SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän laskuri kertoo ruokakorisi ilmastovaikutuksen

Jaa

S-ryhmä on avannut ostetun ruoan hiilijalanjäljen kertovan laskurin. Palvelu on osa S-mobiilin Omat ostot -palvelua, ja sitä on kehitetty pitkään yhdessä Luonnonvarakeskuksen parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

– Nyt julkaistu hiilijalanjälkilaskuri on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja edelläkävijä koko maailman mitassa, sillä se kertoo tuoteryhmätasolla omaan todelliseen kulutusdataan perustuvan ostoskorin hiilijalanjäljen, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.

Rankisen mukaan ruoan ilmastovaikutuksesta kertovalle laskurille on ollut selvä tilaus.

– Kerroimme viime heinäkuussa aikomuksestamme avata laskuri syksyllä. Sen jälkeen olemme saaneet asiakkailtamme ja sidosryhmiltä todella paljon ilahtuneita kommentteja ja erilaisia kehitystoiveita. Asiakkaidensa omistamalle kaupparyhmälle tällaisen kuluttajien tarpeista lähtevän palvelun rakentaminen on ollut mitä luontevinta.

Hiilijalanjälkilaskuri ei huomioi yksittäisten tuotteiden ilmastovaikutuksia, sillä luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa tuotteista ei ole vielä kattavasti saatavilla. Laskuri näyttää kuitenkin riittävällä tarkkuudella tuoteryhmien ilmastovaikutuksien suuruusluokat ja niiden vaikutukset omaan hiilijalanjälkeen.

– On hienoa, että laskuri kehitettiin Luken ja SOK:n yhteistyönä. Laskuri on kuluttajaystävällinen tapa tuoda ruokakorin ilmastovaikutuksia esille ja lähelle jokaisen omaa arkea. Vaikka Lukella on vankka osaaminen ruoan ympäristövaikutusten arvioinnissa, on laskurin taustalla myös paljon pohdintaa ja uusia tapoja soveltaa Luken asiantuntemusta, tutkija Hanna Hartikainen Luonnonvarakeskuksesta toteaa.

Tuoteryhmien ilmastovaikutusarvioissa on otettu huomioon ryhmän myydyimpien tuotteiden alkuperä niissä tuoteryhmissä, missä alkuperä erityisesti vaikuttaa tuotteen ilmastovaikutukseen. Tällaisia tuotteita on muun muassa kasvihuonekasvikset. 

– Palvelua on kehitetty alusta saakka kuluttajien kanssa tiiviissä yhteistyössä. Sen sijaan, että olisimme esittäneet palvelussa vain kuluttajien ruokaostojen kokonaishiilijalanjäljen, kuluttajat kaipasivat erityisesti käytännön työkalua, jolla he pystyvät tekemään vertailua eri tuoteryhmien välillä, Omat ostot -hiilijalanjälkilaskurin kehityksestä vastaava tuoteomistaja Vesa Riihelä kertoo.

Hiilijalanjälkilaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään edelleen jatkuvasti, ja uusia ominaisuuksia on luvassa tasaisessa tahdissa. Jatkossa kuluttajat saavat entistä yksityiskohtaisempaa tietoa kasviproteiinien ilmastovaikutuksista, kun ne eriytetään omaksi tuoteryhmäkseen. Lisäksi laskuriin ollaan kehittämässä muun muassa mahdollisuutta asettaa itselleen ja koko ruokakunnalle hiilijalanjälkitavoitteita.

Ostettujen ruokatuotteiden todellisen kotimaisuusasteen näyttävä kotimaisuuslaskuri julkaistaan S-mobiilissa puolestaan lokakuussa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot medialle:

Vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen, SOK, 010 76 82453
Tutkija Hanna Hartikainen, LUKE, 029 53 26808
Tuoteomistaja Vesa Riihelä, SOK, 010 76 80413 (palvelukehitys)

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Sanoista tekoihin: Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten Suomi syö8.10.2019 15:01:41 EESTTiedote

Yli 70 uutta terveellisempää lapsille suunnattua tuotetta, kymmeniä vähäsuolaisempia ja -sokerisempia elintarvikkeita, kattavampi kasvisruokatarjonta ABC:llä, kuluttajataitoja ja kokkikursseja lapsille… S-ryhmä oli ensimmäinen yritys, joka teki oman ravitsemussitoumuksensa vuonna 2017 ja niitä tehdään koko ajan lisää. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan toimintamalli palkittiin tänään Ravitsemusteko 2019 -tunnuksella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme