S-ryhmän Apteekkitoive-kampanja herätti keskustelua ja keräsi tuhansia toiveita tulevaisuuden apteekille

15. helmikuuta alkanut S-ryhmän yhteiskunnallinen apteekkikampanja oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. Kampanjan sisällöt saavuttivat miljoonayleisön ja keräsivät sosiaalisessa mediassa tuhansia kommentteja.
- Olemme 2,5 miljoonan suomalaisen omistama yritysryhmä, ja haluamme osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Näin tärkeistä asioista ei pidä keskustella vain kulisseissa, koska apteekkipalvelut ja lääkekustannukset ovat merkittävä asia niin suomalaisille kuluttajille kuin koko yhteiskunnalle. Päätavoitteenamme oli avata julkista keskustelua tuomalla omat näkemyksemme ja tavoitteemme selkeästi esiin, ja siinä olemme mielestämme onnistuneet. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille keskusteluun osallistuneille, sanoo mediajohtaja Päivi Anttikoski SOK:lta.
- S-ryhmä loi kampanjallaan ja Helsingin keskustaan pystytetyllä malliapteekillaan uuden tavan vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun, sanoo kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneen brändi- ja viestintätoimisto United Imaginationin luova johtaja Jyrki Poutanen.
Apteekkeja arvostetaan, palveluja halutaan lähempää ja pidemmin aukioloajoin
Kampanjan aktivoiva tavoite oli saada kuluttajia kertomaan toiveistaan tulevaisuuden apteekista apteekkitoive.fi -kampanjasivulla. Vastauksia tuli tuhansia ja niistä jokainen tullaan käymään läpi.
Kokonaisuutena tarkasteltuna palautteen sisällöissä korostuvat tyytyväisyys apteekkeihin sekä toiveet uusille palveluille ja paremmalle saavutettavuudelle. Useat korostavat sitä, että pitävät apteekeissa asioinnista ja haluavat jatkossakin ostaa lääkkeet kivijalka-apteekeista. Osalle puolestaan uudet tavat hankkia lääkkeet lääkitysturvallisesti ovat tärkeitä: erityisesti verkkokaupan ja noutopalveluiden kehittämistä toivotaan. Lisäksi apteekkeja toivotaan lähemmäksi omaa arjen elinpiiriä ja pidemmillä aukioloajoilla. Myös uusia terveyspalveluita, kuten verenpaineen tai painon mittausta, toivotaan apteekkien yhteyteen.
- Uskomme, että apteekkimarkkinalla olisi tilaa myös uusille toimijoille ja ideoille. Mikäli markkinaa vapautettaisiin ja apteekkilainsäädäntöä uudistettaisiin, voisimme oman apteekkiketjumme kautta tuoda kuluttajille edullisempia hintoja, laajempia aukioloaikoja ja esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita. Nykyisillä apteekkareilla on erinomaista neuvontaosaamista, ja he kirittäisivät meitä uusia haastajia varmasti entistä parempiin suorituksiin, Anttikoski toteaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Anttikoski, mediajohtaja, SOK, p. 010 76 81006, paivi.anttikoski(a)sok.fi
Jyrki Poutanen, luova johtaja, United Imaginations, p. 050 408 5554, jyrki(a)unitedimaginations.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme