S-Pankin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2021: Luottojen kysyntä vahvaa, hallinnoitavat varat ennätykseen

S-Pankin keskeisten tuotteiden ja palveluiden kysyntä jatkui vahvana alkuvuonna ja tulos kehittyi odotusten mukaisesti. Myös asiakkaiden luottamus talouden elpymiseen on kasvanut.

S-Pankin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2021

S-Pankki-konsernin ydinliiketoiminnan tuotot ja tulos kehittyivät odotusten mukaisesti tammi-maaliskuussa 2021. Erityisesti luottojen kysyntä ja talletukset kehittyivät vahvasti. Myös Visa-maksukorttien hakemusmäärät sekä rahastojen myynti kehittyivät hyvin.

”Vaikka tautitilanne heikentyi vuoden 2021 alussa, vuodentakaiseen verrattuna tilanne on kuitenkin erilainen, sillä olemme oppineet sopeuttamaan työskentelytapojamme tautitilanteen mukaan. Myös asiakkaidemme luottamus talouden elpymiseen ja rajoitusten purkamiseen on kasvanut”, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

Markkinaosuus asuntolainoissa kasvoi vuonna 2020, ja myönteinen kehitys jatkui ensimmäisellä neljänneksellä. Viimeisimpien saatavilla olevien tietojen mukaan S-Pankin asuntolainakanta kasvoi noin viisinkertaista vauhtia markkinoihin verrattuna 12 kuukauden mittaisella tarkastelujaksolla.

”Asiakkaamme tekivät tammi-maaliskuussa asuntolainahakemuksia 46 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Tämä kertoo asiakassuhteiden syventymisestä ja siitä, että S-Pankista on kasvanut täyden palvelun pankki asiakasomistajille”, Ylihurula sanoo.

S-Pankin liiketoiminnan tuotot kasvoivat tammi-maaliskuussa 12,2 prosenttia edellisvuodesta 45,2 miljoonaan euroon (40,3) ja etenkin nettopalkkiotuotot kehittyivät merkittävästi. Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto oli 6,6 miljoonaa euroa, kun se oli edellisvuonna 3,9 miljoonaa euroa.

Hallinnoitavat varat uuteen ennätykseen

S-Pankin nettopalkkiotuottojen kasvua siivitti viime vuoden heinäkuun lopussa toteutettu yrityskauppa, jonka myötä S-Pankista kasvoi yksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista.

S-Pankki- ja FIM-rahastoihin tehtiin nettomerkintöjä 95,5 miljoonan euron edestä (-31,0) ja kehitys oli vahvempaa kuin markkinoilla keskimäärin. Kaikkien hallinnoitavien rahastojen osuudenomistajien lukumäärä nousi 351 000:een (296 000). Hallinnoitavat varat kasvoivat 41,9 prosenttia vuodentakaisesta ja saavuttivat uuden ennätyksensä 11,5 miljardia euroa.

S-Etukortti Visa -korttien käyttö kehittyi positiivisesti tammi-maaliskuussa koronatilanteen heikentymisestä huolimatta. Korttien euromääräinen käyttö kasvoi 2,9 prosenttia vuotta aiemmasta. Keskimääräisen korttiostoksen summa kasvoi 11,9 prosenttia vuodentakaisesta.

S-Pankin tunnuslukuja

oman pääoman tuotto

vakavaraisuussuhde

S-Pankin osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2021

S-Pankin Rahastopörssi: Yhdistelmärahastot tahkosivat ennätystuotot ja houkuttelivat eniten uusia sijoittajia kuuteen vuoteen16.4.2021 08:20:00 EEST | Tiedote

Alkuvuosi toi kotimaisille yhdistelmärahastoille sekä ennätystuotot että eniten uusia osuudenomistajia kuuteen vuoteen. Osakkeiden poikkeuksellisen kova nousu vuoden takaisista koronapohjista houkutteli yli 46 000 uutta sijoittajaa yhdistelmärahastoihin. Hyvät tuotot, korona-aikana kertyneet säästöt ja tarve talouden puskurien rakentamiseen tukevat suosiota jatkossakin.