S-Pankki

S-Pankin 2,3 miljoonan kortin ostotiedot kertovat: Suomalaiset palaamassa normiarkeen

Jaa

Koronatilanteen helpottuminen näkyy suomalaisten korttiostoksissa: kertaostos pienenee ja kokonaiskulutus kasvaa. Kaupoilla käydään siis useammin ja sieltä ostetaan muutakin kuin välttämättömyyksiä. Polttoaineen kulutuksessa ollaan jo koronaa edeltävällä tasolla. Verkkokaupan osuus on monella toimialalla moninkertaistunut koronatilanteen aikana.

Koronarajoitusten keventäminen on saanut suomalaiset liikkeelle ja ostoksille kotimaassa. S-Pankin korttitilastoista selviää, että tammikuun tasoon verrattuna korttitapahtumien määrässä oli viime viikolla eli 18.–24.5.2020 tiputusta enää 10 prosenttia, kun alimmillaan koronakriisin aikana tiputusta oli maaliskuun viimeisellä viikolla jopa 31 prosenttia. Euromääräisesti S-Pankin korteilla maksettiin viime viikolla jo neljä prosenttia enemmän kuin tammikuussa. 

S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden anonyymejä käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvitti ostokäyttäytymisen muutosta. Joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. 

”Ostoksia on kevään ajan tehty normaalia harvemmin ja suuremmilla summilla, mutta nyt keskiostoksen summa on kääntynyt laskuun ja kokonaiskulutus nousuun. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat siirtymässä takaisin normaaliin arkeen kaupassa käynnin osalta”, toteaa S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell. 

S-Pankin korttitilastojen perusteella suomalaisten liikkuminen on lisääntynyt selvästi viime viikkoina. Polttoaineen kulutuksessa on noustu jo takaisin maaliskuun alun tasolle noin 30 prosentin notkahduksen jälkeen ja vaikka joukkoliikenteen  osalta matkaa normaalitasoon on vielä reilusti, on suunta joukkoliikenteen korttiostoissa ollut ylöspäin maaliskuun lopun jälkeen. 

Liikkuminen on korttiostojen perusteella lisääntynyt jo pidempään mutta vaatekaupoille suomalaiset lähtivät toden teolla vasta toukokuun puolivälin jälkeen.  

Vaateliikkeiden kokonaismyynti kasvoi toukokuussa parissa viikossa yli 30 prosenttia”, Lundell kertoo. 

Myös urheiluvälineiden ja sisustusliikkeiden myynti palasi toukokuun lopussa koronakriisin aiheuttaman romahduksen jälkeen normaalille, viime vuoden vastaavan ajankohdan tasolle. 

Verkkokauppa moninkertaistunut monella alalla 

Verkkomyynnin osuus on monella toimialalla jopa moninkertaistunut koronatilanteen aikanaVaatteita on ostettu verkosta paljon jo ennen koronatilannetta, mutta kevään aikana S-Etukortti Visoilla tehdyistä vaateostoksista verkko-ostosten osuus kasvoi 10 prosentista lähes 20 prosenttiin. Ovensa kokonaan sulkemaan joutuneella ravintola-alalla verkkokaupan osuus kasvoi tammikuun puolivälin kahdesta prosentista lähes kymmeneen prosenttiin. 

Marketta Lundell arvelee, että myös lisääntynyt kotona vietetty aika on kasvattanut sellaistenkin toimialojen verkkokauppamyyntiä, joilla sen osuus kokonaismyynneistä ei normaalisti ole merkittävä.  

Moni meistä tykkää selailla vaikkapa sisustusliikkeiden sivuja, ja näiden kauppojen verkkomyynti onkin moninkertaistunut nyt poikkeusaikana.”   

”Yksittäisten kauppiaiden välillä on ollut isoja eroja verkkokauppamyyntiin siirtymisessä, mutta monella toimialalla verkkokaupan rooli on ollut keskeinen kriisistä selviytymisessä”, Marketta Lundell sanoo. 

Tiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.–24.5.2020. Tilasto on koottu täysin anonyymisti eikä yksittäisen käyttäjän tiedot ole tunnistettavissa. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki
S-Pankki
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

010 768 011http://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki

S-Pankin asuntolainoilla kysyntää: loma-asuntolainoja haettiin toukokuussa tuplasti viime vuoteen verrattuna9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Koronakriisin hellittäminen näkyy asuntokaupan vilkastumisena. S-Pankista otettiin toukokuussa asuntolainaa jo enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Loma-asuntolainoja haettiin jopa tuplasti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Monissa kodeissa taloudellinen tilanne on kuitenkin edelleen epävarma, joten S-Pankki jatkaa maksuttomien lyhennysvapaiden tarjoamista kesäkuun loppuun.

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme