S-Pankin korttitilastot: Suomalaiset liikkuneet ahkerasti kotimaassa – huoltamo-ostoissa kasvua lähes 30 prosenttia

S-Pankin S-Etukortti Visa -kortteja käytettiin vuonna 2021 euromääräisesti enemmän kuin edellisvuonna, eli suomalaiset ovat kuluttaneet aktiivisesti. Joulukuussa 2021 euromääräisiä korttiostoja tehtiin 17 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 joulukuussa.
”Vuonna 2021 suomalaiset ovat käyttäneet rahaa edellisvuosia enemmän esimerkiksi kotimaassa liikkumiseen. Tämä näkyy vahvana kasvuna polttoaineen ja huoltamopalvelujen korttiostoissa, jotka nousivat vuonna 2021 lähes 30 prosenttia vuoteen 2020 ja 20 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Myös takseja ja joukkoliikennettä käytettiin edellisvuotta enemmän”, kertoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.
Toimialojen välillä on kuitenkin isoja eroja. Ulkomaan matkailu on ollut hyvin vähäistä koko vuoden 2021 perustuen siihen, miten vähän lentoyhtiöissä ja matkatoimistoissa on maksettu kortilla vuoteen 2019 verrattuna.
”Syksyllä nähtiin voimakas kasvu lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen korttimaksuissa, kunnes uusi korona-aalto romahdutti ostot joulukuussa. Maksut vähenivät lähes 45 prosenttia marraskuuhun verrattuna”, Lundell sanoo.
S-Pankin korttitilastojen perusteella suomalaiset käyttivät liikuntapalveluihin kuten kuntosaleihin ja laskettelukeskuksiin rahaa marras- ja joulukuussa yli 20 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.
”Vaikka rajoitukset sulkivat joulukuun loppupuolella monia liikuntatiloja niin tämä ei vielä ehtinyt näkyä korttiostojen määrässä. Urheilukaupoissa asioitiin myös loppuvuodesta aiempia vuosia aktiivisemmin, mikä todennäköisesti johtuu ainakin osittain talvisesta säästä.”
Verkko-ostot lisääntyivät 40 prosenttia viime vuonna
Korona-aika on lisännyt suomalaisten intoa verkkokaupoissa asiointiin, ja verkko-ostot lisääntyivät 40 prosenttia vuonna 2021.
”Verkko-ostojen määrä lisääntyi voimakkaasti kaikissa ikäryhmissä. Esimerkiksi yli 65-vuotiaat tekivät vuonna 2021 verkko-ostoksia 34 prosenttia edellisvuotta enemmän. Eniten verkkokaupoissa käyttivät rahaa 36–50-vuotiaat, kun taas verkko-ostojen osuus kaikista ostoista oli suurin 18–25-vuotiailla”, Lundell sanoo.
Sokos Hotelleissa vilkkaampaa kuin edellisvuonna
Sokos Hotelleissa euromääräinen majoitusmyynti kasvoi ajalla 23.12.2021–2.1.2022 edellisestä vuodesta noin 50 prosenttia, mutta on vielä merkittävästi jäljessä vuoden 2019 lukuja johtuen kansainvälisen matkailun vähäisyydestä.
”Suomalaiset majoittuivat hotelleissamme eri puolilla Suomea nauttien kotimaassa tarjolla olevista aktiviteeteista. Saimme vieraiksemme myös jonkin verran matkailijoita Suomen rajojen ulkopuolelta, erityisesti Rovaniemelle, vaikkakin kansainvälisen vapaa-ajan matkustuksen määrä onkin vielä alhainen verrattuna aiempiin vuosiin”, kertoo SOK:n matkailu- ja ravintolakaupan kaupallinen johtaja Nina Nieminen.
Joulun ja uuden vuoden juhlapyhinä suosituimpia S-ryhmän hotelleja olivat napapiirin tuntumassa sijaitseva Original Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemi, Break Sokos Hotel Levi sekä RadissonBlu Plaza.
Kortin käyttötiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.2019–31.12.2021. S-Pankki julkaisee tilastoja kvartaaleittain. Yksittäisen käyttäjän tiedot ei ole tunnistettavissa tilastosta. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,6 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant CategoryCode) perusteella.
Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.S-Pankin korttitilastot: Suomalaiset ovat kuluttaneet ahkerasti
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki. Yhteydenotot S-Pankin viestinnän kautta: puh. 050 573 5855, viestinta@s-pankki.fi
Nina Nieminen, kaupallinen johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 050 388 4453, nina.nieminen@sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä. www.s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.
Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla asuvat valmiimpia pidempiin mökkimatkoihin2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
S-Pankin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyvät mökillä muutaman kerran vuodessa, ja mökkiseurana on useimmiten puoliso. Mökille mennään pariksi päiväksi, ja vapaa-ajan vähyys rajoittaa monen mökkeilyaikaa. Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat muita suomalaisia valmiimpia jopa 300 kilometrin mökkimatkoihin.
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.
Enkät: Finländarna är nu intresserade av billigare stugor – en båt står högre på semesterfirarens önskelista än en innetoa19.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Intresset för billigare stugor har ökat, men finländarna är också intresserade av att bygga till, visar en färsk enkät som S-Banken låtit göra. När det gäller bekvämligheter i stugan är bastun den viktigaste, och båten står högre upp på semesterfirarnas önskelista än innetoan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme