S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut

S-Pankki jatkaa panostuksiaan varainhoitoon ja ostaa vakuutuskonserni Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut.

Yrityskaupassa Fennia-konserniin kuuluvien Fennia Varainhoito Oy:n ja Fennia Kiinteistöt Oy:n liiketoiminta siirtyy osaksi S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoimintaa. Liiketoiminta tarjoaa S-Pankki-brändin alla säästämisen ja sijoittamisen palveluita kuluttaja-asiakkaille. FIM-brändin alla tarjotaan palveluita institutionaalisille sijoittajille sekä yksityispankkiasiakkaille.

”S-Pankki lähti varainhoitoon vuonna 2013 ostamalla FIMin. Siitä lähtien olemme panostaneet määrätietoisesti liiketoimintaan ja tätä nykyä huolehdimme satojen tuhansien suomalaisten sijoituksista rahastojemme avulla”, S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula sanoo.

”Fennialla on ainutlaatuista osaamista varainhoidossa ja erityisesti kiinteistösijoittamisessa sekä kiinteistörahastoissa, joka täydentää erinomaisesti nykyisiä tuotteitamme ja osaamistamme. Yritysjärjestely nostaa meidät yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista”, S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan johtaja Hanna Porkka sanoo.

”S-Pankki taustayhteisöineen on vakaa kotimainen toimija ja FIM kotimaisen sijoitusmaailman tiennäyttäjä. Fennia-konserni on tehnyt tiivistä yhteistyötä FIMin kanssa jo vuosien ajan”, Fennian konsernijohtaja ja Fennia Varainhoidon hallituksen puheenjohtaja Antti Kuljukka sanoo.

"Meillä on vahva visio siitä, että olemme tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisin toimija. Yhtiön vision ja strategian toteuttamiseksi haluamme keskittyä jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintaamme. Olemme keskellä suurta uudistumisprosessia, Tulevaisuuden Fennia -hanketta. Tämän uudistumisen myötä voimme vastata asiakkaidemme, henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme tarpeisiin muuttuvassa toimintaympäristössä. Fennian varainhoito on lähes kymmenvuotisen historiansa aikana menestynyt ja kasvanut erinomaisesti, mistä meillä on aihetta ylpeyteen. Nyt S-Pankilla ja FIMillä on hieno mahdollisuus kehittää meiltä siirtyviä toimintoja entisestään", Kuljukka jatkaa.

”Kiinteistösijoitukset ovat yksi toimialan nopeimmin kasvavista osa-alueista. Yrityskaupan avulla voimme vastata yhä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja täydentää palveluitamme sekä nykyisille että uusille asiakkaillemme”, Hanna Porkka sanoo.

Fennialta ostetuissa yhtiöissä työskentelee noin 40 ammattilaista, joista merkittävä osa siirtyy vanhoina työntekijöinä S-Pankkiin, loput henkilöstöstä jää Fennia-konserniin.

S-Pankin Varallisuudenhoito hallinnoi viime vuoden lopussa 9,1 miljardin euron asiakasvarallisuutta ja S-Pankki- ja FIM-rahastoihin tehtiin markkinoiden neljänneksi eniten nettomerkintöjä. S-Pankin hallinnoitavaksi siirtyy kaupassa 2,1 miljardia euroa uutta asiakasvarallisuutta.

Kauppa vaatii toteutuakseen viranomaishyväksynnän.

Ennen kaupan lopullista toteutumista yhtiöiden liiketoiminta ja asiakaspalvelu jatkuvat entiseen tapaan. Yhdistyminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja asiakkaille tullaan tiedottamaan prosessin etenemisen eri vaiheista.

Lisätietoja:
Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, S-Pankki, +358 10 768 2100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi
Hanna Porkka, johtaja, Varallisuudenhoitoliiketoiminta, S-Pankki, +358 50 596 1150, hanna.porkka@s-pankki.fi
Antti Kuljukka, konsernijohtaja, Fennia-konserni, +358 40 840 0066, antti.kuljukka@fennia.fi

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut

S-Pankin asuntolainoilla kysyntää: loma-asuntolainoja haettiin toukokuussa tuplasti viime vuoteen verrattuna9.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

Koronakriisin hellittäminen näkyy asuntokaupan vilkastumisena. S-Pankista otettiin toukokuussa asuntolainaa jo enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Loma-asuntolainoja haettiin jopa tuplasti edellisvuoden toukokuuhun verrattuna. Monissa kodeissa taloudellinen tilanne on kuitenkin edelleen epävarma, joten S-Pankki jatkaa maksuttomien lyhennysvapaiden tarjoamista kesäkuun loppuun.

Monella on jemmarahaa, josta he eivät tiedä – jopa 350 miljoonaa euroa käyttämätöntä rahaa S-Pankissa asiakasomistajien tileillä5.6.2020 08:00:00 EESTTiedote

S-Etukortti löytyy jo lähes neljältä miljoonalta suomalaiselta ja vuonna 2019 niillä kerättyä Bonusta ja muita etuja maksettiin asiakasomistajille keskimäärin 160 euroa. Osa jemmaa Bonuksensa tietoisesti tulevaa varten, mutta moni ei vielä edes tiedä bonuspottiaan: S-Pankin tileillä on koskemattomana asiakasomistajien rahoja jopa 350 miljoonaa euroa.