S-Pankki-rahaston omistamalle kiinteistölle arvostettu ympäristösertifikaatti

Helsingissä sijaitseva taloyhtiö As Oy Helsingin Paasi on saavuttanut tavoitellun BREEAM-sertifikaatin ympäristöystävällisyydestään. Kiinteistön omistaa S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto.

As Oy Helsingin Paasi

S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahaston omistamalle kiinteistölle, As Oy Helsingin Paadelle, on myönnetty tavoiteltu BREEAM In-Use Residential -sertifikaatti ympäristöystävällisyydestä.

Sertifikaatti kattaa sekä kiinteistön ominaisuudet (Part 1) että hallinnan (Part 2). Ominaisuuksistaan As Oy Helsingin Paasi sai arvosanan Excellent ja hallinnasta arvosanan Very Good. Sertifikaatin myönsi BRE Group.

“Asuntorahastolla on yli 15 000 osuudenomistajaa. He odottavat paitsi hyvää tuottoa myös sitä, että hoitoomme luotettua varallisuutta kehitetään pitkäjänteisesti ja kestävästi. Tämä tarkoittaa ympäristöystävällisyyteen ja energiatehokkuuteen liittyvien tekijöiden huomioimista sijoituspäätöksissä”, rahastonhoitaja Juho Santaharju kertoo.

BREEAM on BRE Groupin luoma kansainvälinen ympäristöluokitusjärjestelmä, jossa itsenäinen ja riippumaton arvioitsija arvioi yksittäisen rakennuksen, yhteisö- tai infrastruktuurihankkeen kestävyyttä. Saavuttaakseen sertifikaatin arvioitavan kohteen on täytettävä vaatimukset kiinteistön energia- ja vesitehokkuudesta, jätelajittelusta, ylläpidosta ja huollosta sekä kiinteistön käyttäjien hyvinvoinnin tukemisesta. Sertifikaatissa huomioidaan myös muassa se, miten kohde auttaa ylläpitämään luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi se kannustaa varautumaan ilmaston lämpenemisen aiheuttamiin riskeihin.

BREEAM-sertifikaatti on osa S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoiminnan laajempaa vastuullisuusohjelmaa. Ohjelma pitää sisällään toimenpiteitä niin ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun kuin hyvän hallintotavan osa-alueilta.

As Oy Helsingin Paaden sertifiointiprosessi suoritettiin kuluvana vuonna. Projektin aikana kiinteistön kestävyyttä parannettiin muun muassa toteuttamalla laaja kysely taloyhtiön asukkaille, asentamalla rakennukseen kylmäainevuotohälyttimet sekä laatimalla selvitys valaistusvoimakkuuksista. Monin osin kiinteistössä tehdyt ratkaisut olivat jo valmiiksi hyvällä tasolla.

"Käyttövaiheen sertifioinnissa saavutettu Excellent-tason luokitus kiinteistön ominaisuuksille on hieno saavutus", kertoo Juho Santaharju.

S-Pankki Asunto Erikoissijoitusrahasto sijoittaa vuokra-asuntoihin, jotka sijaitsevat Suomen kasvukeskuksissa tai niiden lähettyvillä työssäkäynti- ja opiskelualueilla. Rahastoa hallinnoi S-Pankki Rahastoyhtiö Oy.

As Oy Helsingin Paasi

+358 50 573 5855http://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä. www.s-pankki.fi