S-ryhmä ja Swappie tekevät älypuhelimien uusiokäytöstä helpompaa

Suomalaisilla makaa käytettyjä älypuhelimia kaappien perällä, mutta moni lykkää puhelimen kierrätystä. Swappien tekemän tutkimuksen mukaan valtaosa haluaa jättää käytetyn puhelimen myymälään tai fyysiseen keräyspisteeseen postittamisen sijaan.
”Totesimme, että tässähän me voimme auttaa. Kun kierrättämiseen liittyvät palvelut tuodaan lähelle arjen asiointia, kynnys niiden hyödyntämiseen madaltuu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään kestäviä valintoja ja etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja asiakkaidemme avuksi”, sanoo käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen S-ryhmästä.
“On hienoa, että pääsemme juuri Pirkanmaalla tarjoamaan palvelua ensimmäisenä asiakkaillemme. Tässä ajassa taloudellisesti fiksujen ja samalla kestävään kuluttamiseen liittyvien palveluiden tärkeys korostuvat entisestään”, Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen sanoo.
”83 prosenttia älypuhelimien päästöistä syntyy tuotannon, kuljetuksen ja ensimmäisen vuoden käytön aikana. Kun vanha älypuhelin kunnostetaan uudenveroiseksi ja myydään eteenpäin, vähennetään alan päästöjä merkittävästi. Yhteistyö S-ryhmän kanssa tekee koko prosessista, ja samalla kiertotalouden tukemisesta, vielä helpompaa”, sanoo Swappien VP Supply and Business Acceleration Pekka Vanne.
S-ryhmän ja Swappien puolen vuoden kokeilujaksolla kerätään oppeja ja asiakkaiden palautetta palvelun jatkokehittämiseksi. Askeleet kiertotalouden edistämiseksi ovat tärkeä osa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi keskeinen tavoite on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä asiakkaiden kanssa.
Asiakkaille palvelun käyttö on tehty yksinkertaiseksi. Asiakkaat aloittavat älypuhelimensa myymisen osoitteessa swappie.fi/myy/prisma ja vievät tämän jälkeen kauppareissunsa yhteydessä puhelimensa pakkaamatta Prisma Kalevan infopisteen asiakaspalvelijalle, josta ne toimitetaan edelleen Swappielle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmä, puh. 010 768 1080, virpi.viinikainen(at)sok.fi
Mia Häkkinen, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen(at)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
