EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

2021 firar vi konstens styrka – utställningar av samtidskonstens gigant Daniel Buren och den fängslande koloristen Konrad Mägi visas på EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Konsten har styrkan att inspirera till viktiga diskussioner och att skapa upplevelser också under utmanande tider. EMMAs utställningsprogram 2021 förmedlar konstens styrka, förmåga att påverka och beröra. Under årets gång visas starka helheter designade explicit för EMMAs lokaler, och virtuos hantering av olika material, tekniker och färger.

2021 on taiteen voiman juhlaa – nykytaiteen jättiläisen Daniel Burenin ja lumoavan koloristin Konrad Mägin näyttelyt EMMAan5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

EMMAn vuoden 2021 näyttelyohjelmiston teemana on taiteen voima. Taiteella on voimaa viedä tärkeiden keskustelujen äärelle sekä tuottaa elämyksiä haastavinakin aikoina. Taiteen ja luovuuden avulla voi ottaa kantaa, vaikuttaa ja ilmaista itseään. Taiteen voima ilmenee kussakin näyttelyssä sille ominaisella tavalla. Vuoden aikana nähdään vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä virtuoosimaista eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa.

2021 celebrates the power of art – exhibitions on contemporary art giant Daniel Buren and mesmerising colourist Konrad Mägi at EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTPress release

The theme of EMMA’s 2021 exhibition programme is the power of art. Art has the power to take the viewer amidst important discussions and produce memorable experiences, even in challenging times. The year honours strong exhibitions designed especially for EMMA, along with virtuoso-like mastery of different materials, techniques and colours.

Michael Schilkins förtjusande keramikdjur visas i en djurvärld designad av Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

På utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila visas en grupp uttrycksfulla djurskulpturer i keramik. Utställningsbesökarna får se livsmiljöer där djurskulpturer av två konstnärer från olika tidsperioder möts. Utställningen som huvudsakligen bygger på samlaren Kyösti Kakkonens samling visas 2.6.2020–28.2.2021 i anslutning till visningslagret Bryk & Wirkkala.

Michael Schilkinin ihastuttavia keramiikkaeläimiä nähdään Lotta Mattilan suunnittelemassa eläinten maailmassa2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyssä on esillä ilmeikäs joukko keraamisia eläinveistoksia. Näyttelyssä kävijä näkee elinympäristöjä, joissa kahden eri aikakauden taiteilijan eläinveistokset kohtaavat. Pääosin kauppaneuvos, keräilijä Kyösti Kakkosen kokoelmaan perustuva näyttely on esillä Bryk & Wirkkala -katseluvaraston yhteydessä 2.6.2020–28.2.2021.

Michael Schilkin’s delightful ceramic animals displayed in an animal world designed by Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTPress release

The Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition brings an expressive bunch of ceramic animal sculptures on display. In the exhibition, the visitor is presented with environments, where animal figures by two artists from different eras come together. The exhibition is based on the collection of Kyösti Kakkonen, collector and primarily a commercial counsellor, and is on display in connection with the Bryk & Wirkkala Visible Storage during 2 June 2020–28 February 2021.