S-Pankki ja Varma mukaan kansainväliseen tupakanvastaiseen aloitteeseen – tavoitteena saada sijoittajia vetäytymään tupakkateollisuuden rahoittamisesta

S-Pankin varallisuudenhoito ja työeläkeyhtiö Varma liittyvät kansainväliseen tupakanvastaiseen Tobacco-Free Finance Pledge -aloitteeseen. Aloite pyrkii kasvattamaan finanssialan tietoisuutta omasta roolistaan edistää tupakanvastaisten linjausten käyttöönottoa toimialallaan.

S-Pankin varallisuudenhoito ja Varma poissulkivat tupakkayhtiöt omissa vastuullisen sijoittamisen periaatteissaan jo aiemmin. Tämä tarkoittaa, etteivät S-Pankki- ja FIM-rahastot tee suoria sijoituksia tupakanvalmistajiin, eikä Varma sijoita hoitamiaan eläkevaroja tupakkayrityksiin. Lähtemällä mukaan kansainväliseen aloitteeseen S-Pankki ja Varma haluavat tuoda esille koko finanssialan vastuuta olla rajoittamassa tupakkateollisuuteen tehtäviä investointeja maailmanlaajuisesti.

– Vastuullisuus on tärkeä toimintaamme ohjaava periaate. Siksi haluamme nostaa tietoisuutta finanssialan tärkeästä roolista tupakasta vapaan maailman saavuttamisessa, sijoitusjohtaja Mika Leskinen S-Pankista sanoo.

Tupakka aiheuttaa joka vuosi seitsemän miljoonaa ennenaikaista kuolemaai. Noin 80 prosenttia maailman reilusta miljardista tupakoitsijasta asuu nykyään kehitys- tai kehittyvissä maissaiii, jonne tupakkateollisuus on suunnannut markkinointinsa sen jälkeen, kun tupakointi länsimaissa on vähentynyt.

– Kehitysmaissa tupakanvastaista sääntelyä on hyvin vähän. Pienillä tuloilla elävät kehitysmaiden asukkaat käyttävät ison osan vähäisistä rahoistaan tupakkaan, minkä päälle tulevat terveyshaitat. Vastuullisena sijoittajana emme halua sijoittaa työeläkevaroja ihmisten terveyden ja elintason kustannuksella, Varman vastuullisen sijoittamisen johtaja Hanna Kaskela sanoo.

Suomessakin tupakka aiheuttaa joka viidennen kuoleman aikuisiällä. Vuosittain noin 5 000 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiinii.

Aloitteessa mukana jo 105 kansainvälistä finanssialan toimijaa

S-Pankin varallisuudenhoito ja Varma liittyvät ensimmäisinä suomalaisina organisaatioina maailmanlaajuiseen tupakanvastaiseen yhteenliittymään. Tobacco-Free Finance Pledge on Tobacco Free Portfolios -organisaation aloittama ja kehittämä sitoumus.

Sitoumuksen allekirjoittajat sitoutuvat muun muassa edistämään sitä, että sijoittajat vetäytyisivät tupakkateollisuuden rahoittamisesta. Tämä edistäisi tavoitteita vähentää tupakointia maailmanlaajuisesti niin, ettei tupakointia enää aloitettaisi. Lisäksi allekirjoittajat sitoutuvat kasvattamaan tupakkateollisuudesta vapaan rahoituksen suosiota lisäämällä tietoa ja ymmärrystä tupakan vaaroista. 105 pankkia, varainhoitajaa, eläkeyhtiötä ja sijoittajaa eri puolilta maailmaa on allekirjoittanut Tobacco-Free Finance Pledge -aloitteen, ja S-Pankin varallisuudenhoidon ja Varman myötä allekirjoittajien lukumäärä nousee 107:aan.

– Varman ja FIM Varainhoidon liittyminen aloitteeseen ensimmäisinä toimijoina Suomesta on tervetullutta. Heidän myötään aloitteen allekirjoittajien edustaman sijoitusvarallisuuden määrä nousee yli 8 360 miljardiin euroon. Tämä kertoo siitä, että 'tupakaton' rahoitus yleistyy ja kasvattaa merkitystään ympäri maailman, Tobacco Free Portfoliosin Britannian ja Euroopan johtaja, tohtori Rachel Melsom sanoo.

Maailman terveysjärjestö WHO: WHO Report on the Global Tobacco Epidemic (2017)

ii Lääkärikirja Duodecim: Tupakka ja sairaudet (5.12.2016)

iii World Health Organisation: Tobacco - key facts (9.2.2018)

Lisätietoja:
Mika Leskinen, sijoitusjohtaja, p. 050 327 6985, etunimi.sukunimi@s-pankki.fi
Hanna Kaskela, vastuullisen sijoittamisen johtaja, p. 040 584 5045, etunimi.sukunimi@varma.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2018 Varman maksutulo oli 5,1 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,7 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli vuoden 2018 lopussa 44,0 miljardia euroa.

Finanssivalvonta on hyväksynyt S-Pankin perusesitteen liittyen joukkovelkakirjaohjelmaan22.12.2020 13:35:00 EETTiedote

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA VALTIOSSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Finanssivalvonta on eilen 21.12.2020 hyväksynyt S-Pankki Oyj:n perusesitteen liittyen yhteensä enintään 1,5 miljardin euron joukkovelkakirjaohjelmaan, jonka puitteissa voidaan laskea liikkeeseen vakuudettomia lainaosuuksia ja katettuja joukkolainoja. Ohjelman alla liikkeeseenlaskettavia instrumentteja saatetaan hakea listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Perusesite on saatavilla englanninkielisenä S-Pankin internetsivuilta osoitteesta https://www.s-pankki.fi/investors. Danske Bank A/S toimii ohjelman järjestäjänä. Lisätietoja: Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, pekka.ylihurula@s-pankki.fi, p. 010 768 2100 Eero Saloranta, johtaja, Yritysasiakkaat ja Treasury, S-Pankki, eero.saloranta@s-pankki.fi, p.

S-Pankin Rahastopörssi: Suunta jatkuu – tileiltä rahastoihin20.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastojen sijoittajamäärät jatkoivat vakaassa kasvussa myös vuoden kolmannella neljänneksellä. Rahastoihin tuli yli 17 000 uutta osuudenomistajaa, kun kotitaloudet hakivat säästöilleen parempia tuottoja. Sijoitusmarkkinoiden nopea toipuminen koronaromahduksesta rohkaisee siirtämään varoja nollatuottoisilta tileiltä rahastoihin. Varsinkin osakepainotteiset rahastot ovat suosiossa.