S-ryhmän laskuri kertoo ruokakorisi ilmastovaikutuksen

– Nyt julkaistu hiilijalanjälkilaskuri on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja edelläkävijä koko maailman mitassa, sillä se kertoo tuoteryhmätasolla omaan todelliseen kulutusdataan perustuvan ostoskorin hiilijalanjäljen, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.
Rankisen mukaan ruoan ilmastovaikutuksesta kertovalle laskurille on ollut selvä tilaus.
– Kerroimme viime heinäkuussa aikomuksestamme avata laskuri syksyllä. Sen jälkeen olemme saaneet asiakkailtamme ja sidosryhmiltä todella paljon ilahtuneita kommentteja ja erilaisia kehitystoiveita. Asiakkaidensa omistamalle kaupparyhmälle tällaisen kuluttajien tarpeista lähtevän palvelun rakentaminen on ollut mitä luontevinta.
Hiilijalanjälkilaskuri ei huomioi yksittäisten tuotteiden ilmastovaikutuksia, sillä luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa tuotteista ei ole vielä kattavasti saatavilla. Laskuri näyttää kuitenkin riittävällä tarkkuudella tuoteryhmien ilmastovaikutuksien suuruusluokat ja niiden vaikutukset omaan hiilijalanjälkeen.
– On hienoa, että laskuri kehitettiin Luken ja SOK:n yhteistyönä. Laskuri on kuluttajaystävällinen tapa tuoda ruokakorin ilmastovaikutuksia esille ja lähelle jokaisen omaa arkea. Vaikka Lukella on vankka osaaminen ruoan ympäristövaikutusten arvioinnissa, on laskurin taustalla myös paljon pohdintaa ja uusia tapoja soveltaa Luken asiantuntemusta, tutkija Hanna Hartikainen Luonnonvarakeskuksesta toteaa.
Tuoteryhmien ilmastovaikutusarvioissa on otettu huomioon ryhmän myydyimpien tuotteiden alkuperä niissä tuoteryhmissä, missä alkuperä erityisesti vaikuttaa tuotteen ilmastovaikutukseen. Tällaisia tuotteita on muun muassa kasvihuonekasvikset.
– Palvelua on kehitetty alusta saakka kuluttajien kanssa tiiviissä yhteistyössä. Sen sijaan, että olisimme esittäneet palvelussa vain kuluttajien ruokaostojen kokonaishiilijalanjäljen, kuluttajat kaipasivat erityisesti käytännön työkalua, jolla he pystyvät tekemään vertailua eri tuoteryhmien välillä, Omat ostot -hiilijalanjälkilaskurin kehityksestä vastaava tuoteomistaja Vesa Riihelä kertoo.
Hiilijalanjälkilaskuria samoin kuin koko S-mobiilin Omat ostot -palvelua kehitetään edelleen jatkuvasti, ja uusia ominaisuuksia on luvassa tasaisessa tahdissa. Jatkossa kuluttajat saavat entistä yksityiskohtaisempaa tietoa kasviproteiinien ilmastovaikutuksista, kun ne eriytetään omaksi tuoteryhmäkseen. Lisäksi laskuriin ollaan kehittämässä muun muassa mahdollisuutta asettaa itselleen ja koko ruokakunnalle hiilijalanjälkitavoitteita.
Ostettujen ruokatuotteiden todellisen kotimaisuusasteen näyttävä kotimaisuuslaskuri julkaistaan S-mobiilissa puolestaan lokakuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot medialle:
Vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen, SOK, 010 76 82453
Tutkija Hanna Hartikainen, LUKE, 029 53 26808
Tuoteomistaja Vesa Riihelä, SOK, 010 76 80413 (palvelukehitys)
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme