Ruusupuiston museokeskus sai 1006 nimiehdotusta – sanapilvi ehdotuksista on nyt julkaistu

Tulevalle Jyväskylän Ruusupuiston museokeskukselle haettiin kuukauden ajan nimiehdotuksia. Ajalla 15.3.–15.4.2021 saatiin yhteensä 1006 nimiehdotusta, joista on nyt julkaistu sanapilvi osoitteessa www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. Nimiehdotusten keräämisen tarkoituksena oli löytää museokeskukselle nimi, joka on uniikki, mieleenpainuva, selkeä, helposti taipuva ja kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopiva. Lisäksi nimen toivottiin kuvaavan kahta erilaista museota.
Ruusupuiston museokeskus sai yhteensä 1006 nimiehdotusta.

”Nimiehdotuksia saatiin määräaikaan mennessä varsin kiitettävä määrä”, iloitsee hankkeen projektikoordinaattori Nina Heikkonen. ”Ehdotusten joukossa oli oivaltavia nimiä ja sanayhdistelmiä, joista saatiin myös uusia näkökulmia museokeskuksen kehittämiseen. Jotkut nimistä voisivat sellaisenaan soveltua myös museokeskuksen tai sen eri tilojen nimiksi”, Heikkonen jatkaa.

Ehdotetut nimet täyttivät pääosin kriteeristön ainutlaatuisesta, mieleenpainuvasta, selkeästä, helposti taipuvasta sekä kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopivasta nimestä. Sen sijaan haasteellisinta tuntui olevan löytää nimeä, joka kuvastaa kahta erilaista museota ja niiden sisältöjä.

”Ehdotusten joukossa toistuivat muutamat sanat sekä niiden eri muodot ja kieliversiot. Mukana oli useita erilaisia Aalto-nimestä johdettuja sekä museoiden sijaintipaikkaan, Ruusupuistoon viittaavia ehdotuksia”, kertoo Nina Heikkonen. ”Tämä kertoo mielestäni siitä, että tulevalla museokeskuksella on yleisön mielissä juuret syvällä Jyväskylän Ruusupuistossa, keskisuomalaisessa kulttuurimaisemassa sekä Alvar Aallon arkkitehtuurin ja muotoilun maailmassa”, hän lisää.

Nimiehdotuksen jättäneiden kesken arvotaan 10 museokorttia ja 10 Aalto-jakkaraa. Arvonnan voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Lopullinen museokeskuksen nimi valitaan myöhemmin. Museokeskuksen nimen valitsee hankkeen ohjausryhmä, johon kuuluvat Heli-Maija Voutilainen (Jyväskylän kaupunki, museotoimenjohtaja), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiö, toimitusjohtaja), Tuula Vuolio-Vallenius (Keski-Suomen museo, intendentti), Katariina Pakoma (Alvar Aalto säätiö, yli-intendentti), Mirkku Kullberg (Glasshouse Helsinki, toimitusjohtaja) sekä Nina Heikkonen (Museovisio-hanke, projektikoordinaattori).

Sillä välin Alvar Aalto -museo sulkeutuu peruskorjaukseen 26.4.2021 alkaen. Seuraavan reilun kahden vuoden aikana Alvar Aalto -museosta ja Keski-Suomen museosta muodostuu uusi museokeskus Alvar Aalto -museon peruskorjauksen ja museorakennukset yhdistävän yhdysosan rakentamisen myötä. Museoiden välille rakennettava yhdysosa mahdollistaa museoiden yhteisen toiminnan ja luo uusia ulottuvuuksia laadukkaiden näyttelyjen ja tapahtumien toteuttamiseen sekä kahvila- ja ravintolapalvelujen tarjoamiseen. Vuonna 2023 avautuukin mielenkiintoinen, houkutteleva ja elämyksellinen museokokonaisuus, joka luo näköalapaikan menneeseen ja tulevaan.

Ruusupuiston museokeskuksen verkkosivuilla voi seurata hankkeen etenemistä uuden museokeskuksen valmistumiseen saakka.

Nina Heikkonen
Hankekoordinaattori
Ruusupuiston museokeskus
Museovisio-hanke

Tarja Poikonen
Markkinointi- ja viestintävastaava
Jyväskylän kaupungin museopalvelut
Keski-Suomen museo
tarja.poikonen@jyvaskyla.fi

Mirkka Vidgrén
Viestintäpäällikkö
Alvar Aalto -museo

Ruusupuiston museokeskus sai yhteensä 1006 nimiehdotusta.
Alvar Aalto -museo (1971-73) ja Keski-Suomen museo (1956-61, 1991) Jyväskylässä. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.