S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin

- Ravintosisältöjen grammamäärien tulkitseminen on työlästä, eikä lukuja ole helppo suhteuttaa kokonaisuuteen. Ravintolaskuri on helppokäyttöinen ja sen antama palaute suhteutetaan kunkin asiakasomistajan tai perheen kokonaisostoksiin. Näin palaute on personoidumpaa. Tavoitteena on herättää suomalaisia seuraamaan erityisesti ravitsemuksen laatua ja syömistä oikeassa suhteessa. Parhaimmillaan terveellinen ruokavalio ja ilmastoviisas syöminen tukevat toisiaan, kertoo asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen S-ryhmästä.
Ravintolaskuri tuo hyötykäyttöön asiakkaiden oman ostodatan. Ruokaostosten terveellisyyden tarkasteleminen ei vaadi ylimääräistä vaivannäköä, kun tiedon saa suoraan omista ostoksista suosituksiin suhteutettuna.
- Ei tarvitse pitää ruokapäiväkirjaa, eikä naputella syömisiään johonkin älypuhelinsovellukseen, vaan tieto kerääntyy automaattisesti. Ravintoaineiden lähteitä voi tarkastella tuotetasolle saakka ja laskuri voi paljastaa vaikkapa piilosuolan lähteen, kertoo laskuria mukana kehittämässä ollut ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta.
”Monella värähtää suolamittari punaiselle”
Laskurista on helppo seurata ravintoaineita, joiden kanssa suomalaisilla on eniten haasteita, kuten suolan, kuitujen, sokerin ja tyydyttyneen rasvan määrää. Ravintolaskuri näyttää ravintoarvojen suhteellisen osuuden ostosten kokonaisenergiamäärästä ja vertaa niitä virallisiin ravitsemussuosituksiin.
Vihreä väri kertoo, että ravintoarvon kokonaismäärä on suositusarvojen mukainen. Keltainen väri huomauttaa, että ravintoarvojen kokonaismäärä on lähellä suositusarvoja, mutta kuitenkin 10-20 prosenttia suositusarvojen ulkopuolella. Punainen herättää huomaamaan, että nyt liikutaan kauempana suosituksista ja ravintoarvojen lähteitä on syytä tarkastella tarkemmin.
- Uskon, että monella värähtää suolamittari punaiselle, sillä miltei yhdeksän kymmenestä suomalaisesta saa liikaa suolaa – ja tämä koskee kaikkia ikäryhmiä. Suolan runsas saanti on yhteydessä yleisiin kansansairauksiimme: kohonneeseen verenpaineeseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Jos lisäisimme ja monipuolistaisimme erilaisten kasvisten, juuresten, hedelmien ja marjojen kulutusta, saisimme lisättyä samalla myös kuituja, vähennettyä suolaa ja kohennettua rasvan laatua, sanoo palvelua kehittämässä ollut ravitsemustieteen dosentti Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.
Tiedot laskuri saa elintarvikepakkausten ravintosisällöistä. Pakkaamattomille tuotteille, esimerkiksi hedelmille ja vihanneksille, ravintotiedot on haettu erikseen THL:n ylläpitämästä elintarviketietokanta Finelistä. Näin kuluttajat saavat aivan uudenlaisella tavalla yhdestä paikasta kattavaa ravitsemustietoa. Palvelussa käytettävät suositusarvot pohjautuvat suomalaisiin ravitsemussuosituksiin, Fineli -tietokantaan sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen.
Omat ostot on asiakasomistajalle suunnattu palvelu, jonka avulla voi seurata henkilökohtaisia ostoja kuluneen vuoden ajalta. Palvelulla on jo lähes 400 000 käyttäjää. Palvelussa voi seurata esimerkiksi ruokaostosten ravintoarvoja, kotimaisuutta, hiilijalanjälkeä sekä kasvisten ja hedelmien osuutta ostoksissa.
Näin otat ravintolaskurin käyttöön:
- Lataa S-mobiili sovelluskaupastasi. Kirjautumisen jälkeen löydät Omat ostot -palvelun Oma kauppa -osiosta.
- Voit ottaa palvelun käyttöösi myös pöytäkoneella kirjautumalla S-kanava.fi -sivustolle.
Lisätietoja:
Pekka Litmanen, asiakkuusjohtaja, SOK, pekka.litmanen(at)sok.fi, puh. 010 76 80724
Mikael Fogelholm, professori, Helsingin yliopisto, mikael.fogelholm(at)helsinki.fi, puh. 050 318 0302
Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi, puh. 050 416 0389
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme