EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan yksityisnäyttelyt samaan aikaan ulkomailla

Brykin keramiikkataide lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin ja samaan aikaan Wirkkalan lasitaidetta esitellään Venetsiassa Muranon lasimuseossa. Avioparin töitä valmistellaan EMMAssa kansainvälisiä yksityisnäyttelyitä varten.

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala

Rut Bryk (1916–1999) on yksi suomalaisen keramiikkataiteen uudistajista. Hänen kuudelle vuosikymmenelle ulottuva taiteellinen työnsä lähtee laajalle kiertonäyttelylle Japaniin. EMMAn ja yhteistyömuseoiden yhdessä kuratoima näyttely koostuu suurimmaksi osaksi Brykin keramiikkatöistä, mutta mukana on myös luonnoksia, grafiikkaa ja tekstiilejä.

Japanin kiertonäyttely avataan Tokyo Station Galleryssa 27.4. Näyttely kiertää vuoden 2020 syksyyn asti ja on esillä seuraavissa museoissa: Tokyo Station Gallery 27.4.-16.6.2019, Itami City Art Museum 7.9.-20.10.2019 ja Museum of Modern Ceramic Art, Gifu 25.4.2020– 5.7.2020, Kurume City Art Museum 18.7.–6.9.2020. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketusjoka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan Pirjo Honkasaloa, Harri Kalhaa, Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Dokumentin lisäksi EMMAssa nähdään kuvataiteilija Maaria Wirkkalan uusi teos Mielen mosaiikki (2019), jonka lähtökohtana on Rut Brykin ajattelun ja taiteen perusyksikkö, keramiikkamoduuli. Mielen mosaiikki on esillä EMMAssa 14.4. asti, kunnes matkaa Japaniin osaksi kiertonäyttelyä.

Wirkkalan laaja näyttely Venetsiaan Muranon lasimuseoon

Tapio Wirkkalan (1915-1985) näyttely esittelee pääosin Wirkkalan suunnittelemia lasitöitä, mutta mukana on myös tunnetuimpia muista materiaaleista työstettyjä teoksia. Wirkkala teki Suomessa yhteistyötä Iittalan kanssa neljän vuosikymmenen ajan. Tiivis suhde Italiaan alkoi 1960-luvun alussa pitkäaikaisen yhteistyön alettua italialaisen Veninin lasitehtaan kanssa. Näyttelyn kuraattorit, muotoilija Harri Koskinen ja arkkitehti Marco Romanelli tuovat Wirkkalan töiden kautta italialaisen ja suomalaisen näkökulman ja lasimuotoilun tradition vuoropuheluun.

Näyttely on esillä Muranon lasimuseossa 7.5–29.9.2019 samaan aikaan Venetsian biennaalin kanssa. Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön ja Muranon lasimuseon kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk ja Tapio Wirkkala. Kuva: Maaria Wirkkala
Rut Bryk, Leijona, 1957.
Tapio Wirkkala, Bolle.
Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive
Photo: Matti Silvennoinen
Tapio Wirkkala, Bolle. Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation Archive Photo: Matti Silvennoinen

Nya verk i samlingsutställningen Beröring – konstnärsdokumentären Heiskuja om Outi Heiskanen och en omfattande helhet grafikverk visas på EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Utställningen Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras verk för verk och avdelning för avdelning. Avdelningen Människan och naturen har kompletterats med en helhet av Outi Heiskanens konstgrafik och en konstnärsdokumentär som beskriver hennes liv och arbete. Utställningen har också uppdaterats med två interaktiva installationer: Lauri Astalas medieverk Litet spektakel om att mötas och Pors & Raos kinetiska verk som reagerar på ljud.

New work added to the Touch exhibition – Heiskuja, a documentary film about Outi Heiskanen and a selection of her artworks are on display at EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

Touch presents a curated selection of works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. The exhibition is renewed regularly, work by work and section by section. The Human and Nature section has newly been refreshed with a selection of artworks by Outi Heiskanen and a documentary film about her life and art. Two interactive installations have also been added to the display: Lauri Astala’s Small Spectacle about Encountering and Pors & Rao’s sound-interactive kinetic installation.

Uusia teoksia Kosketus-kokoelmanäyttelyssä – Outi Heiskasen taiteilijadokumentti Heiskuja sekä laaja grafiikan kokonaisuus esillä EMMAssa22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely päivittyy teos teokselta ja osio osiolta. Näyttelyn osioon Ihminen ja luonto on lisätty Outi Heiskasen taidegrafiikkaa sisältävä kokonaisuus sekä hänen elämäänsä ja työskentelyään kuvaava taiteilijadokumentti. Ripustusta on päivitetty lisäksi kahdella vuorovaikutteisella installaatiolla: Lauri Astalan mediateoksella Pieni spektaakkeli kohtaamisesta ja Pors & Raon ääniin reagoivalla kineettisellä teoksella.

Vindarna fläktar i Ilona Partanens konstverk på byggplatsstaket i Hagalund21.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors) i Hagalunds centrum omgärdas av illustratören Ilona Partanens konstverk som beskriver olika vindar. Byggbolaget YIT bygger bostadshus och kontorshus på området. Konstprojektet på byggplatsstaketet är ett samarbetsprojekt mellan YIT och EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Målet är att med bildkonstens hjälp pigga upp vardagen för de förbipasserande, och att föra in konsten i det nya området som byggs i Hagalund och föra den närmare invånarna. Efter att verket har visats runt byggplatsen kommer det att införlivas i EMMAs samling och en del av motiven kommer att ses i form av konstverk i de nybyggda bostadshusens trapphus.

Ilona Partanen creates a windy work of art for Tapiola construction site21.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

The fencing around the Tuultenristi (Cross of the Winds) construction site in Tapiola has been transformed into a work of wind illustrations by Finnish illustrator Ilona Partanen. YIT Group is constructing residential and office buildings on the site, and the artwork is a collaboration between YIT and EMMA – Espoo Museum of Modern Art. The project is designed to delight and inspire passers-by and residents by bringing art to the streets of Tapiola and brightening up its unfinished spaces. After the fencing is dismantled, the work of art will be accessioned to EMMA’s collections. Some of the motifs will be placed on display in the entrance halls of the new residential buildings.

Tuulet puhaltavat Ilona Partasen taideteoksessa, joka koristaa työmaa-aitaa Tapiolassa21.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Tapiolan keskustassa Tuultenristin korttelin rakennustyömaata kiertää nyt kuvittaja Ilona Partasen erilaisia tuulia kuvaava taideteos. Rakennusyhtiö YIT rakentaa alueelle asuinkerrostaloja sekä toimistorakennuksia. Työmaa-aitaan liittyvä taideprojekti on YIT:n ja EMMA – Espoon modernin taiteen museon välinen yhteistyöhanke. Tavoitteena on tuoda piristystä kuvataiteen avulla ohikulkijoille ja tuoda taidetta Tapiolaan rakenteilla olevan alueen ja sen asukkaiden keskuuteen. Teos tulee esillä olonsa jälkeen osaksi EMMA-kokoelmaa, ja osa aiheista päätyy valmistuvien asuinrakennusten sisääntuloauloihin.

Hesselholdt & Mejlvangs utställning The White Exhibition på EMMA riktar vår uppmärksamhet på den vita färgens betydelser och på de symboler som representerar dem1.6.2021 10:01:00 EEST | Tiedote

Hesselholdt Mejlvangs utställning The White Exhibition analyserar vit färg och dess samhälleliga konnotationer. Trots det allvarliga motivet väljer konstnärskollektivet en lekfull och visuellt lättillgänglig infallsvinkel. Utställningen vaknar till liv via dagliga performanceföreställningar och sprider sig också utanför museet till Esbotidningen Länsiväyläs sidor med verk som tidningen publicerar under sommaren. The White Exhibition visas på EMMA 2.6–29.8.2021.