SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä leikkasi ilmastopäästöjään jo 70 prosenttia

Jaa

S-ryhmä on pudottanut oman toimintansa hiilipäästöjä vuodesta 2015 vuoden 2020 loppuun jo 70 prosenttia. Kaikkiaan ryhmän tavoitteena on leikata päästöjään 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja vähennyksissä on nyt edetty selvästi etupainotteisesti.

S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)
S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)

S-ryhmän oma toiminta tuotti viime vuonna yhteensä 119 700 tonnia hiilidioksidia. Määrä oli 20 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019 ja 70 prosenttia pienempi kuin 2015.

‑ Olimme viime vuoden lopussa vähennyksissä 5‑6 prosenttia edellä suhteessa vuodelle 2030 asetettuun päästötavoitteeseemme. Mennyt lämmin kesä aiheutti omat haasteensa myös sähkönkulutukselle, mutta siitä huolimatta olemme edenneet suunnitellusti, vastuullisuuspäällikkö Terhi Naukkarinen SOK:lta kertoo.

Hiilipäästöjen nopean pudotuksen keskeisin tekijä on ollut siirtyminen käyttämään pelkästään uusiutuvan sähköä. Kun Simon Sarvisuon tuulipuisto on täysin käytössä vuoden 2022 alussa, S-ryhmä tuottaa itse uusiutuvaa sähköä niin, että se kattaa 85 prosenttia ryhmän kulutuksesta.

Naukkarisen mukaan myös energiatehokkuuden parantaminen on edennyt S-ryhmässä hyvin.

- Vuonna 2020 tehostimme suhteellista energiankäyttöämme yhdeksän prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja 15 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa, joiden mukaan se on oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025. Tuolloin ryhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin sitä sinne tuottaa.

Päästöjen radikaalin leikkaamisen lisäksi tavoitteen toteuttaminen vaatii jäljelle jäävien, esimerkiksi kaukolämmöstä syntyneiden päästöjen kompensoimista erilaisilla hiilensidontahankkeilla. Kompensoinnin tarve pienenee vuosikymmenen aikana päästövähennystavoitteen lähestyessä.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi S-ryhmä on haastanut tavarantoimittajansa mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa on tarkoitus vähentää hiilipäästöjä yhteensä miljoona tonnia. Mukaan on lähtenyt jo yli sata yritystä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Vastuullisuuspäällikkö Terhi Naukkarinen, SOK, 010 76 82450

Kuvat

S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)
S-ryhmän tuulivoimaloita (kuva: Jarkko Finnilä)
Lataa
Animaatio S-ryhmän hiilipäästöjen vähentymisestä vuosina 2015-2020
Animaatio S-ryhmän hiilipäästöjen vähentymisestä vuosina 2015-2020
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Broileri ohittaa ensimmäistä kertaa possun, kasvisvalmisruuissa huikea kasvu – S-ryhmän tilastot paljastavat 10 ruokakaupan ilmiötä, jotka näkyvät nyt suomalaisten ruokakoreissa18.11.2021 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen kattavan tilastokatsauksen mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa. Tuore katsaus nostaa esiin 10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka havainnollistavat vallitsevia ruokakaupan trendejä sekä suomalaisten tämän hetken ruokamieltymyksiä.

Joulu on taas kohta – tuleeko jättimäisestä pehmonallesta tämän vuoden lahjahitti?11.11.2021 08:32:16 EET | Tiedote

Korona-aikana syntynyt hyvinvointitrendi näkyy selvästi joululahjoissa myös tänä vuonna. Koronarajoitusten lieventyminen näkyy myös joulunvietossa, kun ihmiset ovat päässeet vapaammin tapaamaan ja liikkumaan yhdessä – lahjapaketeista putkahtaakin edellisvuotta selvästi enemmän sisäurheiluvälineitä ja -vaatteita. Muiksi joulun suosikkilahjoiksi S-ryhmästä ennustetaan esimerkiksi jättikokoisia pehmoleluja, terveydenhuoltolaitteita ja liukulumikenkiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme