S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.
Kuva: Anssi Vuohelainen

Kuluttajahintojen noususta huolimatta koko vuoden 2022 myyntitilastossa makeiset ovat olleet kasvussa.

- Makeisten myynti S-ryhmässä kasvoi kiloissa mitaten 6,5 prosenttia edellisvuodesta. Makeisten myynti kasvaakin yleensä heikossa suhdannetilanteessa. Niiden ostaminen on usein hyvin henkilökohtaista: karkeilla ja suklaalla palkitaan ja hemmotellaan itseä. Tämän lisäksi perusmakeiset ovat hinnaltaan matalan ostokynnyksen tuotteita, pohtii myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.

Kaikista S-ryhmän myymistä makeisista ylivoimaisesti suosituimpia ovat irtokarkit. Niitä myytiin vuonna 2022 ennätyspaljon: myynti kasvoi kiloissa mitattuna 28,5%. Paavilaisen mukaan irtomakeisten myynnin kovaa kasvua selittänee osaltaan se, että niiden kilohinta on tämänhetkisessä tilanteessa varsin huokea pussitettuihin tuotteisiin verrattuna ja se, että ostokäyttäytyminen on palautumassa koronan jäljiltä ennalleen. Lisäksi asiakas voi itse valita juuri omaan makuunsa sopivan sekoituksen. S-ryhmän oma Irtonamuja-konsepti kattaa laajimmillaan 115 erilaista makeista.

- Valikoimat sisältävät namuja hyvin laidasta laitaan, kuten salmiakkeja, hedelmäviinikumeja, suklaita ja vaahtokarkkeja. Suurin kysyntä on suklaamakeisilla. Niitä valikoimissamme on enemmän kuin muilla irtomakeisia myyvillä ketjuilla Suomessa, Paavilainen sanoo.

Makeisten ohella kuluttajille halutaan tarjota myös terveellisempiä vaihtoehtoja, joiden suosio on myös kasvussa S-ryhmän myymälöissä.

- Esimerkiksi erilaisille pähkinöille ja kuivatuille hedelmille on yhä enemmän kysyntää, ja panostamme myös tähän kokonaisuuteen, Paavilainen huomauttaa.

Kestosuosikit pitävät pintansa

Irtokarkkien jälkeen myydyimmät makeiset S-ryhmässä ovat jo pitkään olleet Fazerin sininen -suklaalevy, Tupla-patukka ja Remix-karkkipussit.

Uutuuksien rooli valikoimissa on todella merkittävä, ja kuluttajat haluavat kokeilla uusia makeisia. Kuitenkin vain noin 20 prosenttia kaikista lanseeratuista uutuuksista on valikoimissa enää kahden vuoden jälkeen.

- Kilpailu on todella kovaa, ja todellisia klassikkoja syntyy enää harvoin. Aina välillä jokin tietty tuote nousee isoon ”hypeen”, mutta nämä menevät myös nopeasti ohi. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Dipper-patukat olivat tällainen lyhytaikainen ilmiö, Paavilainen avaa.

Tämän tammikuun makeisuutuuksien suurimpia hittejä ovat Paavilaisen mukaan Aakkoset Kirpeä ja makea, Remix Salmiakki, Kismet vadelmajogurtti ja Fazer Pullava-suklaalevy.

- Aika näyttää, jäävätkö ne pysyvästi herkkusuiden suosikeiksi, pohtii Paavilainen.

Makeisille persot pohjalaiset

Makeisten kulutuksessa on eroja eri puolilla Suomea. S-ryhmän ostodata osoittaa, että parhaiten makeiset maistuvat pohjalaisille.

Isoin makeisten osuus päivittäistavaraostoista on Pohjois-Pohjanmaalla (4,5 %), Keski-Pohjanmaalla (4,35 %), Pohjanmaalla (4,21 %) ja Etelä-Pohjanmaalla (4,13 %).Vähiten makeisten perään ollaan Etelä-Karjalassa (3,6 %) ja Etelä-Savossa (3,64 %).

- Toisaalta pastilleja ostetaan prosentuaalisesti eniten Kainuussa, ja joulu- sekä pääsiäismakeisia sekä jatkuvasti S-ryhmän valikoimissa olevia konvehteja Uudellamaalla, Paavilainen paljastaa.

Makeisnälkä korostuu loppuvuonna

Tammikuussa moni suomalainen sulattelee jouluähkyä, eivätkä makeiset hetkeen maistu aivan tavanomaiseen tapaan. Ei siis ihme, että aina tammikuussa makeisten myynti on huomattavasti edellistä kuukautta matalampi.

- Tammikuun myyntimäärät ovat lähellä kesäkuukausia. Kesäkuumalla kuluttajia houkuttavat jäätelöt, kun taas kylmänä kesänä makeanhimo kohdistuu enemmän makeisiin. Keväällä selvä makeisten myyntipiikki ajoittuu huhtikuulle eli pääsiäisen ja vapun lähelle. Syksyn alettua niiden kysyntä nousee tasaisesti, ja joulukuu on joka vuosi selkeä myyntihuippu, Paavilainen selvittää.

Myyntipäällikön tärpit alkuvuoden uutuusmakeisista – joko olet testannut näitä?

• Aakkoset Kirpeä & makea
  • Kismet Vadelmajogurtti
  • Lakupala Suolainen karamelli
  • Fazer Pullava suklaalevy
  • Remix Salmiakki
  • Sisu Ruletti sitruspippuri & salmiakki
  • Suffeli Mini Crispy Snacks
  • TV Mix Shuffle
  • Ässä Mix & Match

Nina Paavilainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, nina.paavilainen@sok.fi, puh. 0107680615

Kuva: Anssi Vuohelainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui tiukassa taloustilanteessa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja kasvattamaan markkinaosuuttaan30.3.2023 09:05:07 EEST | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin haastavinakin aikoina niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan merkittävästi vuonna 2022. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 5,7 prosenttia vuonna 2022. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 47,0 prosenttia (+0,9 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote

S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.

Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote

S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.