S-Pankki Oyj

S-Pankin 2,3 miljoonan kortin ostotiedot kertovat: Näin suomalaiset käyttävät rahaa koronakriisin aikana

Jaa
Koronakriisi näkyy selvästi suomalaisten korttiostoksissa. Maaliskuun puolivälin hamstraus nosti erityisesti ruokakauppojen ja apteekkien myyntejä. Lähimaksun osuus ei noussut suosituksista huolimatta. Kaikkiaan ostot ovat vähentyneet 29 prosenttia tammikuusta, mutta käännettä parempaankin on jo nähtävissä.

Koronatilanteesta johtuvat rajoitukset näkyvät selvästi suomalaisten tekemissä korttiostoksissa. Viime viikolla eli 13.–19.4.2020 korttitapahtumien määrä oli tippunut 29 prosenttia ja ostokset euroissa 13 prosenttia tammikuun tasosta. S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden anonyymejä käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvitti ostokäyttäytymisen muutosta. Joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.

Joillakin toimialoilla kulutus romahti maaliskuun puolivälissä ja on pysynyt samalla alhaisella tasolla siitä lähtien. Esimerkiksi ravintola-alalla pudotusta tuli tammikuuhun verrattuna noin 80 prosenttia. Mutta valonpilkahduksiakin on jo nähtävissä, sillä esimerkiksi supermarketeissa ja ruokakaupoissa sekä polttoainemyynnissä käyrä on jo lähtenyt pudotuksen jälkeen pieneen nousuun.

”Taloudellinen tilanne on edelleen erittäin haastava. Mutta korttitilastot osoittavat, että elämä jatkuu. Meidän pankkien tehtävä on esimerkiksi lyhennysvapaita ja muita joustoja tarjoamalla yrittää pitää suomalaisten talous tasapainossa. Sitä kautta tästäkin hankalasta tilanteesta on mahdollista nousta”, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

Maaliskuun puolivälin hamstraus näkyy piikkinä erityisesti apteekkiostoissa

Korttitilastoissa näkyy hyvin myös suomalaisten varautuminen koronakriisiin. Sekä ruokakaupoissa ja supermarketeissa että apteekkipalveluissa korttitapahtumien määrä oli suurimmillaan 9.–15.3.2020, eli juuri ennen kuin hallituksen asettamat rajoitukset astuivat voimaan. Sen jälkeen ostoja on tehty harvemmin mutta suuremmilla summilla.

”Ruokakaupoissa ostoksia tehtiin koronakriisin alussa 12 prosenttia ja apteekeissa peräti 50 prosenttia enemmän kuin normaalisti”, kertoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.

”Alkoholia ei hamstrattu etukäteen mutta sen myynti on noussut tasaisesti koko ajan. Suurin piikki alkoholin myynnissä oli pääsiäisen aikaan kuten normaalistikin. Viime viikolla myynti palasi maaliskuun alun tasolle”, Lundell sanoo.

Lähimaksun osuus ei suosituksista huolimatta kasvanut

Lähimaksua on suositeltu maksamiseen koronatilanteen aikana hygieenisempänä maksutapana, mutta lähimaksun osuus kaikista korttimaksuista ei kuitenkaan ole kasvanut koronan myötä.

”Suomessa käytössä oleva 50 euron lähimaksuraja on suurin mahdollinen, mikä Euroopassa saa olla käytössä. Se jää silti helposti liian pieneksi, kun kaupassa käydään harvemmin ja ostoksia tehdään kerralla enemmän. Lähimaksun keskiostos on kuitenkin kasvanut reilulla kahdella ja puolella eurolla tammikuusta huhtikuun puoliväliin.”

Kehoitus pysyä kotona ei näy verkossa tehtävien ostosten määrässä.

”Monet verkkokaupat ovat tarjonneet alennuksia ja myös ruuan ostaminen verkosta on yleistynyt, mutta verkkokauppaostosten osuus kaikista ostoista ei kuitenkaan ole kasvanut koronatilanteen aikana”, Marketta Lundell toteaa.

Tiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.–19.4.2020. Tilasto on koottu täysin anonyymisti eikä yksittäisen käyttäjän tiedot ole tunnistettavissa. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

+358 10 767 9300https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

S-gruppens och S-Bankens kunder kan nu använda S-Förmånskort Visa med Apple Pay och lägga till S-Förmånskort i Apple Plånbok23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-gruppen och S-Banken möjliggör idag användningen av Apple Pay för kunder med S-Förmånskort Visa. Apple Pay är ett säkert och enkelt sätt att betala och gör att kunderna inte behöver ge sitt betalkort till någon annan, trycka på fysiska knappar eller betala kontant. Därtill skyddar iPhone alla transaktioner. Ägarkunder kommer även att kunna lägga till sina S-Förmånskort i Apple Plånbok, vilket gör att de kan använda sin iPhone eller Apple Watch för att samla Bonus.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye