SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän marketkauppa ennätysvauhdissa, hotellit tappiolla

Jaa
Koronakriisin vaikutus S-ryhmään on kaksijakoinen. Marketkaupan myynti ja tulos ovat ennätystasolla, mutta erityisesti hotellit ja ravintolat kärsivät merkittävästi kriisistä. Kesällä marketkaupan myynti on jatkanut edelleen uudella korkeammalla tasolla muiden toimialojen toipumisen ollessa vaihtelevaa.

S-ryhmän tammi–kesäkuun 2020 liiketulos (FAS) oli 35 miljoonaa euroa. Viime vuoden vastaavan ajan liiketulos oli 106 miljoonaa euroa. SOK-yhtymän liikevoitto (IFRS) pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa päätyen 1 miljoonaan euroon. Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa. 

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti maaliskuussa koronakriisin alettua 10,4 prosentin kasvuun ja on pysytellyt kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin vaihtelevassa kasvuvauhdissa. 

– Prisma pitää jatkossakin tiukasti kiinni hintajohtajuudesta ja samalla kehitämme edelleen sen valikoimaylivoimaa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Käyttötavarakaupassa Prisman “kaikki saman katon alta” -ajatus vaikuttaa olleen kevään voittajakonsepti. Vertailussa muuhun markkinaan Prisma pärjäsi erityisen hyvin muuten haasteita kokeneessa muotikaupassa, mutta muissakin alueissa kehitys on selkeästi markkinaa korkeammalla tasolla. Prisman myynti kertoo kuluttajan arjen merkittävästä muutoksesta, jonka seurauksena kotiin ja puutarhaan sekä niissä viihtymiseen on panostettu merkittävästi.

Kotiin ja puutarhaan panostaminen näkyi hyvänä kasvuna ja tuloskehityksenä myös S-ryhmän rautakaupassa, jossa erityisesti kaikenlainen pihan ja ulkotilojen varusteluun liittyvä myynti kasvoi vahvasti.

Suhteellisesti suurinta kasvu on ollut verkkokaupassa, jossa ruokakaupan myynti on ollut joinakin kuukausina yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna. Käyttötavarakaupan kampanjoissa yksittäiset myyntipiikit olivat jopa 10−16-kertaisia viime vuoden lukuihin verrattuna. 

Verkkokaupassa onnistuttiin kevään aikana hyvin ketterässä kehityksessä. Ruoan verkkokauppa laajentui voimakkaasti uusille alueille ja Food Market Herkulle avattiin kokonaan uusi verkkokauppa. Myös muilla toimialoilla tehtiin nopeaa kehitystä, kun muun muassa ABC-mobiilin ravintola-annosten tilaamista kehitettiin ja ravintoloille avattiin uusi verkkokauppa Syökotona.fi. 

ABC-ketjun osalta koronakriisi vaikutti erityisesti ravintolatoimintaan. Yleinen liikkumisen väheneminen keväällä vaikutti myös polttonesteiden myyntivolyymiin negatiivisesti. Loppukevään ja alkukesän aikana myynti palautui rajoitusten lieventämisen myötä vähitellen kohti normaalia. Etenkin asiakkaille tärkeän noutopöydän rajoitteiden purkaminen antoi positiivisen sysäyksen ravintolakaupan palautumiselle.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista ja myynti jäi vain reiluun kolmannekseen viime vuodesta. Kevään kiinniolot ja matkustamisen lähes täydellinen loppuminen veti koko alkuvuoden myynnit noin puoleen viime vuodesta. Vuosi alkoi pirteästi, kun jo monta vuotta hyvää myyntiä ja tulosta tehnyt toimiala jatkoi tammi-helmikuussa kasvukäyrällä, mutta erityisesti maalis–toukokuussa myynti romahti.

Ravintoloiden myyntiä supistivat niiden sulkemiset sekä niiden jälkeen jatkuneet rajoitukset. Hotelleja vaivaa edelleen osittainen asiakaskato. Kevään aikana muun muassa työmatkustajien puuttuminen vaikutti koko hotelliverkostoon. Joissain osissa Suomea hotellimyynti on käynyt jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttuessa. Tämä vaikuttaa erityisesi SOK:n tytäryhtiö Sokotel Oy:n myyntiin ja tulokseen. 

− Toivomme, että koronakriisi saadaan hallintaan turvaavilla käytänteillä, eikä uusia liiketoiminnan rajoituksia enää tarvitsisi käyttää, Taavi Heikkilä sanoo.

Toiminnan kehittäminen ja vastuullisuustyö jatkuvat normaalisti 

S-ryhmän vuoden alussa julkistetun uuden strategian mukainen kehittämistyö jatkuu poikkeusoloista huolimatta. 

Uudessa strategiassa keskeistä on osuustoiminnan ja asiakasomistajuuden merkityksellisyyden lisääminen aitojen tekojen kautta. Esimerkiksi jo alkanut S-market-ketjun uudistaminen jatkuu normaalisti suunnitelmien mukaan tänä ja ensi vuonna. Myös digikehittäminen etenee suunnitellusti. Kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden toteuttaminen jatkuu niin ikään ja S-ryhmän tavoitteena on edelleen olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. 

Ilmastotyön keskeisiä kulmakiviä ovat energiatehokkuuden parantaminen ja lisääntynyt tuulivoiman hyödyntäminen. Lisäksi vahva panostus aurinkovoimaan on nostanut S-ryhmän Suomen suurimmaksi aurinkovoiman tuottajaksi. 

S-ryhmän ja SOK-yhtymän keskeiset luvut 1–6/2020 

S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä) 1–6/2020: 

  • Veroton vähittäismyynti oli 5 595 miljoonaa euroa (ed. v. 5 665 milj. euroa). 
  • Liiketulos oli 35 miljoonaa euroa (ed. v. 106 milj. euroa) 
  • Investoinnit olivat 257 miljoonaa euroa (ed. v. 226 milj. euroa). 
  • Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 2 433 136 (ed. v. 2 407 987). 
  • Maksetut Bonukset 169,4 miljoonaa euroa (ed. v. 163,3 milj. euroa)
  • Aktiivisten työsuhteiden määrä oli kesäkuun lopussa 38 908 (ed v. 42 524*) 
  • Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli kesäkuun lopussa 1 848 (ed. v. 1841) 

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–6/2020: 

  • Liikevaihto (IFRS) oli 3 721 miljoonaa euroa (ed. v. 3 645 milj. euroa). 
  • Liiketulos (IFRS) oli 1 miljoonaa euroa (ed. v. 44 milj. euroa). 
  • Investoinnit olivat 32 miljoonaa euroa (ed. v. 29 milj. euroa). 
  • Henkilöstömäärä oli kesäkuun lopussa 6 725 henkilöä (ed. v. 6 669 henkilöä). 

*Ilmoitettu henkilöstön lukumäärä ei ole täysin vertailukelpoinen edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan, koska järjestelmä ja raportointitapa on muuttunut. Lisäksi kesätyöntekijöiden määrän merkittävä pienentyminen vaikuttaa henkilöstön lukumäärään. 

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608


SOK-yhtymän osavuosikatsaus 1–6/2020 julkaistaan kokonaisuudessaan S-ryhmä.fi:ssä 20.8.2020.

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye