SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä kaksinkertaistaa aurinkosähkön tuotantonsa ja panostaa merkittävästi lisää tuulivoimaan

S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaava S-Voima on tehnyt investointipäätöksen noin 15 000 uuden aurinkopaneelin asentamisesta kaupparyhmän toimipaikkojen katoille Toisesta 15 000 paneelin hankkeesta päätetään syksyllä, kun toimipaikkojen kattorakenteet on tarkastettu.

Kuva: Yhteishyvä / Lauri Rotko

– Nämä hankkeemme yhdessä eräiden osuuskauppojen omien hankkeiden kanssa nostavat kaupparyhmän aurinkosähkön tuotannon 20 megawattiin eli kaksinkertaiseksi nykyisestä. Uusien paneelien asentamisen jälkeen hyödynnämme aurinkosähköä jo pitkälti yli sadassa toimipaikassamme. Olemme selvästi suurin aurinkosähkön käyttäjä Suomessa, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen sanoo.

Aurinkosähkön hyödyntäminen kaupparyhmässä on Halosen mukaan muuttumassa yhä järkevämmäksi, kun aurinkopaneelien hinnat ovat edelleen laskutrendissä ja sähkönsiirron hinnat nousussa. Keskeisintä on se, että kaikki tuotettu sähkö voidaan käyttää omissa toimipaikoissa.

S-ryhmä ilmoitti reilu vuosi sitten 37 000 aurinkopaneelin asentamisesta myymälöidensä katolle. Paneelien asennus on loppusuoralla, ja noin 75 uutta kohdetta saa paneelit kuluvan ja seuraavan vuoden aikana.

Tuulivoima keväällä huippuluvuissa

Tuulivoima on S-ryhmän keskeisin energiatuotannon muoto. S-Voima omistaa puolet Tuuliwatista ja saa käyttöönsä sen mukaisen osuuden yhtiön tuotannosta. Keväällä yhtiö ylsi tuotantoennätyksiin.

– Helmi–maaliskuu olivat tuulivoimalle ennätyksellisiä, ja tuulivoima tuotti yli 90 prosenttia sähkönkulutuksestamme, Halonen kertoo.

Tuuliwatin ensimmäinen ilman yhteiskunnan tukea rahoitettu tuulipuisto valmistuu Iin Viinamäkeensyksyllä. Sen yhteyteen Simon puolelle valmistuu samalla kuuden kontin ja kuuden megawatin suuruinen jättiakku, joka lisää mahdollisuuksia tasapainottaa sähkön tuotantoa ja kulutusta.

Lappiin tuulivoiman suuryksikkö

Vuoden lopulla Tuuliwatti aloittaa Suomen suurimman tuulipuiston rakennustyöt Simon Sarvisuon alueelle Lounais-Lapissa. Puistoon tulee 27 alan uusinta ja tehokkainta teknologiaa hyödyntävää tuulivoimalaa. Valmistuessaan 151 megawatin tuulipuiston vuosituotanto ylittää 0,5 terawattituntia. S-ryhmän käyttämän tuulisähkön osuus kasvaa hankkeen myötä reilut 20 prosenttia.

Sarvisuon tuulipuisto on suurin niistä hankkeista, jotka keväällä voittivat Suomen ensimmäisen uusiutuvan sähkön tuotantokilpailutuksen. Tuulipuiston arvioidaan valmistuvan tuotantoon vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä on Suomen suurin ei-teollinen sähkönkuluttaja. Se tuottaa jo 60 prosenttia käyttämästään sähköstä omalla uusiutuvalla energialla, ja ryhmän tavoitteena on nostaa määrä 80 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä. Hiilidioksidipäästöjään kaupparyhmä on sitoutunut leikkaamaan 60 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2030. Viime vuoden lopussa pudotus oli jo 38 prosenttia.

Lisätiedot:
S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen, 010 76 82064

Kuva: Yhteishyvä / Lauri Rotko

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Finlayson lähtee astiabusinekseen – haastaa kilpailijat arkismilla1.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kaksisataa vuotta kodintekstiilejä suunnitellut ja valmistanut Finlayson tekee uuden aluevaltauksen ja lanseeraa astiasarjan, Mittavan. Astiat on suunniteltu sopimaan mahdollisimman saumattomasti suomalaiseen arkeen: ne toimivat myös mittoina, niissä on vesiurat ja ne sopivat kukkarolle. Uuden astiasarjan taustalla vaikuttavaa ajatusta kutsutaankin arkismiksi. Mittava-astiat tulevat yksinmyyntiin kaikkiin Suomen Prismoihin heinäkuun alusta.

Pienten ruokayrittäjien haasteet esiin – Suomalainen menestysresepti näyttää innovaatioiden matkan kaupan hyllylle28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Uuden ruokatuotteen matka kaupan hyllylle on usein pitkä ja täynnä haasteita. Isoilla yrityksillä on rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Mutta miten samassa kisassa pärjäävät pienet elintarvikeyritykset tai henkilö, jolla on tuoteidea, mutta ei vielä yritystoimintaa lainkaan? Sunnuntaina alkavassa Suomalainen menestysresepti -tv-sarjassa seurataan kuuden pienyrittäjän matkaa, kun he yrittävät rakentaa ideastaan kaupan hyllyllä pärjäävää menestystuotetta.