SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupalla vahva alkuvuosi

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 2 649 miljoonaa euroa, jossa oli muutosta viime vuoteen -0,7 prosenttia.

S-ryhmän marketkaupan myynti kasvoi viime vuoden alkukuukausina poikkeuksellisen hyvin, mutta tämän vuoden alussa myyntiä painoivat pääsiäisen sijoittuminen maaliskuun sijasta huhtikuulle sekä Pietarissa toimintansa lopettaneet isot Prisma-toimipaikat. Kasvua saatiin kuitenkin ruuan verkkokaupassa, jossa myynti koheni alkuvuonna lähes 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

− Erityinen ilonaiheemme on matkailu- ja ravitsemiskaupan hyvä myynninkehitys. Viime vuonna vahvaa tulosta tehneet hotellit ja ravintolat ovat jatkaneet alkuvuonna kasvavilla myynneillä. Luottamus toimialan tulevaisuuteen on myös vankka, sillä S-ryhmässä on meneillään iso hotellien investointiohjelma. Tämän ja tulevan vuoden aikana valmistuu useita mittavia uudistuksia tai kokonaan uusia hotelleja, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

Myös S-ryhmän digipanostukset ovat jatkuneet alkuvuonna. Merkittävin lanseeraus on yhä kattavammin asiakkaita palveleva, uusi S-mobiili, jonka lisäksi useista muista mobiilisovelluksista otettiin käyttöön uusia versioita. Yksi tänä vuonna kehittyvistä ja laajentuvista sovelluksista on ABC-mobiili. Mobiilimaksamisen osuus onkin kasvanut ABC-ketjussa sekä autopesujen että tankkauksen osalta koko alkuvuoden ajan. Maksutapoihin tuo vaihtoehtoja myös alkuvuoden aikana lähes kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin laajentunut MobilePay.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2019

Liiketoiminta-alue

Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)

Muutos tilanteeseen
1–3/2018 (%)

Marketkauppa*

1 870,7

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

+0,4

Matkailu- ja ravitsemiskauppa*

+3,1

Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

67,6

Muut

+3,1

S-ryhmä yhteensä

2 648,8

*Luku sisältää myynnit Venäjällä ja Virossa.

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Hukattu mahdollisuus? Harva on huomannut pääsiäisen halvat hotellihinnat Helsingissä17.4.2019 10:30:00 EESTTiedote

Staycation eli matkailu omassa kaupungissa on noussut muoti-ilmiöksi ihmisten tultua yhä tietoisemmiksi lentämisen ilmastovaikutuksesta. Harva on kuitenkaan huomannut optimoida mahdollisuuden edulliseen luksuslomaan juhlapyhinä. Pääsiäinen on Helsingin hotelleissa hiljaista aikaa ja tämä näkyy hinnoissa. Nyt olisi hyvä aika piristää pyhiä hulppealla lähilomalla.

Kutsu: Ketunpojat tulevat hotelliin – tervetuloa vuoden suloisimman valokuvanäyttelyn avajaisiin ja aamiaiselle9.4.2019 14:03:52 EESTKutsu

Maailmanlaajuista huomiota saaneen luontovalokuvaaja Ossi Saarisen teokset nähdään vihdoin valokuvanäyttelyssä, kun Helsinki Wildlife by Soosseli avautuu Radisson Blu Plaza Hoteliin Helsinkiin. Tervetuloa ke 15.5.2019 klo 9:00-11:00 näyttelyn avajaisiin ja nauttimaan aamiaista Radisson Blu Plazan Juhon saliin. Paikalla on myös Visit Finlandin markkinointipäällikkö Mervi Holmén kertomassa, kuinka kovassa nosteessa Suomen luonto on nyt aasialaisturistien keskuudessa. Osoite: Mikonkatu 23, Helsinki. Ilmoitathan tulostasi 10.5. mennessä: saija.syvajarvi@radissonblu.com tai 050 388 3560. Huom! Mediatilaisuus alkaa heti aamiaisen jälkeen klo 9:30.