Ruusupuiston museokeskus sai 1006 nimiehdotusta – sanapilvi ehdotuksista on nyt julkaistu

Tulevalle Jyväskylän Ruusupuiston museokeskukselle haettiin kuukauden ajan nimiehdotuksia. Ajalla 15.3.–15.4.2021 saatiin yhteensä 1006 nimiehdotusta, joista on nyt julkaistu sanapilvi osoitteessa www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. Nimiehdotusten keräämisen tarkoituksena oli löytää museokeskukselle nimi, joka on uniikki, mieleenpainuva, selkeä, helposti taipuva ja kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopiva. Lisäksi nimen toivottiin kuvaavan kahta erilaista museota.

Ruusupuiston museokeskus sai yhteensä 1006 nimiehdotusta.

”Nimiehdotuksia saatiin määräaikaan mennessä varsin kiitettävä määrä”, iloitsee hankkeen projektikoordinaattori Nina Heikkonen. ”Ehdotusten joukossa oli oivaltavia nimiä ja sanayhdistelmiä, joista saatiin myös uusia näkökulmia museokeskuksen kehittämiseen. Jotkut nimistä voisivat sellaisenaan soveltua myös museokeskuksen tai sen eri tilojen nimiksi”, Heikkonen jatkaa.

Ehdotetut nimet täyttivät pääosin kriteeristön ainutlaatuisesta, mieleenpainuvasta, selkeästä, helposti taipuvasta sekä kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopivasta nimestä. Sen sijaan haasteellisinta tuntui olevan löytää nimeä, joka kuvastaa kahta erilaista museota ja niiden sisältöjä.

”Ehdotusten joukossa toistuivat muutamat sanat sekä niiden eri muodot ja kieliversiot. Mukana oli useita erilaisia Aalto-nimestä johdettuja sekä museoiden sijaintipaikkaan, Ruusupuistoon viittaavia ehdotuksia”, kertoo Nina Heikkonen. ”Tämä kertoo mielestäni siitä, että tulevalla museokeskuksella on yleisön mielissä juuret syvällä Jyväskylän Ruusupuistossa, keskisuomalaisessa kulttuurimaisemassa sekä Alvar Aallon arkkitehtuurin ja muotoilun maailmassa”, hän lisää.

Nimiehdotuksen jättäneiden kesken arvotaan 10 museokorttia ja 10 Aalto-jakkaraa. Arvonnan voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Lopullinen museokeskuksen nimi valitaan myöhemmin. Museokeskuksen nimen valitsee hankkeen ohjausryhmä, johon kuuluvat Heli-Maija Voutilainen (Jyväskylän kaupunki, museotoimenjohtaja), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiö, toimitusjohtaja), Tuula Vuolio-Vallenius (Keski-Suomen museo, intendentti), Katariina Pakoma (Alvar Aalto säätiö, yli-intendentti), Mirkku Kullberg (Glasshouse Helsinki, toimitusjohtaja) sekä Nina Heikkonen (Museovisio-hanke, projektikoordinaattori).

Sillä välin Alvar Aalto -museo sulkeutuu peruskorjaukseen 26.4.2021 alkaen. Seuraavan reilun kahden vuoden aikana Alvar Aalto -museosta ja Keski-Suomen museosta muodostuu uusi museokeskus Alvar Aalto -museon peruskorjauksen ja museorakennukset yhdistävän yhdysosan rakentamisen myötä. Museoiden välille rakennettava yhdysosa mahdollistaa museoiden yhteisen toiminnan ja luo uusia ulottuvuuksia laadukkaiden näyttelyjen ja tapahtumien toteuttamiseen sekä kahvila- ja ravintolapalvelujen tarjoamiseen. Vuonna 2023 avautuukin mielenkiintoinen, houkutteleva ja elämyksellinen museokokonaisuus, joka luo näköalapaikan menneeseen ja tulevaan.

Ruusupuiston museokeskuksen verkkosivuilla voi seurata hankkeen etenemistä uuden museokeskuksen valmistumiseen saakka.

Nina Heikkonen
Hankekoordinaattori
Ruusupuiston museokeskus
Museovisio-hanke

Tarja Poikonen
Markkinointi- ja viestintävastaava
Jyväskylän kaupungin museopalvelut
Keski-Suomen museo
tarja.poikonen@jyvaskyla.fi

Mirkka Vidgrén
Viestintäpäällikkö
Alvar Aalto -museo
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Ruusupuiston museokeskus sai yhteensä 1006 nimiehdotusta.
Alvar Aalto -museo (1971-73) ja Keski-Suomen museo (1956-61, 1991) Jyväskylässä. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.

Virtual (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar 6–7 May 2021 brings together top international architectural researchers27.4.2021 15:27:33 EEST | Press release

The architecture of the internationally renowned and cosmopolitan Alvar Aalto will be the focus of the two-day (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar, held on May 6–7, 2021. The seminar offers a unique opportunity to meet with 30 top researchers in the field from around the world virtually. The programme includes also a new virtual tour of beautiful Villa Mairea, designed by Aino and Alvar Aalto. The venue for the event is the Pori Art Museum.

Virtuaalisessa (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.-7.5.2021 koolla kansainväliset arkkitehtuurin huippututkijat27.4.2021 14:55:58 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kosmopoliitin, Alvar Aallon arkkitehtuuri on fokuksessa kaksipäiväisessä (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.–7.5.2021. Tarjolla on ainutlaatuinen virtuaalimahdollisuus kohdata 30 alan huippututkijaa ympäri maailmaa. Seminaarin ohjelmaan sisältyy mm. tuore virtuaaliopastus Villa Maireaan, joka on nähtävillä ainoastaan seminaarin yhteydessä. Tapahtuman lähetyspaikka on Porin taidemuseo.

Ruusupuisto Museum Centre received a total of 1006 name proposals - a word cloud of the proposals has now been published23.4.2021 13:00:38 EEST | Tiedote

Suggestions for the name were sought for the future museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto for a month. Between 15.3 and 15.4.2021, was received a total of 1006 name proposals of which are now published a word cloud at www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. The purpose of collecting name suggestions was finding a unique, memorable, and clear name that is easy to use in a sentence. The name should be good for Finnish and international audience alike, and describe the two different museums and the content they offer.

Alvar Aalto Museum serves the visitors at the Säynätsalo Town Hall until summer 202322.4.2021 15:30:41 EEST | Press release

Alvar Aalto Museum and its exhibitions are still open to the public this week in Jyväskylä. The museum will close on 26 April 2021, however, at which time many of the its operations will transfer to Säynätsalo Town Hall, which was designed by Alvar Aalto. Alvar Aalto Foundation’s museum shop, Alvar Aalto Shop, is already serving customers in the centre of Jyväskylä, near Kirkkopuisto.

The 15th Alvar Aalto Symposium opens new horizons to the future of industry14.4.2021 15:41:03 EEST | Press release

What is the path from ideal communities to sustainable industrial ecosystems? How are megatrends; digitalization, new technologies, urbanization, climate change and the demands of sustainable development changing industrial fabrication and design? Factory environments have always inspired art, literature and film. Which kind of environments and architecture does the industrial productions create in the future? On the other hand, what are the possibilities for reuse and regeneration of progressive historical industrial premises? How is renovation carried out following the principles of sustainable development, and for the needs of the future? And not forgetting Alvar Aalto’s concern for the human scale.