S-ryhmä mukaan Women’s Empowerment Principles -sitoumukseen

YK:n tasa-arvojärjestöllä UN Women ja YK:n yritysvastuualoitteella UN Global Compact on naisten voimaannuttamiseksi laaditut periaatteet Women’s Empowerment Principles. S-ryhmä liittyy periaatteisiin maailmalla sitoutuneiden suuryritysten joukkoon, tavoitteenaan edistää työelämän tasa-arvoa ja tukea laajasti inkluusion ja monimuotoisuuden toteutumista.

– Periaatteilla edistetään naisten vaikutusmahdollisuuksia ja tasa-arvoa työpaikoilla. Se on tärkeää Suomessa ja erityisesti maailmalla. Sitoumuksen allekirjoittamalla tuemme tätä pyrkimystä ja lähetämme signaalin sidosryhmiemme suuntaan ja globaalien hankintaketjujemme toimijoille. Käytännössä tasa-arvo tarkoittaa esimerkiksi samaa palkkaa samasta työstä ja nollatoleranssia seksuaaliselle häirinnälle, toteaa henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta.

S-ryhmässä etsitään parhaillaan keinoja edistää monimuotoisuutta ja yhdenvertaisuuden kokemusta laajasti, useasta näkökulmasta tarkasteltuna.

– Sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuminen on yksi kehitysasioista, joihin haluamme sitoutua työnantajana. Naisvaltaisella alalla näkökulma on hyvin tärkeä, onhan työntekijöistämme 78 % naisia. Voimme esimerkiksi tukea voimakkaammin sitä, että naisia hakeutuu entistä enemmän myös ylimpiin johtotehtäviin – esimiehistössämmehän naisia on meillä perinteisesti runsaasti, Susa Nikula kuvailee.

Osana periaatteisiin sitoutumista S-ryhmä osallistuu lokakuussa 2020 juuri startanneeseen WEPs Activator -kehittämisohjelmaan, jota koordinoivat UN Women sekä eurooppalaisten yritysten sosiaalista vastuuta edistävä ja kehittävä järjestö amfori.

–  Ohjelman ja verkoston kautta saamme työkaluja sukupuolinäkökulman huomioimiseen työnantajana ja hankintaketjuissa toimiessamme. Saamme myös näkökulmia henkilöstö- ja vastuullisuustyömme kehittämiseen ja mahdollisuuden oppia organisaationa. Tämä auttaa meitä nykytilamme analysoinnissa, konkreettisten tavoitteiden asettamisessa ja toimenpideohjelmamme työstämisessä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämiseksi, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa SOK:lta sanoo.

Lisätiedot:

Susa Nikula, henkilöstöjohtaja, SOK

Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, SOK

Nina Meincke, johtaja, keskitetyt HR-palvelut ja D&I, SOK

Tiedustelut S-ryhmän viestintään: viestinta@sok.fi

Monessa perheessä mietitään nyt valmista hotellijoulua3.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänä vuonna joulunviettotavat poikkeavat monessa perheessä aiemmasta. Totuttu ulkomaanmatka jää väliin eikä isolla suvulla nyt kokoonnuta. Se jättää tilaa hotellijoulun vietolle oman perheen kesken, vaikka kotikaupungissa. Sokos Hotellit tarjoavat runsaan kattauksen joulupaketteja kaikkialla Suomessa. Suosikkikohteiden osalta varauskalenteri alkoi täyttyä lokakuussa, mutta monin paikoin tilaa löytyy vielä - myös Joulupukin kotikaupungista Rovaniemeltä.

Tamperelainen maamerkki Original Sokos Hotel Ilves sulkeutuu uudistustöiden ajaksi1.12.2020 07:30:00 EETTiedote

S-ryhmän hotelleja Suomen suurimmissa kaupungeissa sekä Tallinnassa ja Pietarissa operoiva Sokotel Oy uudistaa nyt tamperelaisen maamerkin Original Sokos Hotel Ilveksen. Hotelli sulkeutuu noin vuoden kestävien uudistustöiden vuoksi 13. joulukuuta. Peruskorjauksen ohella kaikki talon hotellihuoneet sekä aula-, kokous- ja ravintolatilat uudistetaan. Työt valmistuvat arvion mukaan joulukuussa 2021.

Suomalainen Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli viedään nyt Eurooppaan19.11.2020 08:21:54 EETTiedote

Koululaisille opetetaan arjen ruokataitoja ja fiksua kuluttamista uusilla innostavilla tavoilla. S-ryhmän yhdessä Ruokatiedon kanssa ideoima Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli kiinnostaa nyt kansainvälisesti. Suomalainen idea viedään muihin Euroopan maihin osana EU-rahoitteista ruokakasvatushanketta. Menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan parhaillaan Helsingin yliopiston vetämässä tutkimushankkeessa.