S-Pankki Oyj

S-Pankin korttitilastot: Suomalaiset käyttävät rahaa matkailuun ja kodin laittamiseen

Jaa
Kotimaan matkailun suosio kesällä näkyi muun muassa hotellien ja leirintäalueiden korttimaksuissa. Ulkomaan matkailukin kiinnostaa: lentoja ja pakettimatkoja ostetaan jo selvästi viime vuotta enemmän. Alkanut paluu normaaliaikaan näkyy myös syksyn odotuksissa: S-ryhmä odottaa vilkasta juhlakautta hotelleissa ja ravintoloissa.
S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.
S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.

S-Pankin S-Etukortti Visa -korttien käyttötilastojen (PDF) perusteella suomalaiset käyttivät kesällä 2021 selkeästi enemmän rahaa kotimaan matkailuun kuin vuonna 2020. Heinäkuussa hotelleissa maksettiin korteilla 22 prosenttia enemmän ja leirintäalueilla 37 prosenttia enemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa. Autovuokraamoissa korttia käytettiin hieman vähemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019, mutta kymmeniä prosentteja enemmän kuin viime kesänä.

S-Pankin asiakkailla on käytössä 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa, joiden käyttötilastoja tutkimalla S-Pankki selvittää ostokäyttäytymisen muutosta.

Korttimaksut lentoyhtiöissä ja matkatoimistoissa olivat elokuussa vuoden 2019 tasosta jäljessä noin 70 prosenttia. Nousua on kuitenkin tapahtunut runsaasti tammikuusta, jolloin maksuja tehtiin jopa noin 90 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2019.

”Lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen kasvavat korttimaksut viittaavat siihen, että ulkomaan matkailukin on pikkuhiljaa elpymässä syksyä kohti”, kertoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.

Kortinkäyttö kertoo aktiivisesta kuluttamisesta.

”S-Pankin kortteja on käytetty koko vuoden ajan euromääräisesti enemmän kuin viime vuonna ja niin sanottuna normaalivuonna 2019. Kesän aikana monella toimialalla näkyi vahvaa kasvua, mutta elokuussa vahva kasvu hiukan tasaantui erityisesti erilaisten palveluiden osalta.”

Korttitilastojen perusteella rajoitusten poistuminen ei ole vähentänyt kiinnostusta oman kodin ja pihan laittamiseen.

”Sisustamiseen, rakentamiseen ja remontointiin käytetty rahamäärä kääntyi vahvaan kasvuun elokuussa alkukesän pienen notkahduksen jälkeen”, Lundell sanoo.

S-ryhmä odottaa vilkasta juhlakautta hotelleissa ja ravintoloissa

Vilkas matkailukesä näkyy myös S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden parantuneissa myyntiluvuissa.

"S-ryhmän hotellien heinäkuun 2021 majoitusmyynti kasvoi viime vuodesta yli 35 prosenttia ja ravintoloiden myynti noin 10 prosenttia”, kertoo SOK:n matkailu- ja ravintolakaupan kaupallinen johtaja Nina Nieminen.

S-ryhmän hotellien käyttöasteet olivat heinäkuussa pääkaupunkiseudulla hieman alle 70 prosenttia, joka yli tuplasti enemmän kuin viime vuonna ja muualla Suomessa yli 80 prosenttia, jossa kasvua yli 10 prosenttiyksikköä. Suosituista kesäkohteista esimerkiksi Tampereella, Turussa ja Kolilla käyttöasteet olivat 100 prosentin tuntumassa.

Elokuussa käyttöasteet olivat vielä hyvällä tasolla, mutta loppuvuotta kohden vapaa-ajan matkustus keskittyy enemmän viikonlopuille ja loma-ajoille.

”Odotamme juhlakaudesta S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa varsin vilkasta, mutta toteutuminen on toki riippuvaista rajoituksista ja yritysten linjauksista. Ennustamme myös kokous- ja työmatkustuksen elpyvän varoivaisesti”, Nieminen sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki. Yhteydenotot S-Pankin viestinnän kautta: puh. 050 573 5855, viestinta@s-pankki.fi



Nina Nieminen, kaupallinen johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 050 388 4453, nina.nieminen@sok.fi

Kuvat

S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.
S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,5 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.

Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande

Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.

Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye