S-ryhmä kaksinkertaistaa aurinkosähkön tuotantonsa ja panostaa merkittävästi lisää tuulivoimaan

S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaava S-Voima on tehnyt investointipäätöksen noin 15 000 uuden aurinkopaneelin asentamisesta kaupparyhmän toimipaikkojen katoille Toisesta 15 000 paneelin hankkeesta päätetään syksyllä, kun toimipaikkojen kattorakenteet on tarkastettu.

Kuva: Yhteishyvä / Lauri Rotko

– Nämä hankkeemme yhdessä eräiden osuuskauppojen omien hankkeiden kanssa nostavat kaupparyhmän aurinkosähkön tuotannon 20 megawattiin eli kaksinkertaiseksi nykyisestä. Uusien paneelien asentamisen jälkeen hyödynnämme aurinkosähköä jo pitkälti yli sadassa toimipaikassamme. Olemme selvästi suurin aurinkosähkön käyttäjä Suomessa, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen sanoo.

Aurinkosähkön hyödyntäminen kaupparyhmässä on Halosen mukaan muuttumassa yhä järkevämmäksi, kun aurinkopaneelien hinnat ovat edelleen laskutrendissä ja sähkönsiirron hinnat nousussa. Keskeisintä on se, että kaikki tuotettu sähkö voidaan käyttää omissa toimipaikoissa.

S-ryhmä ilmoitti reilu vuosi sitten 37 000 aurinkopaneelin asentamisesta myymälöidensä katolle. Paneelien asennus on loppusuoralla, ja noin 75 uutta kohdetta saa paneelit kuluvan ja seuraavan vuoden aikana.

Tuulivoima keväällä huippuluvuissa

Tuulivoima on S-ryhmän keskeisin energiatuotannon muoto. S-Voima omistaa puolet Tuuliwatista ja saa käyttöönsä sen mukaisen osuuden yhtiön tuotannosta. Keväällä yhtiö ylsi tuotantoennätyksiin.

– Helmi–maaliskuu olivat tuulivoimalle ennätyksellisiä, ja tuulivoima tuotti yli 90 prosenttia sähkönkulutuksestamme, Halonen kertoo.

Tuuliwatin ensimmäinen ilman yhteiskunnan tukea rahoitettu tuulipuisto valmistuu Iin Viinamäkeensyksyllä. Sen yhteyteen Simon puolelle valmistuu samalla kuuden kontin ja kuuden megawatin suuruinen jättiakku, joka lisää mahdollisuuksia tasapainottaa sähkön tuotantoa ja kulutusta.

Lappiin tuulivoiman suuryksikkö

Vuoden lopulla Tuuliwatti aloittaa Suomen suurimman tuulipuiston rakennustyöt Simon Sarvisuon alueelle Lounais-Lapissa. Puistoon tulee 27 alan uusinta ja tehokkainta teknologiaa hyödyntävää tuulivoimalaa. Valmistuessaan 151 megawatin tuulipuiston vuosituotanto ylittää 0,5 terawattituntia. S-ryhmän käyttämän tuulisähkön osuus kasvaa hankkeen myötä reilut 20 prosenttia.

Sarvisuon tuulipuisto on suurin niistä hankkeista, jotka keväällä voittivat Suomen ensimmäisen uusiutuvan sähkön tuotantokilpailutuksen. Tuulipuiston arvioidaan valmistuvan tuotantoon vuoden 2021 loppuun mennessä.

S-ryhmä on Suomen suurin ei-teollinen sähkönkuluttaja. Se tuottaa jo 60 prosenttia käyttämästään sähköstä omalla uusiutuvalla energialla, ja ryhmän tavoitteena on nostaa määrä 80 prosenttiin vuoden 2025 loppuun mennessä. Hiilidioksidipäästöjään kaupparyhmä on sitoutunut leikkaamaan 60 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2030. Viime vuoden lopussa pudotus oli jo 38 prosenttia.

Lisätiedot:
S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen, 010 76 82064

Kuva: Yhteishyvä / Lauri Rotko

Ranskalaisbistro Frans & Amelien syyslistalla herkutellaan kurpitsakeitolla ja poronpaistilla – Maistelumenu kokoaa syksyn maut yhteen16.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsinkiläisen Frans & Amelien ja sen yhdeksän sisarravintolan syysmenu on lämpimien makujen juhlaa. Poronpaistin kanssa nautitaan herkkutattia ja lime-selleripyreetä, kananpojanrinnan kanssa punajuuricouscousia. Uuniomenapannukakku saa vierelleen kardemummasiirappia ja manteli-suklaamousse suolaista kinuskia. Uutena tarjoillaan listan maut yhteen kokoava, ystävän kanssa jaettava maistelumenu.

Peliala valtaa Prismat – ”Suositumpaa kuin jääkiekko”13.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Prisman käyttötavarakaupan syksyn suurin lanseeraus tuo upouudet Gaming-osastot myymälöihin. Yhdessä peliammattilaisten kanssa rakennettu pelikoneiden ja -tarvikkeiden valikoima on laajasti kaikkien saatavilla myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa. Suomen tunnetuimpiin peliorganisaatioihin kuuluvan HAVU Gamingin ja Prisman yhteinen tavoite on kannustaa nuoria ympäri Suomen pelaamaan reilusti ja tyylillä.

Legendaarinen helsinkiläinen yökerho muuntui monipuoliseksi tapahtumatilaksi10.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Helsingin keskustassa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Presidentissä avautuu syyskuussa uusi usean sadan hengen tapahtumatila Pressa Forum. Forum rakentui talossa vuodesta 1980 toimineen legendaarisen yökerhon tilalle. Yhdessä viereisen auditorion kanssa Pressa Forum tarjoaa nyt modernin ja monipuolisen näyttämön niin kokouksiin, seminaareihin, näyttelyihin, pikkujouluihin kuin juhlaillallisiin.

S-ryhmältä ensimmäisenä palvelu, joka kertoo ruokaostosten todellisen kotimaisuuden4.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset voivat seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet. Jatkossa kotimaisuudesta kertova Hyvää Suomesta -merkki löytyy myös kaikkien S-ruokakauppojen hyllynreunaetiketeistä.