna: pressträff om utställningen Eeva-Leena Eklund :) tisdagen 27.10 kl. 1014.10.2020 16:20:14 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklunds utställning är en fortsättning på det årliga samarbetet mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse, som går ut på att en intressant och aktuell nutidskonstnär får en beställning på ett verk till stiftelsens konstsamling. På samma gång premiärvisas också Saara Ekströms och Eero Tammis videoinstallation Biblion och Saastamoinens stiftelses samlingsutställning Beröring med två nya tillägg till samlingen: Människan och naturen samt Maria Wirkkalas Från och med detta.

Press conference on Tue 27 Oct at 10 am: Eeva-Leena Eklund :)14.10.2020 16:15:00 EESTPress Invitation

Eeva-Leena Eklund’s exhibition is part of the collaboration between Saastamoinen Foundation and EMMA in which one new work is commissioned annually from a seminal and topical contemporary artist for the foundation’s art collection. This occasion also marks the premiere of Biblion, a video installation by Saara Ekström and Eero Tammi, as well as new additions to the Saastamoinen Foundation collection display Touch: The new section Humans and Nature and Maaria Wirkkala's work Beyond This Point.

KUTSU medialle: Eeva-Leena Eklundin näyttelyn tiedotustilaisuus ti 27.10. klo 1014.10.2020 16:15:00 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklundin :) -näyttely jatkaa Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyötä, jossa vuosittain tilataan kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilaisuudessa ensiesityksessä myös Saara Ekströmin ja Eero Tammen Biblion -videoinstallaatio ja esittelemme Saastamoisen säätiön kokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn uudistukset: Ihminen ja luonto -kokonaisuuden sekä Maaria Wirkkalan teoksen Tästä eteenpäin.

Uudistuvaa keramiikkataidetta esittelevään näyttelyyn on valittu monipuolinen ryhmä taiteilijoita1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo toteuttaa yhteistyössä muotoilun asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa keramiikkataiteen näyttelyn 14.4.2021–27.2.2022. Näyttely nostaa esille taiteilijoita, jotka ovat uudistaneet keramiikkaa nykytaiteen materiaalina. Teoksissa käsitellään keraamisen materiaalin kautta murtumisen ja uudelleenrakentamisen teemoja – ihmisten suhdetta maaperään, ympäristöön ja toisiinsa.

A diverse group of artists is taking part in an exhibition presenting ceramic art renewed1.10.2020 14:45:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art is carrying out a ceramic art exhibition together with Ornamo, an expert organisation for designers, between 14 April 2021 and 27 February 2022. The exhibition will highlight artists who have regenerated ceramics as a contemporary art material. The works address the themes of breaking and rebuilding through ceramic material – people’s relationship to the soil, environment and each other.

En mångsidig grupp konstnärer har valts ut för utställningen som presenterar den föränderliga keramikkonsten1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum sätter upp en utställning över keramikkonst i samarbete med expertorganisationen för design Ornamo. Utställningen hålls 14.4.2021–27.2.2022 och den lyfter fram konstnärer som har förnyat keramiken som material för samtidskonsten. I verken behandlas teman kring brytning och återskapande – människans relation till marken, miljön och varandra.