S-Pankin Rahastopörssi: Suunta jatkuu – tileiltä rahastoihin

Yhdistelmärahastojen sijoittajamäärät jatkoivat vakaassa kasvussa myös vuoden kolmannella neljänneksellä. Rahastoihin tuli yli 17 000 uutta osuudenomistajaa, kun kotitaloudet hakivat säästöilleen parempia tuottoja. Sijoitusmarkkinoiden nopea toipuminen koronaromahduksesta rohkaisee siirtämään varoja nollatuottoisilta tileiltä rahastoihin. Varsinkin osakepainotteiset rahastot ovat suosiossa.

Moni kotitalous joutuu miettimään, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi tehdä, arvioi Lippo Suominen.

Vuoden kolmannella neljänneksellä kotimaiset yhdistelmärahastot saivat yli 17 000 uutta osuudenomistajaa, selviää S-Pankin neljä kertaa vuodessa ilmestyvästä Rahastopörssi-selvityksestä (PDF). Lisäys on suurempi kuin keskivertoneljänneksellä viimeisenä viitenä vuotena.

Koronapandemia on pitänyt huolen siitä, että osakemarkkinoilla on riittänyt tänä vuonna runsaasti käänteitä. S-Pankin päästrategin Lippo Suomisen mukaan kehitys on tuonut mieleen viimeisen 15 vuoden tapahtumat.

”Ikään kuin markkinat olisi laitettu pikakelaukselle ja edetty finanssikriisiä edeltäneistä ajoista aina tähän päivään. Keväällä mentiin vahvasta optimismista kovaan romahdukseen ja sitten yhtä lailla nopeaan nousupyrähdykseen”, Suominen kuvailee.

Kovan heilunnan lisäksi sijoittajalle on jäänyt käteen viime aikoina tuottojakin. Yhdistelmärahastot ovat tuottaneet keskimäärin reilut 1,2 prosenttia viimeisenä 12 kuukautena. Viime kuukausina tuotot ovat toki olleet selvästi kovempia kevään markkinakäänteen jälkeen. Vuoden kolmannella neljänneksellä yhdistelmärahastojen arvot nousivat keskimäärin lähes kolme prosenttia.

Yhdistelmärahastojen suosio onkin jatkanut kasvuaan markkinamyötätuulessa. Alkuvuoden kaltaista draamaa ylös ja alas ei sijoittajavirroissa ole tapahtunut, vaan kysyntä on tasoittunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä kotimaiset yhdistelmärahastot saivat enemmän uusia osuudenomistajia kuin keskimääräisellä vuosineljänneksellä viimeisenä viitenä vuotena.

”Kaiken kaikkiaan osuudenomistajia on yli 1,1 miljoonaa. Yhdistelmärahastot ovat yhä useammalle suomalaiselle kotitaloudelle merkittävä säästämismuoto”, Suominen summaa.

Osakepainotteisempien rahastojen suosio kasvussa

Useat rahastoyhtiöt tarjoavat yhdistelmärahastoja erilaisilla osake- ja korkopainoilla. Mitä enemmän osakkeita yhdistelmärahasto sisältää, sitä suurempia ovat sen potentiaaliset tuotot ja riskit. Perinteisesti suomalaiset ovat suosineet vähäriskisimpiä, paljon korkosijoituksia sisältäviä yhdistelmärahastoja.

”Korkojen pitkän laskuputken aikana nämä rahastot tuottivatkin hyvin maltillisella riskillä”, S-Pankin päästrategi Lippo Suominen sanoo.

Suomisen mukaan varovaisimpien yhdistelmärahastojen tuottonäkymät ovat kuitenkin painumassa melko mataliksi vähäriskisten korkojen painuttua nollaan tai sen allekin. Suominen povaakin, että jos suomalaiset haluavat tavoitella merkittävämpiä tuottoja, edessä on siirtymä enemmän osakesijoituksia sisältäviin yhdistelmärahastoihin.

”Jo nyt on nähtävissä merkkejä, että isomman osakeosuuden yhdistelmärahastot nostavat suosiotaan korkopainotteisten verrokkiensa kustannuksella”, Suominen kertoo.

Esimerkiksi S-Pankissa eniten osakkeita sisältävät – ja siten myös parhaiten tuottaneet – yhdistelmärahastot ovat keränneet tänä vuonna eniten uutta rahaa sijoittajilta, kun taas varovaisempien korkopainotteisten rahastojen rahavirrat ovat jääneet vaatimattomammiksi.

Pankkitilien korkojen odotetaan pysyvän nollassa vielä vuosia, ja sijoittajat arvioivat esimerkiksi euroalueen keskuspankkikorkojen olevan miinuksella viiden päästäkin.

”Moni kotitalous joutuukin miettimään, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi tehdä. Yhdistelmärahastot ovat monessa tapauksessa helpoin vaihtoehto, mutta kannattaa muistaa, että rahastosäästäminen eroaa tilisäästämisestä. Rahastojen tuotot riippuvat markkinoiden liikkeistä. Siten lyhyellä aikavälillä rahaston arvo voi laskeakin, kuten kevään koronapudotuksessa nähtiin. Toisaalta pidemmän päälle säästäjä saa mahdollisuuden selvästi tiliä parempiin tuottoihin”, Suominen arvioi.