S-Pankki Oyj

S-Pankin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2019: Ensiluokkainen tulos, asuntolainaus nousi ennätyslukemiin

Jaa
S-Pankin alkuvuosi sujui erittäin vahvasti. Kannattavuuden voimakasta paranemista vauhditti tuotteiden ja palveluiden kysyntä, joka oli ennakoitua vilkkaampaa.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.s-pankki.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

S-Pankki-konserni teki vahvan tuloksen tammi-kesäkuussa. Tulosta siivitti pankin keskeisten tuotteiden, kuten lainojen, maksukorttien ja rahastojen, ennakoitua runsaampi kysyntä.

"Kiitos tuloksesta kuuluu asiakkaillemme, joista yhä useammalle olemme tätä nykyä kaikkein tärkein pankki. Keskityimme alkuvuonna myös tiukasti kannattavuuden parantamiseen ja tuloksemme on ensiluokkainen", S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

"Helppojen ja hyödyllisten palveluiden tuottaminen asiakkaillemme on toimintamme ytimessä. Kannattavuuden paraneminen antaa meille tukevan selkänojan kehittää entisestään asiakkaillemme tarjottavia palveluita. Lisäksi se vahvistaa pääomiamme ja varmistaa, että voimme kasvaa tulevaisuudessa toimialan sääntelyn kiristymisestä huolimatta."

Tuotot yhteensä kasvoivat 10,0 prosenttia vuodentakaisesta 82,2 miljoonaan euroon (74,5), kun sekä korkokate että nettopalkkiotuotot nousivat selvästi. Liiketoiminnan kulut laskivat 4,3 prosenttia.

"Raportoitu tuloksemme lähes kolminkertaistui alkuvuonna. Tämä osoittaa, että pystymme tekemään tulosta vaikeassakin markkinaympäristössä, vaikka tarjoamme maksuttoman tilin, kortin ja pankkitunnukset kaikille asiakasomistajille", Ylihurula sanoo.

Vertailukelpoinen liikevoitto parani 16,0 miljoonaan euroon (9,3). Tulos raportoidaan nyt ensimmäistä kertaa IFRS-kirjanpitostandardien mukaisesti aiemmin käytetyn FAS-tilinpäätösnormiston sijaan, jonka mukaisesti raportoitu tulos viime vuoden tammi-kesäkuulta oli 6,1 miljoonaa euroa. Vakavaraisuussuhde parani 16,4 prosenttiin (15,9).

S-Pankin asuntolainakanta kasvoi 19,0 % vuotta aiempaan verrattuna ja saavutti uuden ennätyksensä. Asuntolainamarkkinat yleisesti kasvoivat Suomessa 2,0 prosenttia vuodessa. Tammi-kesäkuussa pankin osuus rahalaitosten asuntolainataseiden kasvusta nousi 19,4 prosenttiin (14,5). Asuntolainakanta kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla kahdeksan kertaa markkinoita nopeammin.

Hallinnoitavat varat nousivat 25,3 prosenttia 8,5 miljardiin euroon (6,8), ja S-Pankki- ja FIM-rahastoihin tehtiin markkinoiden kolmanneksi eniten nettomerkintöjä (223,7). Koko markkinoilla nettomerkinnät painuivat 970,1 miljoonaa euroa miinukselle.

"Markkinaosuutemme kasvu todistaa suomalaisten luottavan asiantuntijoihimme, ja hallinnoimillamme rahastoilla on nyt markkinoiden kolmanneksi eniten osuudenomistajia", Ylihurula kertoo.

Vastuullisuus on S-Pankin ytimessä. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla S-Pankki vahvisti asemaansa Suomen johtavana vaikuttavuussijoittamisen toimijana yrityskaupalla. Markkinoille tuotiin myös uusi kustannustehokas osakerahasto, joka yhdistää kaksi sijoitusmaailmaa eniten viime vuosina muovannutta trendiä: passiivisen ja vastuullisen sijoittamisen.

Lähimaksamisen suosio S-Etukortti Visa -korteilla jatkoi kasvamistaan enimmäissumman noustua 50 euroon. Kesäkuun lopussa 57,2 prosenttia kaikista ostoista maksettiin lähimaksulla, kun vuotta aiemmin osuus oli 45,3 prosenttia.

"Asiakkaamme ovat olleet innoissaan myös uudesta ulkoasusta, jonka myötä S-Etukortti Visasta tuli Suomen ensimmäinen pystymallinen maksukortti", Ylihurula kertoo.

Asiakkaat ovat löytäneet hyvin uuden version S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävästä S-mobiili-sovelluksesta. Sovelluksen uusia ominaisuuksia ovat henkilökohtaista rahankäyttöä visualisoiva Omat ostot -palvelu sekä Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu Säästäjä. Säästäjällä on mahdollista siirtää rahastoon euro jokaisesta korttiostoksesta ja esimerkiksi S-ryhmän ostoksista kertyvä Bonus.

"Säästäjän käyttäjämäärä ylitti ensimmäisellä vuosipuoliskolla 13 000:n käyttäjän rajan ja 67 prosenttia heistä siirtää euron säästöön jokaisesta korttiostoksestaan."

S-Pankin tunnuslukuja 1–6/2019 1–6/2018 Muutos, %
talletukset, mrd. € 5,8 5,2  10,0 
luottokanta, mrd. € 4,5 3,9  14,5 
hallinnoitavat varat, mrd. € 8,5  6,8  25,3 
       
tuotot yhteensä, M€ 82,2  74,5  10,3 
    korkokate 38,2  36,2  5,5 
    nettopalkkiotuotot 32,0  30,3  5,6 
liikevoitto, M€ 16,0  9,3  72,0 
oman pääoman tuotto 5,4 % 3,4 %  
       
vakavaraisuussuhde 16,4 %  15,9 %  
* S-Pankki on siirtynyt noudattamaan IFRS-standardeja konserniraportoinnissa 1.1.2019. Taulukossa vertailukauden luvut on esitetty IFRS-lukuina.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.

Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande

Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.

Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye