S-Pankin Kiinteistörahastokatsaus: Omistajamäärät nopeassa kasvussa

Koronaviruksen aiheuttama pandemia hidasti kotimaisten kiinteistömarkkinoiden kehitystä viime vuonna. Tämä ei kuitenkaan hillinnyt yksityissijoittajien kiinnostusta kiinteistörahastoihin, jotka keräsivät vuodessa yli 13 000 osuudenomistajaa lisää.

S-Pankin Kiinteistörahastokatsaus 1/2021

Suomalaisten kiinnostus kiinteistösijoittamiseen ja kiinteistörahastoihin jatkuu vahvana, käy ilmi S-Pankin Kiinteistörahastokatsauksesta (PDF).

Maaliskuun lopussa kiinteistöihin sijoittavilla erikoissijoitusrahastoilla oli yli 115 000 osuudenomistajaa, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 102 000. Rahastot saivat siis keskellä koronan aiheuttamaa pandemiaa yli 13 000 uutta omistajaa.

”Osuudenomistajien määrä kasvoi yli 13 prosenttia, mikä kertoo suomalaisten vahvasta kiinnostuksesta kiinteistörahastoihin. Kasvu on nopeampaa kuin Suomessa toimivissa rahastoissa yleisesti. Niissä osuudenomistajien määrä kasvoi samalla ajanjaksolla 10 prosenttia”, luonnehtii toimitusjohtaja Aarne Markkula S-Pankki Kiinteistöt Oy:stä.

S-Pankki Kiinteistöt on S-Pankin kiinteistöjohtamisen palveluita tuottava tytäryhtiö, ja Markkulalla on 25 vuoden kokemus kiinteistöliiketoiminnasta.

Metsärahastot kovassa kasvussa

Kiinteistövarainhoidon ja -rahastojen tarjonta on kehittynyt nopeasti 2000-luvulla. Tätä nykyä yksityishenkilölle onkin tarjolla runsaasti erilaisia vaihtoehtoja sijoittaa kiinteistöihin.

Avoimien erikoissijoitusrahastojen lisäksi markkinoilta löytyy muun muassa suljettuja vaihtoehtorahastoja. Kaikkiaan näillä pörssin ulkopuolisilla rahastoilla oli pääomia yhteensä 16,1 miljardin euron edestä vuonna 2020, arvioi alan tietopalveluyhtiö KTI Kiinteistötieto Oy uusimmassa raportissaan. Vuotta aiempaan verrattuna pääomat kasvoivat 12,6 prosenttia.

S-Pankin Aarne Markkula pitää kehitystä luontevana. Matalat korot ovat vähentäneet tilisäästämisen suosiota, ja kiinteistöt tarjoavat monille hajautusmahdollisuuksia, sillä esimerkiksi tonttien tai toimitilojen hinnat eivät kulje käsi kädessä pörssikurssien kanssa.

”Oman lisänsä tuo ilmapiirin kehittyminen sijoittamiselle myönteisemmäksi. Esimerkiksi asuntosijoittaminen on ollut näkyvästi esillä julkisuudessa. Omatoiminen asuntosijoittaminen on kuitenkin verraten työlästä, ja rahastot ovatkin vastanneet aitoon kysyntään tarjoamalle vaivattoman tavan ryhtyä asuntosijoittajaksi ilman asunnonomistajan huolia”, Aarne Markkula kuvailee kehitystä.

S-Pankin Kiinteistörahastokatsauksen mukaan Suomen suosituimmat kiinteistörahastot sijoittavat asuntoihin, metsäpalstoihin, tontteihin ja toimitiloihin. Viimeisen vuoden aikana suosiotaan kasvattivat eniten metsärahastot ja palvelukiinteistöihin sijoittavat rahastot. Kahden suosituimman metsärahaston osuudenomistajien yhteenlaskettu määrä kasvoi yli 27 prosenttia.

S-Pankin Kiinteistörahastokatsaus 1/2021