Ruusupuiston tulevalle museokeskukselle etsitään houkuttelevaa nimeä

Seuraavan kahden ja puolen vuoden aikana Jyväskylässä sijaitsevista Alvar Aalto -museosta ja Keski-Suomen museosta muodostuu uusi museokeskus Alvar Aalto -museon peruskorjauksen ja museorakennukset yhdistävän yhdysosan rakentamisen myötä. Tuleva museokeskus etsii nyt itselleen houkuttelevaa nimeä, joka kuvaa kahta erilaista museota.

Museokeskuksessa tulevat toimimaan yhdessä kaksi erillistä museota: Alvar Aalto -museo (1971–73) on Alvar Aallon arkkitehtuuri- ja muotoiluperinnön valtakunnallinen vastuumuseo, kun taas Keski-Suomen museo (1956–61, 1991) on Keski-Suomen alueellinen vastuumuseo. Vuonna 2023 avautuu kulttuuriperintöön, kulttuuriympäristöön, arkkitehtuuriin ja muotoiluun profiloitunut museokeskus, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Museoiden välille rakennettava yhdysosa mahdollistaa museoiden yhteisen toiminnan ja luo uusia ulottuvuuksia laadukkaiden näyttelyjen ja tapahtumien toteuttamiseen sekä kahvila- ja ravintolapalvelujen tarjoamiseen. Vuonna 2023 avautuukin mielenkiintoinen, houkutteleva ja elämyksellinen museokokonaisuus, joka luo näköalapaikan menneeseen ja tulevaan.

Museokeskus hakee nyt uutta nimeä, ja myös yleisöllä on mahdollisuus vaikuttaa.
Haussa on uniikki, mieleenpainuva, selkeä ja helposti taipuva nimi. Nimen tulisi sopia myös kansainvälisen yleisön suuhun sekä kuvastaa kahta erilaista museota ja niiden sisältöjä.Nimiehdotuksia voi jättää 15.3.–15.4.2021 välisenä aikana hankkeen uusilla verkkosivuilla: www.ruusupuistonmuseokeskus.fi

Nimiehdotuksista tehty sanapilvi julkaistaan hankkeen verkkosivuilla 22.4.2021. Museokeskuksen lopullinen nimi julkistetaan myöhemmin. Kaikkien nimeä ehdottaneiden kesken arvotaan 10 museokorttia ja 10 Aalto-jakkaraa.

Museokeskuksen nimen valitsee hankkeen ohjausryhmä, johon kuuluvatHeli-Maija Voutilainen (Jyväskylän kaupunki, museotoimenjohtaja), Tommi Lindh (Alvar Aalto -säätiö, toimitusjohtaja), Tuula Vuolio-Vallenius (Keski-Suomen museo, intendentti; näyttelyt), Katariina Pakoma (Alvar Aalto säätiö, yli-intendentti), Mirkku Kullberg (Glasshouse Helsinki, toimitusjohtaja) sekä Nina Heikkonen (Museovisio-hanke, projektikoordinaattori).

Nina Heikkonen
Hankekoordinaattori
Ruusupuiston museokeskus, Museovisio-hanke

Tarja Poikonen
Markkinointi- ja viestintävastaava
Jyväskylän kaupungin museopalvelut, Keski-Suomen museo
tarja.poikonen@jyvaskyla.fi

Mirkka Vidgrén
Viestintäpäällikkö
Alvar Aalto -säätiö, Alvar Aalto -museo
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Alvar Aalto -museo (1971-73) ja Keski-Suomen museo (1956-61, 1991), talvinäkymä. Kuva Maija Holma ©  Alvar Aalto -säätiö.
Alvar Aalto -museo (1971-73) ja Keski-Suomen museo (1956-61, 1991), talvinäkymä. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Alvar Aalto -museon  näyttelysali. Kuva Maija Holma ©  Alvar Aalto -säätiö.
Alvar Aalto -museon näyttelysali. Kuva Maija Holma © Alvar Aalto -säätiö.
Keski-Suomen museon näyttelysali. Kuva Raisa Nerg, Keski-Suomen museo

Alvar Aalto Medal 2020 awarded to Bijoy Jain of Studio Mumbai in India16.3.2021 13:16:14 EET | Press release

The fourteenth Alvar Aalto Medal has been awarded to the Indian architectural office Studio Mumbai and its director Bijoy Jain. In making its selection, the jury emphasized the studio’s skilful synthesis of architecture and craftsmanship. Studio Mumbai's work reflects an understanding of the unique geographical, climatic and social characteristics of the environment, giving insightful consideration to them in their design work. The award was presented to the medallist in February at the Finnish Embassy in New Delhi, India.

Alvar Aalto -mitalin 2020 on saanut intialaisen Studio Mumbain Bijoy Jain 16.3.2021 10:50:17 EET | Tiedote

Neljästoista Alvar Aalto -mitali on myönnetty intialaiselle Studio Mumbai -arkkitehtitoimistolle ja toimiston vetäjälle Bijoy Jainille. Tuomaristo painotti valinnassaan toimiston taidokasta arkkitehtuurin ja käsityöläisyyden yhdistämistä. Studio Mumbain toiminnassa heijastuu ymmärrys ympäristön maantieteellisiä, ilmastollisia ja sosiaalisia erityispiirteitä kohtaan sekä niiden viisas huomioiminen suunnittelutyössä.Palkinto ojennettiin mitalistille helmikuussa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä.

Engaging name sought for the future Ruusupuisto Museum Hub   15.3.2021 16:15:24 EET | Press release

Over the next two and a half years, the Alvar Aalto Museum and the Museum of Central Finland will together create a new museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto neighbourhood after the Alvar Aalto Museum’s renovation and the construction of a new connecting wing between the museum buildings are complete. The future museum centre is now looking for an engaging name to describe the two different museums.