EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

Kommerserådet Kyösti Kakkonen deponerar sin designsamling, Collection Kakkonen, på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Kakkonen har byggt upp samlingen över många år, och dess fokus ligger på finskt glas och keramik. Esbo stad, EMMA och Kyösti Kakkonen har ingått ett långvarigt samarbetsavtal om att visa samlingen. Collection Kakkonen är en betydande samling även i internationell jämförelse och den presenterar den finska designen från modernismen till i dag. Deponeringen stärker kännbart kulturutbudet i Esbo och EMMAs ställning som ett konstmuseum som också presenterar formgivning i Utställningscentret WeeGee. Samlingen öppnar för publiken i mars 2022.

Kyösti Kakkonen’s unique design collection to be displayed permanently at WeeGee Exhibition Centre in Tapiola, Espoo – exhibition’s new facilities mark significant expansion for EMMA25.11.2020 10:30:00 EETPress release

Long-term collector, Commercial Counsellor Kyösti Kakkonen is depositing Collection Kakkonen, his design collection focusing on Finnish glass and ceramics, to EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The City of Espoo, EMMA and Kyösti Kakkonen have made a long-term collaboration agreement on displaying the collection. The internationally significant Collection Kakkonen features Finnish design from modernism to the present day. The depositing of the collection strengthens Espoo’s cultural offering significantly, along with the WeeGee-located EMMA’s position as an art museum showcasing design. The collection opens to the public in November 2022.

Pitkän linjan keräilijä, kauppaneuvos Kyösti Kakkonen deponoi suomalaiseen lasiin ja keramiikkaan keskittyvän designkokoelmansa, Collection Kakkosen, EMMA – Espoon modernin taiteen museoon. Espoon kaupunki, EMMA ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen kokoelman esille saattamiseksi. Kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä Collection Kakkonen esittelee suomalaista muotoilua modernismista nykypäivään. Deponointi vahvistaa merkittävästi Espoon kulttuuritarjontaa ja Näyttelykeskus WeeGeellä sijaitsevan EMMAn asemaa muotoilua esittelevänä taidemuseona. Kokoelma avautuu yleisölle marraskuussa 2022.

Ett nytt konstverk har rests på Vapentorget i Esbo centrum – Vesa-Pekka Rannikkos färggranna verk Flöde reflekterar den föränderliga tätortens många innebörder12.11.2020 15:40:52 EETTiedote

Flöde – strömmarna förenas är det senaste offentliga konstverket Esbo stad har beställt. Den stora skulpturen placeras på Vapentorget i Esbo centrum, i Esbos hjärta som just nu genomgår stora förändringar. Vapentorgets miljö blir klar i november 2020. Verket infogas i EMMAs samlingar.

New artwork at Espoo Centre’s Vaakunatori Square – the multicoloured Flux by Vesa-Pekka Rannikko reflects the various meanings of the new centre12.11.2020 15:40:00 EETPress release

Flux – Merging Streams is the latest public artwork commissioned by the City of Espoo. The large-sized sculpture will be located at Vaakunatori square in Espoo Centre, which is the heart of Espoo that is currently being reshaped. Flux is already on display at the Vaakunatori Square and the area will be completed in November 2020. The work will be included in EMMA’s collections.