S-Pankin 2,3 miljoonan kortin ostotiedot kertovat: Suomalaiset palaamassa normiarkeen

Koronarajoitusten keventäminen on saanut suomalaiset liikkeelle ja ostoksille kotimaassa. S-Pankin korttitilastoista selviää, että tammikuun tasoon verrattuna korttitapahtumien määrässä oli viime viikolla eli 18.–24.5.2020 tiputusta enää 10 prosenttia, kun alimmillaan koronakriisin aikana tiputusta oli maaliskuun viimeisellä viikolla jopa 31 prosenttia. Euromääräisesti S-Pankin korteilla maksettiin viime viikolla jo neljä prosenttia enemmän kuin tammikuussa.
S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden anonyymejä käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvitti ostokäyttäytymisen muutosta. Joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.
”Ostoksia on kevään ajan tehty normaalia harvemmin ja suuremmilla summilla, mutta nyt keskiostoksen summa on kääntynyt laskuun ja kokonaiskulutus nousuun. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat siirtymässä takaisin normaaliin arkeen kaupassa käynnin osalta”, toteaa S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
S-Pankin korttitilastojen perusteella suomalaisten liikkuminen on lisääntynyt selvästi viime viikkoina. Polttoaineen kulutuksessa on noustu jo takaisin maaliskuun alun tasolle noin 30 prosentin notkahduksen jälkeen ja vaikka joukkoliikenteen osalta matkaa normaalitasoon on vielä reilusti, on suunta joukkoliikenteen korttiostoissa ollut ylöspäin maaliskuun lopun jälkeen.
Liikkuminen on korttiostojen perusteella lisääntynyt jo pidempään mutta vaatekaupoille suomalaiset lähtivät toden teolla vasta toukokuun puolivälin jälkeen.
”Vaateliikkeiden kokonaismyynti kasvoi toukokuussa parissa viikossa yli 30 prosenttia”, Lundell kertoo.
Myös urheiluvälineiden ja sisustusliikkeiden myynti palasi toukokuun lopussa koronakriisin aiheuttaman romahduksen jälkeen normaalille, viime vuoden vastaavan ajankohdan tasolle.
Verkkokauppa moninkertaistunut monella alalla
Verkkomyynnin osuus on monella toimialalla jopa moninkertaistunut koronatilanteen aikana. Vaatteita on ostettu verkosta paljon jo ennen koronatilannetta, mutta kevään aikana S-Etukortti Visoilla tehdyistä vaateostoksista verkko-ostosten osuus kasvoi 10 prosentista lähes 20 prosenttiin. Ovensa kokonaan sulkemaan joutuneella ravintola-alalla verkkokaupan osuus kasvoi tammikuun puolivälin kahdesta prosentista lähes kymmeneen prosenttiin.
Marketta Lundell arvelee, että myös lisääntynyt kotona vietetty aika on kasvattanut sellaistenkin toimialojen verkkokauppamyyntiä, joilla sen osuus kokonaismyynneistä ei normaalisti ole merkittävä.
”Moni meistä tykkää selailla vaikkapa sisustusliikkeiden sivuja, ja näiden kauppojen verkkomyynti onkin moninkertaistunut nyt poikkeusaikana.”
”Yksittäisten kauppiaiden välillä on ollut isoja eroja verkkokauppamyyntiin siirtymisessä, mutta monella toimialalla verkkokaupan rooli on ollut keskeinen kriisistä selviytymisessä”, Marketta Lundell sanoo.
Tiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.–24.5.2020. Tilasto on koottu täysin anonyymisti eikä yksittäisen käyttäjän tiedot ole tunnistettavissa. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,3 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi
Marketta LundellKorttien, maksamisen ja päivittäisten pankkipalveluiden asiantuntija. Och samma på svenska.
Puh:040 505 8858marketta.lundell@s-pankki.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.
Enkät: Finländarna är nu intresserade av billigare stugor – en båt står högre på semesterfirarens önskelista än en innetoa19.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Intresset för billigare stugor har ökat, men finländarna är också intresserade av att bygga till, visar en färsk enkät som S-Banken låtit göra. När det gäller bekvämligheter i stugan är bastun den viktigaste, och båten står högre upp på semesterfirarnas önskelista än innetoan.
Kyselytutkimus: Suomalaisia kiinnostavat nyt edullisemmat mökit – mökkeilijän toivelistalla vene voittaa sisävessan19.6.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kiinnostus edullisempia mökkejä kohtaan on kasvanut, mutta myös lisärakentaminen kiinnostaa suomalaisia, selviää S-Pankin teettämästä tuoreesta kyselytutkimuksesta. Mökin mukavuuksista tärkein on sauna, ja vene on mökkeilijöiden toivelistalla sisävessaa korkeammalla.
Det ökade antalet penningkurirer bland unga oroar banker och polisen16.6.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Penningkurirer har blivit vanligare bland unga de senaste åren. Det handlar om ett fenomen där ungdomar eller unga vuxna värvas som penningkurirer mot belöning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme