S-Pankilta Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu: Säästäjä

Suomalainen makuuttaa ylimääräisiä rahojaan perinteisesti tuottamattomalla pankkitilillä. Sijoittaminen on liian vaikeaa ja moni ajattelee sen kuuluvan vain rikkaille. Tämä on S-Pankin mielestä väärin, sillä mahdollisuuden panna omat rahat tuottamaan pitäisi olla jokaisen oikeus. Nyt pankki ravistelee sijoitusalan luutuneita rakenteita ja julkaisee markkinoiden ensimmäisen mikrosäästämisen palvelun: Säästäjän avulla jokainen meistä voi alkaa rakentaa rahakkaampaa huomista.

Säästäjä on Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu

S-Pankki sitoutuu tekemään säästämisestä helppoa ja halpaa. Ensi viikosta alkaen puhelimeen voi ladata Säästäjän. Säästäjä on Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu ja sen avulla kuka tahansa voi aloittaa säästämisen.

Mikrosäästämisessä on kyse ulkomailla trendiksi nousseesta säästämiskikasta, jonka S-Pankki tuo nyt myös suomalaisten ulottuville. Mikrosäästämisessä arjen pienet summat valjastetaan auttamaan oman säästötavoitteen saavuttamista.

Toisin kuin missään muussa Suomen markkinoilta löytyvässä palvelussa Säästäjässä käyttäjä voi mikrosäästää ohjaamalla euron rahastoon jokaisesta korttiostoksesta ja hyödyntää S-ryhmän ostoksista kertyvää Bonusta.

Näin kerrytetyt rahat Säästäjä sijoittaa käyttäjän asettaman säästötavoitteen kannalta mahdollisimman tehokkaasti ja turvallisesti. Samalla palvelu huomioi, että säästäminen tapahtuu kunkin säästäjän riskinottohalukkuuden mukaisesti niin, että kaikki voivat nukkua yönsä rauhassa.

Säästämisen suosion kasvu vaatii tekoja

S-ryhmässä osuustoiminnallisuuteen kuuluu laadukkaiden palveluiden ja etujen tuottaminen asiakasomistajille. S-Pankin varallisuudenhoidon johtajan Hanna Porkan mukaan sama periaate on ohjannut myös Säästäjän kehitystä.

”Olemme kertoneet haluavamme tehdä säästämisestä uuden kansallisharrastuksen. Säästäjä on ensimmäinen askel tällä matkalla”, Porkka sanoo.

Kun suomalaisilta kysytään syitä olla säästämättä ja sijoittamatta, nousevat tutut myytit esiin. Säästämistä ja sijoittamista pidetään vaikeana ja sen katsotaan kuuluvan vain rikkaille.

”Siinä meillä pankeilla on peiliin katsomisen paikka. Sijoittamiseen liittyvä puhe on usein yhtä puppua, paljon pientä printtiä ja vaikeita sanoja. Koska emme halunneet puhua vain lämpimiksemme, teimme Säästäjästä oikeasti helpon ja halvan”, Porkka sanoo.

Säästäjässä käyttäjä maksaa enintään 0,5 % eli 50 senttiä jokaista sijoittamaansa 100 euroa kohden vuositasolla. Omaan säästötavoitteeseen voi koska tahansa siirtää lisää rahaa ja nostaa rahoja veloituksetta. Hinta on aina ja kaikille sama, ja alkuun pääsee pienillä summilla. Samalla varmistaa, että omia rahoja sijoitetaan ammattimaisesti ja vastuullisesti.

”Säästäjän hinnan puristaminen näin alas on edellyttänyt meiltä omasta siivustamme tinkimistä. Samalla meidän täytyy jatkaa sisäisen tehokkuuden parantamista, jotta saamme tehtyä säästämisestä entistä halvempaa”, Porkka sanoo.

”Tiedämme, että meillä on vielä paljon työtä tehtävänä ennen kuin säästäminen on uusi kansallisharrastus. Säästäjän myötä ensimmäinen askel on nyt kuitenkin otettu ja olemme sitoutuneet jatkamaan töitä tavoitteemme eteen.”

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

S-Pankki mukaan hillitsemään isoimpia saastuttajia25.9.2018 07:00Tiedote

S-Pankin varallisuudenhoito liittyy jäseneksi Climate Action 100+ -hankkeeseen. Kyseessä on projekti, jossa sijoittajat ympäri maailman vaikuttavat järjestelmällisesti planeettamme suurimpiin saastuttajiin. Vaikuttamisen kohteena olevat runsaat sata yhtiötä ovat maailman merkittävimpiä kasvihuonepäästöjen aiheuttajia. Siksi niiden päätökset vaikuttavat keskeisesti siihen, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan.