SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä tuplasi aurinkovoimansa vuodessa

Jaa
S-ryhmä on nostanut viimeisen vuoden aikana aurinkoenergian tuotantokapasiteettinsa kaksinkertaiseksi. Nyt aurinkopaneeleja on kaupparyhmän katoille asennettuna noin 70 000, mikä tekee ryhmästä selvästi Suomen suurimman aurinkosähkön tuottajan.
Kesällä asennettuja aurinkopaneeleja ABC Tupoksen katolla. Kuva Hannes Ojala, Fortum.
Kesällä asennettuja aurinkopaneeleja ABC Tupoksen katolla. Kuva Hannes Ojala, Fortum.

Aurinkopaneelien määrä nousee vielä vuoden loppuun mennessä 76 000:een. Tuolloin yli 130 toimipaikan katolle asennettujen paneelien kokonaiskapasiteetti on noin 23 000 kilowattia.

- Aurinkoisina päivinä joissakin myymälöissä voidaan jo koko sähköntarve kattaa aurinkosähköllä. Vuositasolla toimipaikkakohtainen tuotanto voi kattaa parhaimmillaan 20 prosenttia tarpeesta, toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta kertoo.

Aurinkovoiman tuotanto on suurimmillaan juuri silloin kuin kulutuskin on korkeimmalla, siis aurinkoisina kesäpäivinä, jolloin myymälöiden kylmälaitteet ja jäähdytys vievät paljon sähköä. Tänä vuonna tämä on näkynyt erityisesti kesäkuussa ja elokuussa, jolloin aurinkoisia päiviä on ollut paljon.

- Aurinkosähköjärjestelmien asentaminen jatkuu S-ryhmässä tulevina vuosina. Yhdessä tuulivoimatuotannon kanssa ne takaavat sen, että pääsemme tavoitteeseemme käyttää vain uusiutuvalla energialähteillä tuotettua sähköä vuoden 2030 jälkeen, Halonen linjaa.

Uusiutuvan energian tavoite on osa S-ryhmän viime keväänä hyväksymää Suomen kunnianhimoisinta ilmastolinjausta. Sen mukaan ryhmä on ilmastonegatiivinen oman toimintansa osalta vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin kaupparyhmä siis poistaa ilmasta enemmän hiiltä kuin tuottaa sinne.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima, 010 76 82064

Avainsanat

Kuvat

Kesällä asennettuja aurinkopaneeleja ABC Tupoksen katolla. Kuva Hannes Ojala, Fortum.
Kesällä asennettuja aurinkopaneeleja ABC Tupoksen katolla. Kuva Hannes Ojala, Fortum.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye