S-Pankki Oyj

S-Pankin tulostiedote: jo 73 prosenttia sähköisestä asioinnista mobiilissa

Jaa
S-Pankki-konserni teki viime vuonna 16,0 miljoonan euron liiketuloksen, ja pankkikonsernin vakavaraisuusaste oli 16,7 prosenttia. Vertailukelpoinen tulos nousi viime vuodesta 8,3 miljoonaa euroa. Sekä talletukset että luotot kasvoivat voimakkaasti.
S-Pankki asiakaspalvelupiste
S-Pankki asiakaspalvelupiste

– S-Pankki on hyvällä polulla. Tarjoamme maksuttomat peruspankkipalvelut eli tilin, maksukortin ja pankkitunnukset S-ryhmän asiakasomistajille ja samaan aikaan vertailukelpoiset nettotuottomme kasvoivat ja kulut laskivat, kertoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.

S-Pankin talletukset ja luotot kasvoivat voimakkaasti. Sekä talletuksissa että kotitalouksille myönnetyissä luotoissa kasvu oli selvästi markkinaa nopeampaa. S-Pankin talletuskanta kasvoi tilikaudella 10,1 prosenttia ja oli vuoden lopussa 5 005,8 miljoonaa euroa (4 547 miljoonaa euroa vuonna 2016). Antolainauskanta kasvoi vuoden aikana 6,7 prosenttia ja oli vuoden lopussa 3 724,9 miljoonaa euroa (3 492 miljoonaa euroa vuonna 2016).

Joulukuun lopussa S-Pankilla oli yli 3 miljoonaa asiakasta, ja heillä oli käytössään 2,1 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia.

Asiakkaat ovat vaihtaneet verkkopankin mobiiliin

Asiakkaiden pankkipalveluiden käytössä näkyy selkeä muutos. Kun pankkiasiat hoidettiin ennen kotikoneelta, nyt ne nivoutuvat tiiviimmin osaksi muuta elämää mobiilipalveluiden mahdollistaessa laskujen maksamisen vaikka kassajonossa. Pankin ja kaupan asiakkuudet sekä LähiTapiolan vakuutukset yhdistävä S-mobiili oli vuoden loppuun mennessä ladattu yli 1,3 miljoonaan puhelimeen ja tablettiin.

– Hyvä mobiilipalvelu yhdistää useamman, asiakkaalle tärkeän toiminnon samaan pakettiin. Uskon, että juuri tämä on S-mobiilin suosion takana. Viime vuoden lopussa 73 prosenttia S-Pankin sähköisestä asioinnista tapahtui S-mobiilissa, Ylihurula kertoo.

Vuoden 2017 uudet tuotteet laajensivat S-mobiilin palveluita. Siirto-palvelulla rahan siirtäminen tililtä toiselle onnistuu kännykällä puhelinnumeron perusteella ja S-mobiilin tunnistaminen mahdollistaa asioinnin verkkopankkitunnuksia vaativissa palveluissa sormenjäljellä tai itse valitulla tunnusluvulla. Lisäksi jo aiemmin lanseerattu ABC-mobiilitankkaus laajeni kaikille ABC-asemille ympäri Suomen.

Robotiikkaa ja tekoälyä

S-Pankki alkoi laajamittaisesti käyttää robotiikkaa vuoden 2017 aikana. Robotteja hyödynnettiin yksinkertaisissa, manuaalityötä sisältäneissä prosesseissa, kuten tietojen siirrossa järjestelmästä toiseen. Näin säästynyt työaika pystyttiin käyttämään asiakaspalveluun ja toimintojen kehittämiseen.

– Tulemme satsaamaan robotiikkaan ja tavoitteena on tämän vuoden aikana hyödyntää robotteja useissa kymmenissä kohteissa, Ylihurula kertoo.

Teknologia tulee myös avuksi paikkaamaan ihmismielen rajoitteita. FIM Tekoäly -rahasto on ensimmäinen täysin tekoälyyn perustuva sijoitusrahasto Pohjoismaissa. Marraskuussa markkinoille tullut rahasto hyödyntää tekoälyä sekä koneoppimista löytääkseen markkinoilta ihmissilmille havaitsemattomia syy-seuraussuhteita. Rahaston osakevalinnat perustuvat tekoälyn tekemiin havaintoihin.

– Teknologia tulee avuksi moneen kohtaan, on kyse sitten maksamisesta, sijoittamisesta tai taloudenhallinnasta. On ihan hyvä ajatus jättää osa hommista koneille ja keskittyä itse mukavampiin juttuihin, Ylihurula summaa.

 

S-Pankki numeroina 31.12.2017

3,0 miljoonaa asiakasta
2,1 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia
1,8 miljoonaa kappaletta verkkopankkitunnuksia
5 005,8 miljoonaa euroa talletuksia
3 724,9 miljoonaa euroa myönnettyä luottoa
6 892 miljoonaa euroa hallinnoitavia varoja (FIM)
16,7 prosentin vakavaraisuusaste
16,0 miljoonan euron liiketulos

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki Oy, puh. 010 76 82100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi

Kuvat

S-Pankki asiakaspalvelupiste
S-Pankki asiakaspalvelupiste
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

+358 10 767 9300https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus. www.s-pankki.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

S-gruppens och S-Bankens kunder kan nu använda S-Förmånskort Visa med Apple Pay och lägga till S-Förmånskort i Apple Plånbok23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-gruppen och S-Banken möjliggör idag användningen av Apple Pay för kunder med S-Förmånskort Visa. Apple Pay är ett säkert och enkelt sätt att betala och gör att kunderna inte behöver ge sitt betalkort till någon annan, trycka på fysiska knappar eller betala kontant. Därtill skyddar iPhone alla transaktioner. Ägarkunder kommer även att kunna lägga till sina S-Förmånskort i Apple Plånbok, vilket gör att de kan använda sin iPhone eller Apple Watch för att samla Bonus.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye