S-Pankin asuntolainojen suosio kovassa kasvussa – markkinaosuus nousussa

S-Pankin asuntolainakanta kasvoi viime vuonna yli viisinkertaisesti markkinoihin verrattuna. S-Pankin markkinaosuus nousi vuoden lopussa 3,1 prosenttiin, mikä tekee S-Pankista Suomen kuudenneksi suurimman asuntolainojen tarjoajan. ASP-lainan enimmäismäärän nousu tuo kaivattua tukea ensiasunnon ostajille.

S-Pankin asuntolainojen markkinaosuus kasvoi vuonna 2020.

S-Pankin asuntolainoilla on kysyntää. Lainahakemusten määrä laski keväällä 2020 hetkellisesti koronan takia, mutta nousi sen jälkeen edellisvuotta korkeammalle tasolle. Koko vuoden osalta S-Pankin osuus asuntolainataseen kasvusta oli 14 prosenttia.

”S-Pankin asuntolainakanta kasvoi viime vuonna yli viisinkertaisesti markkinoihin verrattuna. Tämä on osoitus siitä, että yhä useampi asiakasomistaja tunnistaa S-Pankin täyden palvelun pankiksi ja hakee meiltä myös asuntolainaa”, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

S-Pankin virallinen markkinaosuus nousi3,1 prosenttiin vuoden 2020 lopussa. Suomen Pankin tilastojen mukaan tällä markkinaosuudella S-Pankki nousi kuudenneksi isoimmaksi asuntoluotottajaksi Suomessa. Markkinaosuus on jatkanut kasvuaan vuonna 2021 nousten 3,2 prosenttiin helmikuussa.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton asuntomarkkinakatsauksen mukaan edellisvuoden voimakas kasvu asuntokaupassa on jatkunut vuonna 2021. Asuntoja myytiin alkuvuodesta 17 prosenttia viime vuoden ensimmäistä kvartaalia enemmän.

”Asuntolainojen kysyntä on jatkunut S-Pankissakin voimakkaana alkuvuodesta. Erityisesti vilkas vapaa-ajan asuntojen myynti on kasvattanut kysyntää”, Ylihurula toteaa.

KVKL:n mukaan osakehuoneistojen hinnat ovat nousseet tasaisesti isoissa kaupungeissa, pääkaupunkiseudulla hinnat nousivat vuodessa jopa yli 7 prosenttia.

”Alueelliset erot asuntojen hinnoissa ovat suuria, joten on hienoa, että ASP-lainan enimmäismäärät nousevat koko Suomessa. Se tuo kaivattua tukea ensiasunnon ostajille erityisesti kasvukeskuksissa, missä hintataso on korkeampi”, Ylihurula jatkaa.

S-Pankin asuntolainojen markkinaosuus kasvoi vuonna 2020.

S-Pankki tuo markkinoille listaamattomiin yhtiöihin sijoittavan rahaston25.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Moni sijoittaja hyötyisi sijoitustensa hajauttamisesta perinteisten omaisuusluokkien, kuten osake- ja korkosijoitusten, ulkopuolelle. Listattuihin yhtiöihin verrattuna pörssin ulkopuolisiin yhtiöihin sijoittaminen on kuitenkin työläämpää. Uusi erikoissijoitusrahasto tarjoaa kätevän väylän pääomasijoituksiin, joka on auki myös muille kuin suurille institutionaalisille sijoittajille.