Rybelsus® -lääkevalmisteelle myyntilupa EU:ssa aikuisten tyypin 2 diabeteksen hoitoon

Bagsværd, Tanska, 4.4.2020 - Novo Nordisk ilmoitti 4.4.2020, että Euroopan komissio on myöntänyt myyntiluvan Rybelsus® -lääkevalmisteelle (suun kautta otettava semaglutidi).

Rybelsus® on tarkoitettu aikuisille, riittämättömässä hoitotasapainossa oleville tyypin 2 diabetesta sairastaville potilaille glukoositasapainon parantamiseen ruokavalion ja liikunnan lisänä. Myyntilupa kattaa kaikki Euroopan Unionin 27 jäsenmaata ja Iso-Britannian.

Rybelsus® -lääkevalmisteesta

Rybelsus® on ensimmäinen suun kautta otettava tablettimuotoinen, ihmisen glukagoninkaltaisen peptidi 1:n (GLP-1) analogi. Rybelsus® parantaa tyypin 2 diabetespotilaan verensokeritasapainoa yhdistelmähoitona muiden diabeteslääkkeiden kanssa tai ainoana lääkkeenä potilailla joille metformiini ei sovi. Rybelsus®-valmisteella on lisäksi edullinen vaikutus painoon. Tavallisimpia haittavaikutuksia ovat hypoglykemia (matala verensokeri) yhdistelmähoidossa insuliinin tai sulfonyyliurean kanssa sekä ruoansulatuskanavan haittavaikutukset kuten pahoinvointi ja ripuli.

FI20RYB00001

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten liikalihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 42 700 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebook, Twitter, LinkedIn, YouTube.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019