S-Pankin Rahastopörssi: Yhdistelmärahastot tahkosivat ennätystuotot ja houkuttelivat eniten uusia sijoittajia kuuteen vuoteen

Alkuvuosi toi kotimaisille yhdistelmärahastoille sekä ennätystuotot että eniten uusia osuudenomistajia kuuteen vuoteen. Osakkeiden poikkeuksellisen kova nousu vuoden takaisista koronapohjista houkutteli yli 46 000 uutta sijoittajaa yhdistelmärahastoihin. Hyvät tuotot, korona-aikana kertyneet säästöt ja tarve talouden puskurien rakentamiseen tukevat suosiota jatkossakin.

Lippo Suominen

Sijoittamisesta on puhuttu mediassa yhä enemmän. Esille ovat nousseet varsinkin aktiiviset osakekaupankävijät, kun on uutisoitu osaketreidaajista, jotka ovat jättäneet päivätyönsä rikastuakseen osakekaupankäynnillä. Tammikuussa some-keskusteluista lähtenyt Gamestop-kohu Yhdysvalloissa osoitti konkreettisesti uusien osakepelurien vaikutuksen kasvun.

S-Pankin neljä kertaa vuodessa julkaistavan Rahastopörssi-selvityksen (PDF) mukaan sijoittamisinto on kuitenkin kasvanut laajemminkin. Yhdistelmärahastot, jotka ovat helppoja, valmiita ratkaisuja kaikille sijoittamisesta kiinnostuneille, saivat suuret määrät uusia säästäjiä liikkeelle alkuvuonna.

”Viime vuosina on tullut keskimäärin 5 000 osuudenomistajaa kuukaudessa, mutta vuoden alussa uusi omistajia tuli yli 10 000 joka kuukausi, yhteensä yli 46 000. Kaiken kaikkiaan yhdistelmärahastoissa on jo yli 1,25 miljoonaa osuudenomistajaa”, S-Pankin päästrategi Lippo Suominen kertoo.

Ennätystuotot eivät ole ainoa syy suosioon

Selvin syy yhdistelmärahastojen suosion kasvuun ovat vahvat tuotot. Tuotot ovat perinteisesti indikoineet parhaiten rahastojen kysynnästä. Koronapandemian aiheuttaman poikkeuksellisen voimakkaan laskun jälkeen osakkeet ovat nousseet poikkeuksellisen kovaa.

”Vaikka yhdistelmärahastoissa on useimmiten mukana myös korkosijoituksia, joiden tuotot ovat jääneet selvästi osakkeita vaatimattomammiksi, yhdistelmärahastot ovat tuottaneet 27 prosenttia viimeisen vuoden aikana. Se on selvästi paras tuotto historiassa”, Lippo Suominen kertoo.

Tuotot eivät kuitenkaan ole ainoa syy suosion kasvuun. Säästöjen voimakas kertyminen korona-aikana näkyy niin pankkitileillä kuin sijoituksissa yleensäkin. Säästämisaste on kasvanut Suomessa ja maailmalla. Korona muistutti myös siitä, että elämä yllättää välillä ja siihen kannattaa varautua rakentamalla taloudellisia puskureita. Korona-ajan voimakas keskuspankkielvytys vahvistaa lisäksi entisestään käsitystä, että nollakorkoajat jatkuvat vielä kauan. Siksi tileille haetaan tuottoisampia vaihtoehtoja.

Yhdistelmä- ja kiinteistörahastot kotitalouksien suosikkeja

Suurin osa tavallisista säästäjistä ei halua ottaa erityisemmin riskejä vaan tyytyy ennemmin maltillisiin tuottoihin maltillisella riskillä. Tähän tarpeeseen yhdistelmärahastot vastaavat erinomaisesti. Kohtuullisten tuottojen metsästys näkyy myös esimerkiksi asunto- ja metsärahastojen jatkuvana kysyntänä. Ne ovat tuottaneet viime vuosina hyvin vakaasti, mikä kasvattaa näiden rahastojen suosiota perinteisempien sijoituskohteiden rinnalla.

Sijoitusinto on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Samalla kiinnostus valmiisiin ratkaisuihin on lisääntynyt. Suorat osakeostot tai vaikka sijoitusasunnon hankkiminen vaatii monesti asiaan perehtymistä ja runsaasti omaa työtä. Moni ei halua nähdä kaikkea vaivaa itse, vaan hankkii mieluummin valmiin, hajautetun ratkaisun, mikä näkyy rahastomarkkinoilla.

”Sijoittamisesta on tullut aiempaa hyväksytympää. Samalla on todettu, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan rahastojen kautta voi päästä kiinni tuottoihin jo pienilläkin panoksilla”, Lippo Suominen sanoo.

Lippo Suominen