S-ryhmä paljastaa: tässä ovat kesän myydyimmät uutuusherkut

Suomalaiset ovat innokkaita testaamaan uusia herkkuja, ja esimerkiksi uutuusjäätelöistä muutama nousee yleensä kesän myydyimpien jäätelöiden joukkoon. Kesäkuussa S-ryhmän ruokakaupoissa tehtiin kaikkien aikojen ennätys jäätelön myynnissä, mutta mitkä uutuusjäätelöistä ja -karkeista ovat olleet suosituimpia S-ryhmän kaupoissa?

S-ryhmän myydyimpiä uutuusjäätelöitä. Kuva: SOK

Makeiden herkkujen myynti on ollut alkuvuodesta hienoisessa kasvussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku). Esimerkiksi jäätelön myynti oli tammi-kesäkuussa 8 prosentin kasvussa. Erityisen hurjaa myynnin kasvu oli huhtikuussa, jolloin säät suosivat jäätelökauppaa ja myynti kasvoi jopa 23 % viime vuoden huhtikuuhun verrattuna.

Myös kesällä säät heijastuvat jäätelön myyntimääriin: lämpimällä kelillä jäätelön myynti kasvaa, kun taas esimerkiksi makeisten ja suklaan myynti hieman laskee. Tänä vuonna kesäkuu oli erityisen lämmin koko maassa, ja S-ryhmässä tehtiin kaikkien aikojen myyntiennätys kuukausitasolla. Jäätelöä myytiin kesäkuussa S-ryhmän kaupoissa yli 3,3 miljoonaa litraa.

Myyntipäällikkö Juhani Haaran mukaan uutuusjäätelöt ovat kiinnostaneet kuluttajia tänä vuonna erityisen paljon, ja niitä on myyty tavallista enemmän. Uutuusjäätelöiden lisäksi kasvua on ollut erityisesti koti- ja monipakkausten myynnissä.

”Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat perinteisesti suklaa, toffee ja marjamaut, ja myydyimpiä tuotteita suklaiset puikot ja tuutit. Myös monet tämän kesän suosituimmista uutuuksista ovat olleet juuri tämäntyyppisiä tuotteita. Kerta-annosjäätelöistä myydyimpiä ovat olleet Magnumin suklainen Double Billionaire -puikko sekä Valion laktoositon ja gluteeniton Kreisi Kinuski -tuutti. Uusista kotipakkausjäätelöistä puolestaan eniten on ostettu Aino Keksimurua ja Lipsi Vadelma & päärynää”, Haara kertoo.

Myös makeisten myynti on ollut kevään ja alkukesän aikana kasvussa. Erityisesti myyntiään ovat tänä vuonna kasvattaneet irtomakeiset (kasvua 27 %) ja pääsiäismakeiset (+ 9 %), mikä kielii merkittävästä ostokäyttäytymisen muutoksesta koronavuoden jäljiltä. Suklaapatukoiden kysyntä puolestaan kehittyi alkuvuodesta 17 %, pitkälti asiakkaita kiinnostavien uutuustuotteiden ansiosta.

”Suomalaisille maistuvat karkkihyllyn tutut suosikit, kuten Fazerin sininen suklaalevy ja karkkipusseista erityisesti Remixit sekä Sirkusaakkoset. Toisaalta kaikkein myydyin suklaapatukka oli uutuustuote, Fazer Crunchy”, sanoo myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.

TOP 5 myydyimmät uutuudet, kerta-annosjäätelöt:

• MAGNUM DOUBLE BILLIONAIRE PUIKKO
  • VALIO KINUSKITUUTTI LTON GTON
  • TWISTER PEAK A BLUE MEHUJÄÄ
  • FAZER REMIX TUUTTI
  • PUFFET SITRUUNA LTON

TOP 5 myydyimmät uutuudet, kotipakkausjäätelöt:

• AINO KEKSIMURU JÄÄTELÖ LTON
  • INGMAN LIPSI VADEL&PÄÄR. MEHUJÄÄ
  • BEN&JERRY'S RAIN-DOUGH JÄÄTELÖ
  • BEN&JERRY'S PHISH FOOD JÄÄTELÖ
  • LOHILO DAMN JÄÄTELÖ

TOP 4 myydyimmät uutuudet, makeispussit:

• AAKKOSET KUNINGATAR CHOCO
  • ÄSSÄ MÄSSÄ YX
  • TV MIX SALMIAKKI
  • PANTTERI JUNGLE

TOP 4 myydyimmät uutuudet, suklaalevyt:

• FAZER SUFFELI RIISIPUFFI SUKLAA
  • MARABOU POPCORN SUKLAALEVY
  • FAZER VADELMAJOGURTTI SUKLAA

TOP 4 myydyimmät uutuudet, suklaapatukat:

• FAZER CRUNCHY SUKLAAPATUKKA
  • GEISHA CRUNCHY
  • TUPLA DOUBLE LAYER WHITE
  • KISMET ISLANTI

Minna Mikkilä, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, minna.mikkila@sok.fi, puh. 010 76 86222

S-ryhmän myydyimpiä uutuusjäätelöitä. Kuva: SOK

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Tässä ovat syksyn kiinnostavimmat ruokauutuudet – kotimainen kaura, härkäpapu ja lahna muodostavat sesongin hittiruoat1.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen menestysresepti nostaa jälleen esiin kotimaan kiinnostavimmat ruokainnovaatiot, joilla on mahdollisuus nousta tänä vuonna kaikkien huulille. Parhaillaan televisiossa esitettävällä tuotantokaudella kilpailee kuusi alkukarsinnoista suoriutunutta finalistia, joiden tuotteissa yhdistyvät ruoka-alan kestotrendit – kasvispohjaiset raaka-aineet, hyvinvointi ja ekologisuus.