S-ryhmä tuo koronan kotitestit myyntiin ensi viikosta alkaen – Suomen ensimmäisenä monipakkausten rinnalle myös yksittäispakattuja testejä
Kotitestillä voi alustavasti selvittää, onko sairastunut koronaan tai onko elimistössä muodostunut viruksen vasta-aineita, jotka voivat kertoa mahdollisesta aiemmasta tartunnasta. Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä. Kotitestin tulosten perusteella ei tehdä hoitopäätöksiä eikä vapauteta tartuntatautilääkärin määräämästä eristyksestä tai karanteenista.
- Kotitestauksessa on käytettävissä kahta erilaista testityyppiä, joista tuomme ensi viikolla ensin myyntiin antigeenitestit viiden kappaleen pakkauksissa sekä hieman myöhemmin myös yksittäispakkauksina. Vasta-ainetestejä saamme myyntiin todennäköisesti kesäkuun aikana. S-ryhmän laadunvalvonta käy tarkasti läpi myyntiin tulevien tuotteiden taustat varmistaakseen, että ne ovat lainsäädännön mukaisia, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.
Viiden kappaleen antigeenitestipaketti maksaa 29,99 euroa ja yksittäispakkaus 5,99 euroa.
- Suomessa koronan kotitestaus ei ole osa kansallista testausstrategiaa vaan kuluttajien omassa harkinnassa. Suomen suurimpana vähittäiskaupan toimijana haluamme tuoda tämän vaihtoehdon asiakkaillemme tarjolle. Kotitestien rooli on täydentävä eikä kotitesti korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä, muistuttaa Haara.
Lisätietoa koronan kotitesteistä:
Antigeenitesti
- soveltuu koronan varhaiseen toteamiseen
- tehdään sylki- tai nenä/nielunäytteestä
- tartunta voidaan tunnistaa parhaiten, kun oireiden alkamisesta on kulunut enintään 5 päivää
Antibody- eli vasta-ainetesti
- testitulos kertoo mahdollisesta aiemmasta tartunnasta
- testi havaitsee virusta vastaan muodostuneet vasta-aineet mutta ei itse virusta
- tehdään verinäytteestä
- voi antaa virheellisen negatiivisen tuloksen tartunnan alkuvaiheessa
- tuloksen perusteella ei voida varmuudella todeta onko virus jo poistunut elimistöstä
Kotitesti ei korvaa terveydenhuollossa tehtävää koronatestiä. Kotitestin tulosten perusteella ei tehdä hoitopäätöksiä eikä vapauteta tartuntatautilääkärin määräämästä eristyksestä tai karanteenista.
On mahdollista, että kotitesti saattaa joissain tapauksissa antaa virheellisen tuloksen. Aina oireiden ilmaantuessa tulee mennä terveydenhuollon tekemään koronatestiin.
Lisätietoja kotitesteistä saat THL:n verkkosivulta:
Koronaviruksen kotitestit - Infektiotaudit ja rokotukset - THL
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, 010 768 0628, juhani.haara@sok.fi
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, 010768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-asemille uuden aikakauden pikakassoja – ravintola- ja marketostokset helposti ja nopeasti samalta kassalta12.9.2024 09:36:33 EEST | Tiedote
ABC Liikennemyymälät sujuvoittavat tien päällä liikkuvien taukoja testaamalla pikakassoja, jotka yhdistävät asioinnin ravintolassa ja marketissa. Toteutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel ketjun digimatkalla.
Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.
Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.
S-ryhmän liiketulos edellisvuoden tasolla – vahvat investoinnit kotimaahan ja palveluihin jatkuivat27.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketuloksen taustalla oli asiakasmäärien ja myynnin kasvu sekä hyvä vire etenkin marketkaupassa ja S-Pankissa. Päivittäistavarakaupan myynti oli edelleen muuta markkinaa vahvempaa, ja verkkokaupoissa otettiin kasvuloikka. Bonusta maksettiin asiakasomistajille enemmän kuin koskaan aiemmin ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme