Rybelsus® -lääkevalmisteelle myyntilupa EU:ssa aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoitoon

Bagsværd, Tanska, 4.4.2020 - Novo Nordisk ilmoitti 4.4.2020, että Euroopan komissio on myöntänyt myyntiluvan Rybelsus® -lääkevalmisteelle (suun kautta otettava semaglutidi).

Rybelsus® on tarkoitettu aikuisille, riittämättömässä hoitotasapainossa oleville tyypin 2 diabetesta sairastaville potilaille glukoositasapainon parantamiseen ruokavalion ja liikunnan lisänä. Myyntilupa kattaa kaikki Euroopan Unionin 27 jäsenmaata ja Iso-Britannian.

Rybelsus® -lääkevalmisteesta

Rybelsus® on ensimmäinen suun kautta otettava tablettimuotoinen, ihmisen glukagoninkaltaisen peptidi 1:n (GLP-1) analogi. Rybelsus® parantaa tyypin 2 diabetespotilaan verensokeritasapainoa yhdistelmähoitona muiden diabeteslääkkeiden kanssa tai ainoana lääkkeenä potilailla joille metformiini ei sovi. Rybelsus®-valmisteella on lisäksi edullinen vaikutus painoon. Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat hypoglykemia (matala verensokeri) yhdistelmähoidossa insuliinin tai sulfonyyliurean kanssa sekä ruoansulatuskanavan haittavaikutukset kuten pahoinvointi ja ripuli.

FI20RYB00001

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten liikalihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 42 700 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebook, Twitter, LinkedIn, YouTube.

FinWeight-tutkimus: lihavuus heikentää työkykyä ja lisää sairauspoissaoloja – tunnistaminen sairaudeksi edistäisi hoitoa Suomessa, asiantuntijalääkäri sanoo9.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Tuore FinWeight-tutkimus kartoitti ensimmäistä kertaa lihavuuden yhteyttä elämänlaatuun ja työkykyyn laajasti suomalaisessa aikuisväestössä. Tulokset osoittivat, että lihavat kokevat elämänlaatunsa ja työkykynsä normaalipainoisia heikommiksi ja raportoivat enemmän työpoissaoloja. Tehokas hoito voi kuitenkin parantaa elämänlaatua ja ehkäistä liitännäissairauksia. Tärkeä askel lihavuuden hoidossa on tunnistaa se sairaudeksi, tutkijaryhmässä mukana ollut Novo Nordiskin asiantuntijalääkäri Tero Saukkonen arvioi.

Tutkimus: Jopa 70 prosenttia tyypin 2 diabeteksen diagnooseista tehdään sattumalta – moni oire tunnetaan huonosti18.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Kakkostyypin diabetes voi vaikuttaa elämänlaatuun monin tavoin. Väsymys, unettomuus ja jaksamattomuus harrastaa nousivat esiin, kun Taloustutkimus kysyi tyypin 2 diabetespotilailta sairauden vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa. Tutkimuksen mukaan yli kahdella kolmesta potilaasta sairaus on havaittu sattumalta, ja moni kärsii oireista pitkäänkin ilman diagnoosia ja oikeaa hoitoa.