S-ryhmä ja Swappie tekevät älypuhelimien uusiokäytöstä helpompaa

Suomalaisilla makaa käytettyjä älypuhelimia kaappien perällä, mutta moni lykkää puhelimen kierrätystä. Swappien tekemän tutkimuksen mukaan valtaosa haluaa jättää käytetyn puhelimen myymälään tai fyysiseen keräyspisteeseen postittamisen sijaan.
”Totesimme, että tässähän me voimme auttaa. Kun kierrättämiseen liittyvät palvelut tuodaan lähelle arjen asiointia, kynnys niiden hyödyntämiseen madaltuu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään kestäviä valintoja ja etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja asiakkaidemme avuksi”, sanoo käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen S-ryhmästä.
“On hienoa, että pääsemme juuri Pirkanmaalla tarjoamaan palvelua ensimmäisenä asiakkaillemme. Tässä ajassa taloudellisesti fiksujen ja samalla kestävään kuluttamiseen liittyvien palveluiden tärkeys korostuvat entisestään”, Pirkanmaan Osuuskaupan palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Mia Häkkinen sanoo.
”83 prosenttia älypuhelimien päästöistä syntyy tuotannon, kuljetuksen ja ensimmäisen vuoden käytön aikana. Kun vanha älypuhelin kunnostetaan uudenveroiseksi ja myydään eteenpäin, vähennetään alan päästöjä merkittävästi. Yhteistyö S-ryhmän kanssa tekee koko prosessista, ja samalla kiertotalouden tukemisesta, vielä helpompaa”, sanoo Swappien VP Supply and Business Acceleration Pekka Vanne.
S-ryhmän ja Swappien puolen vuoden kokeilujaksolla kerätään oppeja ja asiakkaiden palautetta palvelun jatkokehittämiseksi. Askeleet kiertotalouden edistämiseksi ovat tärkeä osa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi keskeinen tavoite on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä asiakkaiden kanssa.
Asiakkaille palvelun käyttö on tehty yksinkertaiseksi. Asiakkaat aloittavat älypuhelimensa myymisen osoitteessa swappie.fi/myy/prisma ja vievät tämän jälkeen kauppareissunsa yhteydessä puhelimensa pakkaamatta Prisma Kalevan infopisteen asiakaspalvelijalle, josta ne toimitetaan edelleen Swappielle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Virpi Viinikainen, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmä, puh. 010 768 1080, virpi.viinikainen(at)sok.fi
Mia Häkkinen, palveluliiketoiminnan kehityspäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, puh. 010 767 2527, mia.k.hakkinen(at)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme