S-marketin marketpäällikkö paljastaa: tässä ovat kaupoissa eniten hävikkiä aiheuttavat ruuat – näin jokainen voi vaikuttaa hävikin syntymiseen omalla kauppareissullaan
Helsingin Sokoksen uudistetun S-marketin marketpäällikkö Ari Kemppainen toteaa, että eniten hävikkiä aiheuttava tuoteryhmät kaupassa ovat tällä hetkellä hedelmät ja vihannekset. Toiseksi eniten hävikkiä tuottaa valmisruoka, jossa riisipiirakat, patongit ja lihapullat nousevat esiin. Kolmanneksi eniten tilastoissa näkyvät leipomotuotteet.
Kemppaisen mukaan hedelmä- ja vihannesosastolla erityisesti kovin tummuneet banaanit jäävät ostamatta tai pehmenneet tomaatit laarin pohjalle, vaikka itse tuote olisikin täysin hyödynnettävissä.
Tummunutkin banaani on yhä käyttökelpoinen – Banaanikampanja kunnioittaa ruokahävikin symbolia
Hävikin hyödyntämiseen on keksitty myös uusia ratkaisuja. Elokuussa Sokoksen taloon avatussa Happy Farmer -ravintolaperheessä alakerran S-marketin ruokahävikkiä hyödynnetään jo vahvasti annosten teossa. Lähestyvän hävikkiviikon hengessä Happy Farmer haluaa kannustaa ihmisiä käyttämään ruokahävikin hyväkseen järjestämällä 3.–6.9. Sokoksen talossa banaanikampanjan.
Kampanjan aikana kello 14–18 välisenä aikana Sokoksen alakerran uudistetusta S-marketista löytyy ilmaiseksi erikseen merkittyjä tummuneita banaaneita, joita näyttämällä Happy Farmerista saa mukaansa palan hävikkibanaaneista valmistettua banaanileipää sekä reseptin leivonnaisen valmistamiseen myös kotona.
- Haluamme innostaa tällä tempauksella kuluttajia kiinnittämään huomiota ruokahävikin hillitsemiseen, joka on olennainen osa Happy Farmerin keittiöfilosofiaa. Mustapilkullinen banaani on ravintolassamme käypää tavaraa ja valmistamme siitä yhtä suosituimmista nimikkotuotteistamme, mutta kotonakin kolhiintunut hedelmä tai kasvis on vielä varsin käyttökelpoinen ja ravintorikas raaka-aine, kertoo Happy Farmer -ravintolaperheen keittiöpäällikkö Jussi Kuuluvainen.
- Valitsimme tempauksen symboliksi nimenomaan banaanin, koska se on hyvin tyypillinen hävikkiin päätyvä tuote, mutta ennen kaikkea se on meille jokaiselle tuttu omasta arjesta. Toivon, että voimme herättää keskustelua tärkeästä aiheesta ja saada ihmiset oivaltamaan, että kotonakin tuoreimmat päivänsä nähnyt tuote voi olla yhä arvokas ja käyttökelpoinen raaka-aine, kun sen jalostaa oikein, Kuuluvainen kannustaa.
Hävikin minimointi huomioidaan joka vaiheessa
Kauppojen keinot hävikin vähentämiseksi ovat kasvaneet viime vuosina ja suuri osuus edellä mainittujen tuoteryhmien hävikistä pystytään vielä hyödyntämään hyllystä poistamisen jälkeen, esimerkiksi lahjoituksena hyväntekeväisyyteen.
Isoin osa hävikin hallinnasta tehdään kuitenkin ennen kuin tuotteet saapuvat myymälään. Toimet ovat tehonneet, sillä viimeisen viiden vuoden aikana koko S-ryhmän markettien ruokahävikki on vähentynyt 15 prosenttia.
- Hävikin hallinta on monen tekijän summa. Myymälävalikoimaa suunnitellaan kysynnän mukaan. Päivittäisten tilausten täsmäyksellä voidaan vaikuttaa eniten hävikin hallintaan ja tietysti myyntiin. Kaupassa yksi merkittävimmistä hävikinvähennyskeinoista on punalaputus, Kemppainen luettelee.
Marketpäällikkö muistuttaa, että myös asiakas voi kuitenkin tehdä osansa hävikin vähentämiseksi.
3 vinkkiä: näin autat vähentämään hävikkiä kauppareissun aikana
1) Suunnittele ostoksesi etukäteen.
2) Opi hyödyntämään rippeet kotona. Kypsynyt tuote ei ole yhtä kuin pilaantunut tuote. Jos tomaatti tuntuu liian pehmeältä salaattiin, se voi toimia lämpimänä lisäkkeenä tai tomaattikeiton raaka-aineena. Monet rippeet sopivat hyvin esimerkiksi kiusauksiin, piirakoihin, pitsoihin, pastoihin, sosekeittoihin, laatikkoruokiin, lisukkeisiin tai smoothieihin.
3) Palauta erityisesti kylmässä säilytettävät tuotteet oikealle paikalleen, jos et päätäkään ostaa niitä. Voit myös antaa tuotteen myyjälle, joka vie sen takaisin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri Karsiviestintäpäällikkö
Puh:010 76 60591katri.karsi@sok.fiLari Lappalainentiedottaja
Puh:010 76 60592lari.lappalainen@sok.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Happy Farmer
Olemme uudenlainen ruokakeskittymä Helsingissä Sokoksen kulmassa. Happy Farmer ravintolaperheen muodostavat Kitchen & Bakery ja Coffee Bar & Wine. Teemme yksinkertaista, herkullista ja hauskaa ruokaa – kaikkiin päivän hetkiin aamiaisesta illalliseen. Inspiroidumme raaka-aineiden raikkaudesta, puhtaudesta ja laadukkuudesta. Elämme sesongista, mikä näkyy ja maistuu lautasella, lasissa, kipossa ja kupissa. happyfarmer.fi
HOK-Elanto
HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 630 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.
Toimintaa ohjaavia perusarvoja ovat asiakasomistajan etu, osaava henkilökunta, kyky muuttua, vastuullisuus ja tuloksellisuus.
HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo
Hyvikkihevi ja hyvikkileipä rantautuvat Prismoihin – HOK-Elanto vauhdittaa taistelua ruokahävikkiä vastaan19.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elannon Prismoissa myydään maaliskuusta alkaen Hyvikkiheviä ja Hyvikkileipää. Syömäkelpoisia, hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä, vihanneksia ja leipomotuotteita myydään hyvikkilaatikoissa kahden euron hintaan. Tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Prisma Iso Omenan uudistus päätökseen18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Reilun kahden kuukauden mittainen uudistus Prisma Isossa Omenassa on valmistumassa. Myymälän kruununjalokivinä toimivat etenkin upea uudistettu makeisosasto sekä Ruokatorin valmisruokavalikoima, josta jatkossa saa niin valmiiksi pakattuja annoksia kuin kotimaisia wingsejäkin. Uudistunutta myymälää juhlitaan 21.3. alkaen.
Kysely: Suomalaiset haluavat lisätä kierrätysvaatteiden ostamista – Sokos ja Emmy avaavat second hand -osastot Helsinkiin11.3.2024 09:34:26 EET | Tiedote
Tavarataloketju Sokos ja Emmy avaavat yhdessä kierrätysvaateosastot Helsingin Sokokselle 18.3. Sokoksen ja Emmyn yhteistyön tavoitteena on tuoda kestävän kuluttamisen mahdollisuudet lähelle arjen asiointia ja madaltaa kynnystä kestävien kulutusvalintojen tekoon.
Ravintolatasoinen kebab rantautuu S-market Rediin6.3.2024 13:58:29 EET | Tiedote
HOK-Elanto lanseeraa uuden kebabbuffetin, Kebabkioskin, S-market Rediin. Kebabkioskissa on tarjolla ravintolatasoista, valmista kebabia erilaisine lisukkeineen ja kastikkeineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme