S-Pankki vie vastuullisen sijoittamisen uudelle tasolle – vaikuttavuussijoittamisen pioneeri Epiqus osaksi FIMiä

S-Pankin varallisuudenhoitoon kuuluva yksityispankki ja varainhoitaja FIM vahvistaa asemaansa vastuullisessa sijoittamisessa ja hankkii vaikuttavuussijoittamisen kotimaisen tienraivaajan Epiquksen. Yrityskaupassa varallisuudenhoitoliiketoiminnan palvelukseen siirtyy kuusi työntekijää.

Yksityispankki ja varainhoitaja FIM vahvistaa asemaansa vaikuttavuussijoittamisen edelläkävijänä yrityskaupalla, jossa vaikuttavuusinvestointirahastojen hallinnoijasta Epiqus Oy:sta tulee FIM Pääomarahastot Oy:n tytäryhtiö. Kaupassa Epiquksen tuoteosaaminen yhdistyy FIMin ja S-Pankin jakeluvoimaan. Järjestelyn myötä kaikki kuusi Epiquksen työntekijää siirtyvät varallisuudenhoidon palvelukseen.

”Vastuullisuudella on iso merkitys kaikessa varallisuudenhoidossamme. Olemme tuoneet aktiivisesti vaikuttavuussijoittamista Suomeen jo vuosia ja tavoitteenamme tehdä siitä yksi merkittävimmistä sijoitustyyleistä”, S-Pankin varallisuudenhoidon johtaja Hanna Porkka sanoo.

”Vaikuttavuussijoittaminen on sijoittamistapa, jossa huomioidaan sekä yhteiskunnallisia että ympäristöllisiä tavoitteita tarkoituksellisesti ja mitattavasti tasavertaisesti taloudellisen tuoton ja riskin kanssa. Sijoitustyyli murtaa tavanomaisia ajatusmalleja siitä, että sijoituksissa on kyse vain taloudellisesta tuotosta, eikä niissä siten huomioida yhteiskunnallisia tai ympäristötekijöitä”, kertoo varallisuudenhoidon vaikuttavuussijoittamisesta vastaava johtaja Jani Kempas.

Varallisuudenhoitoliiketoiminta palvelee asiakkaita säästämisen ja sijoittamisen alueella kahdella brändillä. S-Pankki tarjoaa koko kansan varallisuudenhoitoa, yksityispankki ja varainhoitaja FIM taas palvelee varakkaita yksityisasiakkaita sekä instituutioita.

”Kaikki sijoittaminen on vaikuttavuussijoittamista. Kaikella sijoitustoiminnalla on taloudellinen tuotto ja riski. Kaikki sijoitukset myös vaikuttavat sekä ympäristöön että yhteiskuntaan. Parhaissa sijoituksissa on positiivinen kytkös vaikuttavuuden ja tuoton välillä: parempi vaikuttavuus johtaa parempaan tuottoon. Kun oma sijoitus tuottaa sekä rahaa että parantaa tätä yhteistä lintukotoamme, saa sijoitukselleen kaksi tuottoa yhden hinnalla”, toinen Epiquksen perustajista, johtaja Jussi Nykänen sanoo.

FIM ja Epiqus ovat tehneet yhteistyötä pitkään ja rakentaneet muun muassa työllistymiseen liittyvän vaikuttavuussijoittamisen hankkeen. Parhaillaan valmisteilla on myös monia muita vaikuttavuussijoittamisen hankkeita, joissa keskitytään muun muassa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten haasteisiin.

”Olemme tyytyväisiä siihen, että Epiqus saa S-Pankista vakaan kotimaisen omistajan, jonka taustayhteisöjen juuret ulottuvat syvälle Suomen historiaan”, Jussi Nykänen sanoo.

Hanna Porkka, johtaja, varallisuudenhoito, hanna.porkka@s-pankki.fi, p. 050 596 1150
Jani Kempas, johtaja, vaikuttavuussijoittaminen, jani.kempas@fim.com, p. 050 074 8597
Jussi Nykänen, johtaja, Epiqus, jussi.nykanen@epiqus.com p. 040 840 8001

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3,1 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.