S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys

Kuluttajahintojen noususta huolimatta koko vuoden 2022 myyntitilastossa makeiset ovat olleet kasvussa.
- Makeisten myynti S-ryhmässä kasvoi kiloissa mitaten 6,5 prosenttia edellisvuodesta. Makeisten myynti kasvaakin yleensä heikossa suhdannetilanteessa. Niiden ostaminen on usein hyvin henkilökohtaista: karkeilla ja suklaalla palkitaan ja hemmotellaan itseä. Tämän lisäksi perusmakeiset ovat hinnaltaan matalan ostokynnyksen tuotteita, pohtii myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.
Kaikista S-ryhmän myymistä makeisista ylivoimaisesti suosituimpia ovat irtokarkit. Niitä myytiin vuonna 2022 ennätyspaljon: myynti kasvoi kiloissa mitattuna 28,5%. Paavilaisen mukaan irtomakeisten myynnin kovaa kasvua selittänee osaltaan se, että niiden kilohinta on tämänhetkisessä tilanteessa varsin huokea pussitettuihin tuotteisiin verrattuna ja se, että ostokäyttäytyminen on palautumassa koronan jäljiltä ennalleen. Lisäksi asiakas voi itse valita juuri omaan makuunsa sopivan sekoituksen. S-ryhmän oma Irtonamuja-konsepti kattaa laajimmillaan 115 erilaista makeista.
- Valikoimat sisältävät namuja hyvin laidasta laitaan, kuten salmiakkeja, hedelmäviinikumeja, suklaita ja vaahtokarkkeja. Suurin kysyntä on suklaamakeisilla. Niitä valikoimissamme on enemmän kuin muilla irtomakeisia myyvillä ketjuilla Suomessa, Paavilainen sanoo.
Makeisten ohella kuluttajille halutaan tarjota myös terveellisempiä vaihtoehtoja, joiden suosio on myös kasvussa S-ryhmän myymälöissä.
- Esimerkiksi erilaisille pähkinöille ja kuivatuille hedelmille on yhä enemmän kysyntää, ja panostamme myös tähän kokonaisuuteen, Paavilainen huomauttaa.
Kestosuosikit pitävät pintansa
Irtokarkkien jälkeen myydyimmät makeiset S-ryhmässä ovat jo pitkään olleet Fazerin sininen -suklaalevy, Tupla-patukka ja Remix-karkkipussit.
Uutuuksien rooli valikoimissa on todella merkittävä, ja kuluttajat haluavat kokeilla uusia makeisia. Kuitenkin vain noin 20 prosenttia kaikista lanseeratuista uutuuksista on valikoimissa enää kahden vuoden jälkeen.
- Kilpailu on todella kovaa, ja todellisia klassikkoja syntyy enää harvoin. Aina välillä jokin tietty tuote nousee isoon ”hypeen”, mutta nämä menevät myös nopeasti ohi. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Dipper-patukat olivat tällainen lyhytaikainen ilmiö, Paavilainen avaa.
Tämän tammikuun makeisuutuuksien suurimpia hittejä ovat Paavilaisen mukaan Aakkoset Kirpeä ja makea, Remix Salmiakki, Kismet vadelmajogurtti ja Fazer Pullava-suklaalevy.
- Aika näyttää, jäävätkö ne pysyvästi herkkusuiden suosikeiksi, pohtii Paavilainen.
Makeisille persot pohjalaiset
Makeisten kulutuksessa on eroja eri puolilla Suomea. S-ryhmän ostodata osoittaa, että parhaiten makeiset maistuvat pohjalaisille.
Isoin makeisten osuus päivittäistavaraostoista on Pohjois-Pohjanmaalla (4,5 %), Keski-Pohjanmaalla (4,35 %), Pohjanmaalla (4,21 %) ja Etelä-Pohjanmaalla (4,13 %).Vähiten makeisten perään ollaan Etelä-Karjalassa (3,6 %) ja Etelä-Savossa (3,64 %).
- Toisaalta pastilleja ostetaan prosentuaalisesti eniten Kainuussa, ja joulu- sekä pääsiäismakeisia sekä jatkuvasti S-ryhmän valikoimissa olevia konvehteja Uudellamaalla, Paavilainen paljastaa.
Makeisnälkä korostuu loppuvuonna
Tammikuussa moni suomalainen sulattelee jouluähkyä, eivätkä makeiset hetkeen maistu aivan tavanomaiseen tapaan. Ei siis ihme, että aina tammikuussa makeisten myynti on huomattavasti edellistä kuukautta matalampi.
- Tammikuun myyntimäärät ovat lähellä kesäkuukausia. Kesäkuumalla kuluttajia houkuttavat jäätelöt, kun taas kylmänä kesänä makeanhimo kohdistuu enemmän makeisiin. Keväällä selvä makeisten myyntipiikki ajoittuu huhtikuulle eli pääsiäisen ja vapun lähelle. Syksyn alettua niiden kysyntä nousee tasaisesti, ja joulukuu on joka vuosi selkeä myyntihuippu, Paavilainen selvittää.
Myyntipäällikön tärpit alkuvuoden uutuusmakeisista – joko olet testannut näitä?
- Aakkoset Kirpeä & makea
- Kismet Vadelmajogurtti
- Lakupala Suolainen karamelli
- Fazer Pullava suklaalevy
- Remix Salmiakki
- Sisu Ruletti sitruspippuri & salmiakki
- Suffeli Mini Crispy Snacks
- TV Mix Shuffle
- Ässä Mix & Match
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina Paavilainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, nina.paavilainen@sok.fi, puh. 0107680615
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme